(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.
Şiirlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.
* SABRET GÖNLÜM (ARUZ) şiirine yorum yap
Okuduğunuz şiir ile ilgili düşüncelerinizi diğer okuyucular ile paylaşmak ister misiniz?
* SABRET GÖNLÜM (ARUZ) şiirine yorum yapabilmek için üye olmalısınız.
sustum ve şiirimi yoksa aydınlatıcı bilgi dolu yorumumu okusam diyerek şaşırdım gerçekten gün içinde okunmaya değer en güzel şiirlerden birisiydi saygılarımla
(1) Sabret gönül, aldırma hiç; kalpten pasın silmek gerek. Heceleme: Sab ret gö nül al dır ma hiç kalp ten pa sın sil mek ge rek Hece tipi : — — • — — — • — — — • — — — • — Uyarlama : Sab ret gö nül al dır ma hiç kalp ten pa sın sil mek ge rek Hece tipi : — — • — — — • — — — • — — — • — Hece Yapisi : cvc cvc cv cvc vc cvc cv cvc cvcc cvc cv cvc cvc cvc cv cvc Sanat&Kusur : YOK 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Vezin : Müstef'ilün / müstef'ilün / müstef'ilün / müstef'ilün -------------------------------------------------------------------------------------------------------- (2) Sonsuz değil kasvet sevinç; dertler nimet, bilmek gerek. Heceleme : Son suz de ğil kas vet se vinç dert ler ni met bil mek ge rek Hece tipi : — — • — — — • — — — • — — — • — Uyarlama : Son suz de ğil kas vet se vinç dert ler ni met bil mek ge rek Hece tipi : — — • — — — • — — — • — — — • — Hece Yapisi : cvc cvc cv cvc cvc cvc cv cvcc cvcc cvc cv cvc cvc cvc cv cvc Sanat&Kusur : YOK 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Vezin : Müstef'ilün / müstef'ilün / müstef'ilün / müstef'ilün -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- (3) Kalsan dahî birgün naçar, zâretme hiç, dertler geçer Heceleme : Kal san da hî bir gün na çar zâ ret me hiç dert ler ge çer Hece tipi : — — • — — — • — — — • — — — • — Uyarlama :Kal san da hî bir gün na çar zâ ret me hiç dert ler ge çer Hece tipi :— — • — — — • — — — • — — — • — Hece Yapisi : cvc cvc cv cV cvc cvc cv cvc cV cvc cv cvc cvcc cvc cv cvc Sanat&Kusur: YOK 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Vezin : Müstef'ilün / müstef'ilün / müstef'ilün / müstef'ilün ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- (4) Hergün güneş tekrar açar, hardan ışık almak gerek. Heceleme : Her gün gü neş tek rar a çar har dan ı şık al mak ge rek Hece tipi :— — • — — — • — — — • — — — • — Uyarlama :Her gün gü neş tek rar a çar har dan ı şık al mak ge rek Hece tipi :— — • — — — • — — — • — — — • — Hece Yapisi : cvc cvc cv cvc cvc cvc v cvc cvc cvc v cvc vc cvc cv cvc Sanat&Kusur : YOK 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Vezin : Müstef'ilün / müstef'ilün / müstef'ilün / müstef'ilün ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ve --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- (18) Her şey serâb, "hiç"miş düşün! Ürkmek, biraz solmak gerek. Heceleme : Her şey se râb hiç miş dü şün Ürk mek bi raz sol mak ge rek Hece tipi :— — • — — — • — — — • — — — • — Uyarlama :Her şey se râb hiç miş dü şün Ürk mek bi raz sol mak ge rek Hece tipi : — — • — — — • — — — • — — — • — Hece Yapisi : cvc cvc cv cVc cvc cvc cv cvc vcc cvc cv cvc cvc cvc cv cvc Sanat&Kusur: YOK 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Vezin :Müstef'ilün / müstef'ilün / müstef'ilün / müstef'ilün -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Siirin Vezni : Müstef'ilün / müstef'ilün / müstef'ilün / müstef'ilün --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ve http://nlp.ceng.fatih.edu.tr/aruz/?Aruz < <<---- LİNKİNE ATARAK ŞİİRİ VEZİNDE KUSUR ARADIK, TEKNİK OLARAK TEK BİR KUSURA RASTLIYAMADIK. şU HALDE fiziki olarak-TEKNİK AÇIDAN kusursuz bir şiirdir.
