denizkulağı-Talut-defne
bir iki nehir içtim
çıkardım gözüme batan dağları emdim parmağımdaki tütün çiçeğini bir parçasını kopardığım sıcak göğü astım kalbime azık yapmaktı niyetim ağustosböceğine öteyi düşündüm kazalarımı saydım pişmanlıkla Talut’a yolum dalgakıran çabuk varmak için çıkardım siyah uykuyu uykum denizkulağı ay’ın alnını yaran kutsal parmağın uğruna tuz beyaz menzilli defne tohumlu yollardayım şimdi sırtlamak külfet yorgunluğun olmadığı diyarların aşkına ah bir soluklansam yakalayabilsem nefesimi yaşam gelip otursa yanıma çözülse buzlar son andaki pişmanlık yaramaz tanrıya’da ah çok yazık gönül gençyılmaz |
koydu lagün
bir ayağı
kızıl-deniz kulağı
bir ayağı sırat
yüreğinde
sonsuz pişmanlık
hu
İsrailoğullarının meliki (saul) "Tâlût" İbranice bir lakab.. arapça "tûl" dan olup, aşırı derecede boylu ve kudretli anlamında
Kur'an da tâlût kelimesi geçer..
Allahü teâlâ Kur'ân-ı kerîmde meâlen buyurdu ki:
“Vakta ki Tâlût askeriyle (Kudüs-i şerîften cihâd için) ayrıldı. (Nebînin haber vermesiyle yâhut ilhâmla askerlerine) dedi ki: "Şübhesiz, Allah sizi bir ırmakla imtihân edicidir. Kim ki ondan (Kana kana) içerse, benden (teb'amdan) değildir. Kim ki ondan içmezse, o bendendir. Eliyle bir avuç içenler müstesnâ. (Bekara sûresi: 249)
Resûlullah sallallahü aleyhi ve sellem Bedr günü Eshâb-ı kirâmına; "Bugün siz Tâlût'un (söz dinleyen) eshâbı (arkadaşları) adedincesiniz. Onlar mü'min idiler" buyurdu. (Hadîs-i şerîf-Buhârî)
İşmoil aleyhisselâm, Allahü teâlânın emriyle Tâlût'u hükümdâr tâyin etmişti. Tâlût, Filistinliler ve Amâlika kavmi ile harb edip, gâlib geldi. Tâlût'un askeri arasında bulunan Dâvûd aleyhisselâm on sekiz yaşında idi. Filistin ordusundaki cesûr ve çok kuvvetli olan Câlût'u öldürdü. İşmoil aleyhisselâm, Tâlût'un yerine Dâvûd aleyhisselâmı hükümdâr yaptı. O sırada Tâlût harbde öldü. Kırk sene hükûmet sürdü. Yerine Dâvûd aleyhisselâm melik oldu. (Taberî-İbn-ül-Esir) “
denizkulağı ( lagün) koylarda veya körfez ağızlarının kıyı okları ile kapanması sonucu kıyı gerisinde oluşan göller..
"denizle yer altından veya yer üstünden bir su yoluyla bağlantısı bulunan, denizden çoğunlukla da dar bir karayla ayrılmış olan göllerdir..
Türkiye'de lagünlere en güzel örnek Muğla-Fethiye'deki Ölüdeniz'dir. Ayrıca Samsun'da Kızılırmak Deltası'nın kuzey batı kesimlerinde de tipik örnekleri bulunmaktadır. Buradaki lagünler Kızılırmak'ın getirdiği alüvyonlar sonucu Karadeniz ile bağlantısı kesilen su kütlelerinden oluşur. Asıl önemli olanlar, Marmara Bölgesi'ndeki Büyükçekmece Gölü, Küçükçekmece Gölü ve Durusu Gölü'dür (Terkos Gölü)."
ve gökteki deniz kulağı....:)
"“Hubble Uzay Teleskopu’nun yeni nesil kamerası ile bulutun kalbinin derinliklerindeki sıcak genç yıldızlardan yayılan ışınım ile parlayan gaz ve tozun bir görüntüsü yakalandı.
Kulağı andıran yapı daha geniş ölçekli görüntülerde kendine yer bulurken yakından çekilen görüntülerde burada olduğu gibi görülmez. Ancak burada da bulutsunun yakın görüntüsü dalgalı ve kumlu halini gösteriyor.
100 ışık yılı uzunluğunda olan Messier 8 (M8), 4-5 bin ışık yılı uzaklıkta Yay (Archer) takımyıldızında yer alır. Hidrojen gazından oluşan bulutlar yavaşça çökerek yeni yıldızlar oluştururken kendilerini çevreleyen bulutu önce morötesi sonra kızılötesi ışınımla aydınlatır.
Morötesi ışınımın gelgit etkisi nedeniyle bulutsu da ince kollar ve kıyı şeridi gibi zayıflamış gaz ve toz bölgeleri de bulunur.
Deniz Kulağı Bulutsusu’nu inceleyen gökbilimciler gaz bulutlarındaki kütle artışıyla birlikte yeni yıldız oluşumlarının gerçekleştiğinin kanıtlarını buldular.”
Madde diskiyle çevrili olan genç yıldızlar arada sırada dışarıya gaz fışkırtır. Bunlardan birkaç örnek son beş yılda görülen ve Herbig-Haro nesneleri olarak bilinen hidrojence zengin bölgelerde keşfedildi.
Samanyolu’nun merkezinde bulunan Deniz Kulağı Bulutsusu karanlık bir yerde çıplak gözle görülebilir. Çıplak gözle sadece belli belirsiz bir bulut şeklinde görülür.
Bulutsu ilk kez 18. yüzyılda Fransız Gökbilimci Charles Messier’in hazırladığı katalogda yerini aldı. Ancak kullandığı küçük mercekli teleskopla elbette Hubble’ın elde ettiği gibi muhteşem bir görüntü elde edemezdi."
yer gök bizi dinliyor.. ya biz ..?
harikasın...:)
kutladım gönül güzellliklerini sanata eşsiz katkılarını...
sevg,m saygımla hep...