Su 84-Çınar“-Peygamberimiz efendimiz ne buyurmuş, biliyomusun demiş kiyne; elinde bi tohum varısa at toprağa ecel kapını çaldıydısa da barnağı oynatcak gadar dermanın varısa eşele toprağı, finde dik, fidan dik kiii ağaş olsun! o yeşerdiği mühletçene meyvasından yeyen kölgesinde dinn(l)enen dalına yuva yapan kesip yakan, evini yapan net(i)cede Allahın yaratdığı, gulu, mahlığı emme adem oğlu emme gurt-guş, börtü-böcü biteciği sana “Allah ırazı olsun” deyvidi mi böyük devlet.. bi(r) boklu guşun düneyvidiği bülbülün şakıyvıdığı ne gözel niyemet ben onu bilirin onu derin.. guruyup-kesilmeyen bi bunar bi ala bulak , bahardan bahara da olsa bi sızak kimbili(r) hankı derde derman neye, kime nasip bi niyemet emme burası aşikar gıyamete gadak amel defterine sevap hinci düşün; en hayırlı evlat da olsa; ya da bütün gazancını verdiğin dova okuyvucu gün gelecek göçecek, emme ağaş öyle mi yılın yılı , dünne durdukçana, ha bobam ha! bütün yapraklar sana dovacı Yalavaşda(hı) Goca Çınarı gördün de(ğil) mi kaş yaşındadır sence bi rivayete ğöre beş yüz yıllık yaa de ki.. yirmi nesil geldi geşdi birinin beş evladı olsa beşinin de beşer, onnarın da beşer var sen hesap et de get.. ya akan çeşme akdıkça, …. de(ğil) mi” …. “-Allah celle celaluh daş, toprak deye, hava deye, su deye niyemet ihsan etmiş, havanın gatında guş deryanın içinde balık ötekinner bi yana insanın dünyada halk edeceği nimet ne? ağaş helbette toprağa dikecen, suyunu verecen havanın gatına böyüdecen, hinci; balık suda i(n)san topra(ğı)n içinde guş havanın gatında emme ağaş suda, toprakda, havada bunun bi hekmeti var helbet.. kimbili(r) bizim aklımızın ermediği ne önce ağacı temin edecen.. daşınan da evini dikecen hatıl ağaşdan, gapı-pençere ağaşdan, çatı ağaşdan.. insana akıl öğreden ağaş.. yani dünne de ne halk edilmişse i(n)san uçu! doğru mu? beşşikden mezere kadar ağaş ağaş eli değmeyen bi alet, ağaşdan feydalanmadığın bi ğün var mı yok! demek kiyne bu ğadar möhüm , gerisini var get sen düşün… emme yalan emme essah hocalar derleri ki… gışı yaz eden, yazın güneşine kölge eden bunarları akıdan, soluğu halkeden sebeb ağacımış, demek kiyne deveyne yeddi ğünde aşılamayan Arabistan ÇölleriÅ boşuna değil ağaş olmayan yerde ya(ğ)mır yağmazımış, eee n’olcak o zaman Allah mafaza Türkler Orta Asyadan neye göşdü? hı?!” “-dedim ya bi ağacın dalında bi boklu serçenin düneyvidiği böyyük devlet” “….” “-ya İbirem efendi; ağaş deyip geşme bi avış bile toprağın varısa “bismillah” deyip; bi tohum verece(ksi)n, gerisi Allah kerim .. Hasretdin Hoca bi(r) finde bulmuş ayağ altında ezilip gurumasın deye bi çalının gıranına dikmiş cansuyu niyetine yalağına tiğdirmiş “beni dine epap” demiş, benden görüp-görce(ği)n su! bu.. gerisi Allah galmış.. .. kim öle, kim gala Allah kayıra, .. sebep, (insana düşen) yalınız ki sen, sen ol da elinden geleni esirgemecen elini yüdüğün su da olsa bi nebatatın dibine dökecen!” sebep olacan.. neye; su da mühüm.. yeşilin göğermesi uçu başka hiş bişi de(ğil).. su! emme boşuna boşşu boşuna hanı yokmu cağıl cağıl da olsa akıp geden su Alla(h)ın honuna yaşayan insan boşa geçen ömür gibi, Allah m(uh)afaza, en böyük günah gibi geli(r) bana, … heral hazreti peygamber; “iki günü müsavi olan adam bizden değildir” deye boşuna dememiş ki;… demek ki; iki ğün boşuna akan dere… yerle yeksan edecek bizi.. onun uçu boşa akıtmacan suyu bi i(n)san dünneye geli(r)kene yaşaca(ğı) ömür de yeyceği nasip de sarfetçe(ği) su da hepsi bi tamam bellidir sen ömrü boşa geçirisen; günah emme…. niyemet suyu boşa harcadıysan külliyen zarardasın ömrün galdı emme suyun bitti ne olacak.. yaaa………………! böyük mesele susuz ölcen demek ki Arabistan çöllerindeki bedeviler gibi ben Cenab-ı Rabbil Alemine namazdan sonura dova ederkene biliyon mu nassı dova ederim “-beni de, benden sonrakınnarı da nasipsizliğine imt(ih)am etme Ya Rabbi” .. “susuzluğunan itmam etme!” derin..” Amin DİPNOT mühlet : müddet bunar / pınar: bunayan, (bun bun ses veren) pınar, su kaynağı, bulak bulak : birikmiş olsa da akışkan olmayan su kaynağı, pınarcık, yılın yılı : yıllarca, yıllar geçtikçe möhüm: mühim, önemli, gerekli Å Arabistan Çölleri olarak kastedilen Afrika çölleri olmalı, arap diye kasdedilen zencilerdi imtam : imtihan, sınav, sınama Resim : Yalvaç’ın Kocaçınar’ı 600 yaşında olduğu söylenegelir |
Kısacık anlam dolu ders niteliğindeki Öykünü şiirleştirilmesi ustacaydı
Beğeni ile okudum usta kalemi selamlıyorum
Yüreğin kalemin susmasın
________________________Saygılar