Ey gönül nedir derdin hani hep iyi derdin İçine düştüğün şey derin kör kuyu mudur? Güvercine tutunup semalara giderdin Yudumlayıp içtiğin zehirli suyu mudur? Yusuf gibi çıkarsın olmasa bile tahtın Ümitsizlik yakışmaz elbet gülecek bahtın.
Ne için yanıyorsun ateşe mi atıldın Alevler güle döner inanırsan elbette Yeşil vadiden kaçtın sahraya mı satıldın Ararsan bulacaksın delik vardır her sette. İbrahim’in altında gülizar doğmadı mı? Bulutlardan ibrişim gözyaşı yağmadı mı?
Ne oldu küstün gönül karaladılar seni Gün olur bir Şems gelir aydınlatır yüzünü Kalemden kılıçlarla yaraladılar seni Tomurcuğu patlatır bahar eder güzünü. Temizle inanarak Eyyub’un sabrını sar Yoksa bir deprem gibi bütün ruhunu sarsar.
ONTOLOJİK ŞİİR ÇÖZÜMLEMESİ Aşağıda, Afet İnce Kırat’ın 2016 yılında kaleme aldığı Ey Gönül -2 şiiri ontolojik yöntemle çözümlenmiştir. Ontolojik (varlık bilimsel) şiir çözümlemeleri aşağıdaki alt tabakalarda şiiri nesnel olarak çözümlemeyi amaçlayan şiir çözümleme yöntemidir.
Şiirin ses tabakası “n” (48) ve “r” (47) yumuşak sürekli ünsüzlerinin kullanımı şiire yumuşak bir ses verirken kalın “a” (65) ünlüsü ses tonunun birimlerde yükselmesine ve ahenge sebep oluştur. Mısra sonlarındaki tam ve zengin uyaklar, şiirin başka bir ahenk unsurudur. İlk dizedeki “derdin” cinası da göze çarpmaktadır. Şiir altılık dizelerden oluşmuş üç birimdir. Her birimde ilk dört dize çapraz uyak (abab) son iki dize düz uyak(cc)’tır. Yine dize içlerinde “derin, içtiğin” gibi ses benzerlikleri de vardır. Ayrıca birinci birimin ikinci ve dördünce dizelerindeki yanıt beklemeyen sorular (istifham sanatı) da şiirin ahengine farklı açıdan çeşitlilik katmaktadır.
Şiirin anlam (yapı) tabakası: Bu şiirde dört dinî şahsiyete telmih yapılmıştır. Bunlardan Yusuf peygamber, kardeşleri tarafından kıskançlık sebebiyle kuyuya atılmış, esir olarak satılmış, iftiraya uğradığı için hapse atılmış, gelişen olaylar sonucu hükümdar olmuş biridir. Şair bu telmihle umutsuzluğa yer olmadığını anlatmıştır. İkinci telmih, İbrahim peygamberedir. İbrahim peygamber Nemrud’u Müslümanlığa davet etmiş, o ise İbrahim’i ateşe attırmıştır; fakat ateş İbrahim’i yakmamıştır. Şair bu telmihle en ateşli, azaplı anlarda bile bir kurtuluşun var olacağını anlatmıştır. Üçüncü telmih, adı zikredilmese bile Mevlana’ya ve gönüldaşı Şems’edir. Şems, Mevlana’yı ilahi aşkın potasında eriterek yüzünün gülmesine vesile olmuştur. Şair bu telmihle sıkıntılı sürecin geçeceğini anlatmıştır. Dördüncü telmih ise Eyyub peygamberedir. Vücudunu kurtlar kaplayan buna rağmen isyan etmeyen peygamberdir. Şair bu telmihle de sabretmek gerektiğini anlatmıştır. Yukarıdaki açıklamalardan da anlaşılacağı gibi şair kendini yaralayan ve gönül kırgınlığına sebep olan davranış ve oluşlar karşısında gönlünü teselli etmeye çalışmıştır.
Nesne tabakası: Şiirin nesneleri telmih yapılan kişilerin özelliklerinden yola çıkılarak ümit, inanç ve sabırdır.
Karakter (zihniyet) tabakası: Afet Kırat 2010- 2020 yılları arası dönemin şairidir. Yetiştiği Müslüman coğrafyanın din kültürüne sahiptir ve bunu şiirine yansıtmıştır. Çektiği sıkıntılara rağmen hayata umutla bakan bir kişidir. Şiirlerinde yaşayan Türkçeyi kullanmıştır. Günümüzde devam eden hece geleneğinin modern versiyonunda şiirler yazarak bu dönemin bir kısım şairlerini temsil etmektedir.
Alınyazısı (kader) tabakası: Bu dünyada gönül kırıcı şeyler kaderimizde olsa bile; ümitsizliğe kapılmadan, inanarak, sabretmek gerekir, temel mesajı verilmektedir.
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.
Şiirlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.
Ey Gönül -2 şiirine yorum yap
Okuduğunuz şiir ile ilgili düşüncelerinizi diğer okuyucular ile paylaşmak ister misiniz?
Ey Gönül -2 şiirine yorum yapabilmek için üye olmalısınız.
Güzel bir şiir. Çeşitli telmihler (telmih sanatı) var. Telmih :Tarihi bir olay, hikayeyi hatırlatma. Yusuf, İbrahim, Eyüp peygamberlerin kıssaları, Şems'İn Mevlanayla kıssası. "Ey gönül nedir derdin hani hep iyi derdin" buradaki cinsa da gözden kaçmaz.
Yusuf gibi çıkarsın olmasa bile tahtın Ümitsizlik yakışmaz elbet gülecek bahtın.
Umutlar olmasa hayat çekilmez olurdu her halde, tebrik ediyorum Yetkin kalemini yürek sesini Afet hanımcım.var olan başarılarının devamı temennilerimle selam sevgiler.
__Geçmiş olsun ablacım senin güzel yüreğin var olsun,canın sağ olsun..Sen eski diyorsun ama ben yeni okuduğum için yeni şiir. Yüreğine sağlık çok güzeldi tebriklerim ve sevgilerim çokça..
Abla sohbetten yazmaya çalıştım ama sohbetini kapatmissin..
Ne oldu küstün gönül karaladılar mı seni Kalemden kılıçlarla yaraladılar mı seni
Bu iki misra da iki hece fazlalık olmuş. .. ... Gönül çok iyi desin hep gelene geçene Sen sakın aman deme gözyaşını içene! Ne laf yeter ne izah ne Bembeyaz sayfalar Hak yolunu bırakıp şer yolunu seçene!
Şiire yorumum. ..
Tebrik ederim. ..
Selam ve sevgilerimle. ..
ŞİİRLERİN ŞAİRİ tarafından 5/11/2016 2:07:19 AM zamanında düzenlenmiştir.
Hiç bir şey gerçeklerin önüne geçemez,engel teşkil edemez... su yüzeyine çıkar bir gün ...şeytanların oyunu yatsıdan sabaha kadardır ..and olsun ki o sabahın sahibine gönül onundur onarmasını da o bilir... kaleminize sağlık ..selam ve muhabbete
Teşekkürler arkadaşım, nazar mı değdi ne bilgisayar çöktü yeni yazdıklarım gitti, bu şiir de başka bir yerde yayınladıklarımdan. Yani eski bir şiir, selamlar
Telmih :Tarihi bir olay, hikayeyi hatırlatma. Yusuf, İbrahim, Eyüp peygamberlerin kıssaları, Şems'İn Mevlanayla kıssası.
"Ey gönül nedir derdin hani hep iyi derdin" buradaki cinsa da gözden kaçmaz.