2)ŞİİR TÜRÜ BAKIMINDAN İNCELEME
Sabret gönül, aldırma ((hiç)); kalpten pasın--- ((silmek))--- gerek. Sonsuz değil kasvet ((sevinç)); dertler nimet,---((bilmek))--- gerek.
Kalsan dahî birgün ((naçar)), zâretme hiç, dertler ((geçer)) Hergün güneş tekrar ((açar)), hardan ışık ((almak))--- gerek.
Her kim ki Allah der, ((anar)), bagrında bir kandil ((yanar)) Nursuz gönül birgün ((donar)); umman bulup ((dalmak))--- gerek. .......................................... Şeklinde devam etmekte, * Bana göre tek hatası, SES YIĞILMASIdır(Detanasyon-vuruntu)dur. Neden mi? Şundan : Kafiyeleri yazalım yanyana : (naçaR-açaR-geçeR/anaR-yanaR-donaR/saltanaT-sanaT-inaT-/hayaT-sıraT-takaT/zamaN-amaN-ŞaN/belÂ-kulâ-salÂ/anıN-düşmanıN-pişmanıN/biçmiŞ-geçmiŞ-hiçmiŞ)---Özetle(R_T_N_A_N_Ş)---R-T-N-N sessizliğini A ve Ş ile YIRTMAYA çalışmışsa da RTNNA nın baskın söylemi şiire sanki hakimiyet kurmuş. Şiirde KAFİYE unsuru özellikle TÜRK ŞİİRİ'nde en ÖNEMLİ UNSURDUR. Mısra SONLARINDA VEYA BU TÜR MISRA ORTALARINDA(musammat)KULAĞA GELEN SES BENZEŞMELERİ-VURMALAR aynı TONAJDA OLURSA, BİRBİRİNİ TEKRAR EDEN şekilde olursa YIĞILMALAR-SES YIĞILMALARI olur ki, şiiri SIĞ yaptığı gibi,ŞİİRİN LİRİZMİNİ-AKIŞKANLIĞINI da engeller, okunmakta zorluklar çekilebilir. Ayrıca, Bizim dilimizdeki Ş,Ç,Ğ gibi sessiz olduğu halde, üstünde -altında ek bulunan bazı SESSİZ HARFLERİMİZ VAR ki OTOMATİK ÇEKİM özellikleri sebebiyle bence İKİ SESLİ HARF ETKİSİNDEDİRLER. Şu halde, şairimiz, bu şiirde, bu ARUZ YÖNÜNDEN KUSURSUZ ŞİİRDE ( R_T_N_A_N_Ş)dizilişi yerine mesela (R_Ç_N_A_K_Ş_T)gibi ses dizimlerini veya buna yakın SES KULAK VURGULARINI tercih etseydi, TADINDAN YENİLMEZ BİR ŞİİR SUNMUŞ OLURDU. (TABİİ Kİ BU BENİM GÖRÜŞÜM. Başka düşüncelere de saygım sonsuzdur) * SEMAİ: Aruzun mefâ'îlün,mefâ'îlün, mefâ'îlün,mefâ'îlün kalıbıyla yazılan GAZEL, MURABBA, MUHAMMES,MÜSEDDES biçiminde şiirlere denir. Bu şiir İÇ UYAKLARLA 4 EŞİT DİZE PARÇASINDAN OLUŞMAKTADIR.Yani MUSAMMAT türünde yazılmış bir şiirdir.
SELİS: Aruzun fe'ilâtün,fe'ilâtün,fe'ilâtün,fe'ilün kalıbıyla yazılan gazellerine denir. Gene, MURABBA, MUHANNES, MÜSEDDES biçinde SELİSler de vardır.
