Nereden bileceksin bir şehrin koğuşunda Yapayalnız kalmanın ne demek olduğunu Ümit yeşerdiğini güneşin doğuşunda Tedirgin çiçeklerin birden kaybolduğunu…
Nereden bileceksin ışıksız bir odada Hasbihal edip durmak perilerle cinlerle Denizin ortasında ağaçsız bir adada Kanat açmak ne demek hayal güvercinlerle.
Nereden bileceksin nasıl sıkıldığımı Hasretle yandığımı bir mektup cümlesine Herkesten uzak kalıp hapse tıkıldığımı Artık kırıldığımı insanın cümlesine… Afet Kırat
ÇÖZÜMLEMESİ Ses tabakası: Üç birimlik, birimlerde dörder dizenin kullanıldığı bir şiirdir. 7+7 duraklı hece ölçüsüyle yazılmıştır. Şiirde abab, cdcd, efef çapraz uyağı kullanılmıştır. Şiirde kullanılan biri hariç tüm uyaklar zengin uyaktır. Hariç olan ise cinaslı uyaktır. Farklı bir sınıflamaya göre ise “koğuşunda, doğuşunda; odada, adada; sıkıldığımı, tıkıldığımı” uyaklarında lahik cinas; “olduğunu, kaybolduğunu; cinlerle, güvercinlerle” uyaklarında nakıs cinas; final bölümünde ise “mektup cümlesine, insanın cümlesine” tam cinastır. Şiirde başlık hariç yumuşak sürekli “n” (39) ünsüzü hissediliyor. Yine yumuşak sürekli “l” (24) ve “r” (23) ünsüzleri şiire yumuşak bir ses tonu vermektedir. “Nerden bileceksin” kelime grubunun tekrarı da bir başka ahenk unsurudur. Bu dizelerde aynı zamanda istifham sanatı da olduğu için okuma vurgusunu ahenk yönünden çeşitlendirmektedir.
Anlam tabakası: Şiir kişisi belli değildir. Tek ipucu onun yabancı bir şehirde olduğu ve yalnızlık çektiğidir. Şiir öznesinin kime seslendiği de belli değildir. Şehir, koğuş, oda, ada, hapis gibi sözcükler şiirde geçmekle birlikte yer de belli değildir. Böylece şiir yalnızlık hissinin her durumda olabileceğini imlemektedir. Bir başka belirsiz olan ise zamandır. Tüm şiir boyunca zaman bildiren çekimli fiillerden sadece bir tane kullanılmıştır: “Bileceksin”. Bu aynı zamanda zamanın durup geçmediğini de göstermektedir. Tedirgin çiçekler kişileştirmesiyle bulunduğu yalnızlık ve ona bağlı sıkılma duygusundan kurtulma; hayal [in] güvercinleri i mgesiyle uçup kurtulma umudu; mektup cümlesine yanmak i mgesiyle de yalnızlığın derinliği dile getirilmiştir. Nereden Bileceksin, dörder dizeden oluşan üç birimlik bir şiirdir. Birimler arasında çok yönlü ilişkiler vardır. İlk birimde uzamdaki (mekan) duygu, ikinci birimde yalnızlık ve özgürlük hayali, üçüncü birimde hatırlanma isteği dile getirilmiştir. Ümit, tedirginlik, özgür olma, hasret çekme, kırgınlık, hatırlanma gibi yoğun şekilde hissedilen duyguların var olduğu şiirde sosyal varlık olan insanın yalnızlıktan duyduğu sıkılma duygusu dile getirilmiştir.
Obje tabakası: Şehir, koğuş, oda, ada, hapis sözcükleri şiirin temel objeleridir. Bunlarla belli bir yer söylenmeyip genelleme yapılmıştır. Ceza evi koğuşu, nezarethane, hastane odası, mecazen ise ev olabilir. Yine tedirgin çiçekler, hayal güvercini, hasretle yanan mektup şairin zihnindeki objelerdir.
Karakter: Şiirden anlaşılan odur ki şair içinde bulunduğu ortamdan sıkılmış, bunalmıştır. İnsanlarla iletişim kurmayı istemektedir. Bu isteğini şiir diliyle paylaşmıştır. Şairin bulunduğu ortamdan şikâyetçi olduğu hatta “tedirgin çiçekler” i mgesiyle de biraz kaygılı olduğu görülmektedir. Cinlerle, perilerle konuşmak ise bir inancın değil, kültürümüzde yaşayan bir deyimdir. Şiirlerde uyak, sözcük seçimini kısıtlamaktadır; bu sebeple serbest şiir tercih edilmektedir. Kırat zengin uyak bulmakta dahi sıkıntı çekmemiş, uyağın çektiği istikamete değil, şiiri anlam bütünlüğü içerisinde kendi istikametine yönlendirebilmiştir.