SATRANÇ: Aruzun,müfte'ilün,müfte'ilün,müfte'ilün,müfte'ilün kalıbıyla MUSAMMAT GAZEL biçinde yazılan şiirlere denir.SATRANÇIN bir özelliği daha vardır ki, DİZELERİN UYAKLI PARÇALARI ALT ALTA DİZİLMESİ DURUMUNDA DÖRTLÜKLERDEN oluşan satranç satranç adıyla anılan bir TÜRÜ ortaya çıkar. Şöyle yani:
Sabret gönül, aldırma hiç; Kalpten pasın silmek gerek. Sonsuz değil kasvet sevinç; Dertler nimet, bilmek gerek.
Kalsan dahî birgün naçar, Zâretme hiç, dertler geçer Hergün güneş tekrar açar, Hardan ışık almak gerek.
Her kim ki Allah der, anar, Bagrında bir kandil yanar Nursuz gönül birgün donar; Umman bulup dalmak gerek.
Dostluktadır tek saltanat; Kalp kırmamak gerçek sanat, Varsın surat etsin inat; Ah çekmemek, gülmek gerek.
Yalnız iken zordur hayat, Yollar olur dar bir sırat Gam yükselir, kalmaz takat; Bir dost bulup, bölmek gerek.
Farzet bu dem âhir zaman, Şeytan denen vermez aman Kulluktadır izzet ve şan; Gerçek Mü’min olmak gerek.
Öğren! Nedir kâlû belâ? Her taş mezar îkaz kula Duymaz mısın, ibret salâ; Can uçmadan ölmek gerek.
Kıymetlidir, bil, her anın, Nefsin senin ar düşmanın, Arzında ah var pişmanın; Gözden selin salmak gerek.
Ömrün, gelip geçmiş düşün! Dostun kefen biçmiş düşün! Her şey serâb, "hiç"miş düşün! Ürkmek, biraz solmak gerek.)))
3-ANLAM VE SÖYLEM BAKIMINDAN İNCELEME Sanki BİZİM YUNUS dirilmiş, gelmiş, Mecit AKTÜRK'e ses olmuş... İşte PİR işte MÜRİD... İşte USTA, İşte ÇIRAK... Biri YUNUS, Ötekisi MECİT... Ne güzel bir ikili oluşmuş. "ÜZERİNDE TÜRLÜ OTLAR BİTENLER-NE SÖYLERLER" derken, çırak (Her taş mezar îkaz kula)deyivermiş. Sonra,
(Kalsan dahî birgün naçar, zâretme hiç, dertler geçer Hergün güneş tekrar açar, hardan ışık almak gerek.
Her kim ki Allah der, anar, bagrında bir kandil yanar Nursuz gönül birgün donar; umman bulup dalmak gerek.)
Gece içinde gecede kalırsan, için geceye dönerse, har-ateşde ışık merak etme, BAĞRINDA KANDİL YANMASI İÇİN SEN ALLAH DE YETER. Nursuz, ALLAH DEMEYEN GÖNÜLLER birgün DONARLAR, aşkın ummanına, ALLAH DE dalıver, bulursun ışığı aşkta. İçine ışık yağar... Ve
Farzet bu dem âhir zaman, şeytan denen vermez aman Kulluktadır izzet ve şan; gerçek Mü’min olmak gerek.
Şu halde ÖLMEDEN ÖNCE ÖL ve HALİS KUL OL. İZZET VE ŞAN GERÇEK MÜ'MİNLİKTEDİR. Yalnızzzz, BU DEM ZATEN AHİR ZAMANDIR. Ahir zamanda değil miyiz yani? Şu halde onu FARZET demek bana göre UYGU DÜŞMEZ. Burada ŞAİRİMİZ, için içinde iken, tohumun içinde iken ağacın en uç dalındaki MEYVEyi görmeye çalışmış amma FARZET demesi bana göre yerinde değil gibi. Bir başka kelime olabilirdi. Ayrıca, Kıymetlidir, bil, her anın, nefsin senin ar düşmanın, Arzında ah var pişmanın; gözden selin salmak gerek. Bu beyitte (nnnnn)AĞIRLIĞI bence fazla...(aNıN-NefsiN-seNiN-düşmaNıN-arzıNda-pişmaNıN,gözdeN,seliN)...ki aruz şiirinde ZORLAMA -KALIBI VE SÖYLEMİ KUSURSUZ yapma çabasının en büyük ÇIKMAZ SOKAĞI DA BURASI işte. Bunu yapmamak için ŞİİRİ DEMLEMEK, doğumdan sonra ŞİİR EVLADINA DÖNÜP DÖNÜP DEFALARCA BAKIP, derinlik, ses, anlam bakımından BEYNELMİLEL KOŞUYA hazır hale getirmek-hazırlamak lazım derim.
SONUÇ *********** Şiirin elimden geldiği kadar OLUMSUZ yönlerini(bana göre) işaret etmeye çalıştım. Ki, bu güzide kalemden DAHA MUHTEŞEM ŞİİRLER okumamız için... Tebriklerimi, teşekkürlerimi, kalbî selâm ve saygılarımı sunuyorum...
1-ŞİİRİN TEKNİĞİ aruz ise: aruzun kalıbıı ve varise kusurları incelenmiş. hece olsaydı: kafiyesi, durağı ve hece sayısı incelenirdi değil mi?
2- ŞİİR TÜRÜ:
Bu konuyu ise ezber etmeden veya okulunu bitirmek için son ders sınavına giren öğrenci gibi şiir türlerini öğrenilmeli.. uzun iş olsa da... zamanla inş.
3-ANLAM VE SÖYLEM BAKIMINDAN İNCELEME Söylem bakımından; Şiirin teknik söyleyişi, yani ağız,, damak, dudak, diş vs. okuma da sorun olup olmaması
anlam bakımından ise, şairin gönül niyet deryasına açılıp düşünce kayığıyla varılacak hedef ve hedefin yol güzergahının incelenmesi yapılıyor..
************* Sonuç olarak, şiir eleştirisi veya kısa tahlili de olsa, her şiire her kaleme yapılmaz. şairde kalite yoksa kimse vakit harcamaz...sadece olumsuz yönlerinin irdelenmesi ise şaire verilen değerin ispatıdır. yoksa şiiri tahlile veya incelemeye matuf şairin şiiri zati olumludur. olumlu olmasaydı olumsuzlukları göz önüne serilmezdi.
Gönül adamına inceleme beklerken buraya nişan bırakmış Mustafa Hocam. belki de Gönül Adamı sıradadır...
Hem Değerli Hocama hem de değerli ağama
bu güzellikleri bana yaşattıkları için çok teşekkür ediyorum..
Değerli hocamızın ders niteliğindeki açıklamalarını kopyalayıp arşivlemekte yarar var. Lakin ben arşivlesem de zor gibi görünüyor. Zira üzerine düşüp öğrenmeye gayret edersem artık ticareti üretimi arz'ı bir yana bırakmam lazım:))
Gecenlerde "acaba yazdigim ve begenilen siirlerimi ARUZ'a dönüstürebilir miyim" sorusuna cevap aradim. Vaktim de müsaitti. Ortaya böyle bir "sey" cikti.
"İşte ÇIRAK... Biri YUNUS, Ötekisi MECİT..."
Söyledigi gibi yasayabilen milyarlarin gönlünde yer etmis bir "BERRAK PINAR" ile, yazdigi gibi yasamaya gayret eden "BULANIK AKAN DERE" kadar fark olsa da arada, bir vesileyle ayni cümlede yer almak bile büyük onur.
"Söyleyene degil, söyletene bak" derler.
Söyleyenin gönül güzelligi yansimis yoruma.
Tesekkür ederim.
"Her kim ki Allah der, anar, bagrında bir kandil yanar Nursuz gönül birgün donar; umman bulup dalmak gerek."
yerine, sizin yorumunuzu görmeden, anlatmak istedigimden ziyâde, kolay anlasilan bir ifade yazmayi tercih etmistim;
"Her kim ki Allah der, anar, bağrında bir kandil yanar Nursuz gönül birgün donar; yol tek, karar kılmak gerek."
"Daha mi iyi oldu?" diye soran olsa, cevabim su an icin "bilmiyorum" olurdu.