Alın yazısı (kader) tabakası: İnsan sosyal bir varlıktır, başka insanlarla iletişim kurmak ister, bu bizim kaderimizdir. İster hapiste, ister hastane odasında isterse evinde olsun yalnız yaşayanların bu sıkıntısını gidermek insanlık görevidir.
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.
Şiirlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.
Nereden Bileceksin şiirine yorum yap
Okuduğunuz şiir ile ilgili düşüncelerinizi diğer okuyucular ile paylaşmak ister misiniz?
Nereden Bileceksin şiirine yorum yapabilmek için üye olmalısınız.
Sizin gibi sevgili bir kardeş, değerli bir dost, seçkin bir kalem yalnız kalır mı hiç? Umarım bu şiiriniz okunduktan sonra değerli kardeşlerimiz sizinle iletişime geçmişlerdir. Yolunuz düşerse Bodrum'a da bekleriz.
Güzel şiirinizi ayrıca tebrik eder başarınızın devamını dilerim. Her şey sizin ve sevdiklerinizin gönlüne göre olsun. Sevgi ve saygılarımla.
Yüreğinize sağlık değerli Ablam izmir de o kadar gezilecek yer var ki canınızın sıkılması hayret çıkın kordona çayınızı yudumlarken izleyin geçen gemileri uçan martıları insanların neşeli tavırlarını şiir konusuna gelince Dilek hanım belirtmiş zaten pazar günü güzel bir etkinlik var derneğin temsilcisi sitemizdeki Mine kuş hanım efendi buyrun gelin saygılar.
27 Kasım 2016 Pazar günü İZMİR'deyiz. SAAT 14:30 İZMİR SPOR MAVİ BEYAZ EBRULİ SALONU ADRES: İZMİR SPOR KLÜBÜ BİNASI 505.SOKAK NO: 2 BAHÇELİEVLER / İZMİR (Üç yol Metro Durağı Cami Çıkışı- Hatay Yönü )
İnşAllah hocam bekleriz sizinle tanışmaktan onur duyarım tabiki etkinliğin ev sahibi Mine kuş hanım efendi de onur duyacağını iletmemi istedi saygılar.
teşekkür ederim gezmede sıkıntı yok onu yapıyorum zaten de şiirle ilgilenen kimse yok çevremde. Sohbet konularımız farklı, inşallah geleceğim o gün zaten yerini biliyorum görmüştüm.
Nerden bileceksiniz ışıksız bir odada Hasbihal edip durmak perilerle cinlerle Denizin ortasında ağaçsız bir adada Kanat açmak ne demek hayal güvercinlerle.
hocam yalniz kalmak size bir huner kazandirmis cinlerle perilerle sohbet ... neyse isin sakasi bir yana o duyguyu ben cok cok iyi bilirim tavanlara perde kurup hayallerimi oynatmayi dukanda resmen dolapla makine ile pisirdigim tavuklara namaz kilamazsaniz sonunuz bu iste yanacaksiz dedigim olmustur hemen hemen hergun yuregine saglik hocam yalnizligi cok iyi anlatan siirdi tebrikler
Nereden bileceksiniz yazdığım şiirlerin içinde kendimi öldürdüğümü. Nereden bileceksiniz aşk kadar aşığında yetim türküleriyle öldüğünü... Nereden bilecek siniz anam eyy eyy ! . derken babamın hey gidi hey ! ile suskunluğa kendini gömdüğünü... Nereden bileceksiniz hayatın hayallerden ibaret olduğunu ve uyandığımızda avuçlarımızda sadece bir kaç şiir kalacağınız...
Nereden Bileceksiniz Afet Hanım'ın İzmir de Çok sıkılacağını ...
27 Kasım 2016 Pazar günü İZMİR'deyiz. SAAT 14:30 ADRES: İZMİR SPOR KULÜBÜ BİNASI İZMİR SPOR MAVİ BEYAZ EBRULİ SALONU 505.SOKAK NO: 2 BAHÇELİEVLER / İZMİR (Üçyol Metro Durağı Cami Çıkışı- Hatay Yönü ) ŞAH-I ŞİİRLER'de BİZİ BİZLE BİR TUTAN ŞİİR İÇİN, Biz olma Bizle olma, Sizle olma vaktidir. O halde, eğer hazırsan şimdiden... MERHABA İZMİR
Akseb Sanat Afet hanımcım şu anda İstanbuldayım ama yetişmeye çalışcam bende....
Afet hanımcım İstanbul dan yeni döndüm yetişemedim maalesef.. O kadar çok isterdim ki tanışmayı ve diğer dostlarımı da görmeyi.. Umarım sizin için güzel geçmiştir.. İnşallah bir daha ki sefere sevgili hemşehrim <3