Sayfami renklendiren bu anlamli, egitici, degerli yorumunuz icin bir kez daha TESEKKÜR eder, SAGLIK, HUZUR ve MUTLULUKLAR dilerim...
Aruz ölçüsü ve kalıplarından pek anlamam ama şiirin lezzeti tekniğin üstünde.Keşke bütün aruzlar böyle olsa kafiye örgüsü ne kadar güzel. Yoksul gardaşımla ben mahzun bir edayla şiirini okumakla yetiniyoruz:)) iyi ki böyle aruz yazan bir dostumuz var diye teselli buluyoruz. Nice güzel aruz şiirlerini okumak dileğiyle tebrik ediyor yüreğin var olsun kalemin kavi diyorum GARDAŞ. Selam ve Muhabbetle...
Hoca CUMA'nin vaktinde kilinmasinda ISRAR edince cevapta biraz gecikme oldu :)
Bildiginiz gibi, ben de ARUZ'dan anlamam. Maksat YOKSUL'u tedirgin etmekti :) Basardim galiba :))
Espiri bir yana, bu siirin orjinali hece siiri olarak "SABRET GÖNLÜM" ADI altinda sayfalara coook önceden sunulmustu.
Gecenlerde "acaba yazdigim ve begenilen siirlerimi ARUZ'a dönüstürebilir miyim" sorusuna cevap aradim. Vaktim de müsaitti. Ortaya böyle bir "sey" cikti.
Sizin Divan Edebiyati ve ARUZ'la ACI hatiralarinizi önceden bilseydim sayfaya getirmezdim kesinlikle.
Öte yandan, bu vesile ile Mustafa Ceylan Üstadimizin, Agabeyimin teveccühüne Mazhar oldugum icin de hayli mutluyum. Tetkike ve yoruma deger bulmuslar, sagolsunlar.
Farkli niteliklerde siirlerden birer adet yazmaya niyet etsem de, bizim icin aslolan "hece" tabi. Bildigimiz cinsten.
Dogrusunu söylemek gerekirse, ARUZ duygulara gem vuran bir nitelige sahip. Oysa sahsen her heceyi arzu ettigim yerde ve sekilde yazmak isterim. Bu da "klasik" sekilde mümkün.
Kul kötü bir fiilin izalesine giriştiği zaman, bir çok engel çıkar.Bunun tek sebebi o iş için ALLAH taalaya karşı yaptığı akdin bozuk oluşudur...
Şayet o kötü işin ortadan kalkması için ALLAH taalaya karşı bağlılığı sağlam ve yardım talebi tam olsaydı,katiyen önüne bir mani çıkamazdı...
Yıllar oldu öyle kibirli yada üstün olma hallerini kendime hiç yakıştırmıyorum...Hatta bu halime övgü ile söz eden olsa bile yemin olsun utanıyorum... Çünkü İbrahim havvas der ki; bir kimse baş olma küpünden bir kadeh içse, artık ibadette ihlastan sıyrıldı demektir...
İşte ölmeden ölmenin manasına yüklenecek çok haller var vesselam...Selamlar, saygılarımla üstadım...
ahh Yoksul Gardaşım ahh ! Sanırım mecit Kardeşimizi de kaybettik . O da artık ENDERUNLU ŞAİRLER sınıfına girdi.Bundan böyle sultanlara yazar şiirlerini:)) Biz ise halkımıza yazmaya devam edelim. Lisede edebiyat dersinden nefret ederdim bu yüzden üniversite girişte edebiyat sorularına cevap veremediğim için fen puanlarım gitti ve 1.5 puan farkla tıp fakültesine giremedim. Kim bilir belki de ünlü bir cerrah olacaktım:)) Benim anlamadığım o nefret ettiğim edebiyatın bir kolu olan şiirler ne işim var şimdi. Ben anlamam aruz ölçüsünden kalıbından. Bu saatten sonra da zor gibi. Yazanlara helal olsun. Enderun şairlerine en derin saygılarımı sunarım:)) Selam ve Muhabbetle...
Aydınlıkla düetin mi var?
Bravo...