‘Söz ola kese savaşı Söz ola kestire başı Söz ola ağulu aşı Yağ ile bal ede bir söz’ Yunus Emre
Tohum tohum topraktan boy saldım yedi iklim Atam lale karanfil; yalvacım gül deyince... Sarı Saltuk düşünde nihâna erdi şeklim Ordu-millet azâde aşkından kül deyince...
Yenigün’e bayramdır sırtıma düşen cemre Salkım saçak sabahlar uyarken kutlu emre... Taptuk’un dergâhında söz ilmi Yunus Emre Döne döne seferî divâne kul deyince...
Dokuz tekbir nefesim tespihe yana yana Şafak vâkti kutsanır erlerim ağ meydana... Ak kefenin muştusu Malazgirt Alparslan’a Binyetmişbir Doğu’dan Batı’ya kol deyince...
Alın teri bereket azimde ahte fevran; Kırk besmele hikmeti arkıyla döner devran... Anadolu cemine vâktinde Âhi Evran Ak yüzlerin ocağı helâlden pul deyince...
Dağlar direk gök çadır bulutlar yere rahmet Çölde kumdur nasırım çektiğim onca zahmet... Dört kapıdan kırk makam Yesi’den Hâce Ahmet Yüzüncü sır hazinen hiçliği bul deyince...
Hiddet isrâf karınca vuslata gâm cibâli; Harsım çekmez çekemez hırsıma ol vebâli Ertuğrul Bey secere nasihât Edebâli Osman Bey’e el verip cihâna dol deyince...
Gönüllerde saf tutan tarihim hakka teslim Alev alev tutuşan nurunca paktır neslim... Hâce Bayram Bektaşî Veli ve Ebu Müslim, Ezel ebed Türklüğe öğüdüm bol deyince...
Konargöçer nefisten çağrılır hâk şahidi; Tövbe ömre dayanır zamanda son ûmidi... İmam Ebu Hanefi Muhammed Matûridi, Eski yeni çağlara dosdoğru yol deyince...
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.
Şiirlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.
Söz şiirine yorum yap
Okuduğunuz şiir ile ilgili düşüncelerinizi diğer okuyucular ile paylaşmak ister misiniz?
Söz şiirine yorum yapabilmek için üye olmalısınız.
Hakan İlhan Kurt, zannımca genclere ve benim gibi kocamışlara milliyetini sevdirmeyi amac edinmiş. Bu şiir de onun ülküsüne hizmet aşkıyla yazdığı bir destan, Allah razı olsun!
Belki bir eleştiri de getirebilirim: şiirde adı geçen büyük şahsiyetlerden Ede Bali'nin adı bana göre yanlış yazılmış. Ama bu yanlışı medya da, tarihci zevat da sık sık yapmakdadır. Ben tarihci değilim, ama bildiğim kadarı ile, o mümtaz kişinin adı Bali'dir. Ede ise ünvandır ve bugünki karşılığı ile; ağabey!
Yorum yazım bitmek üzere de, gevezelikden neredeyse bu harika eseri tebrik etmeyi unutuyordum. Kalemin var olsun, Hakanım!
Şeyh Ede Bali hakkında verdiğiniz bilgilere teşekkür ediyorum. Ben fazlasını yazmaya ihtiyac duymamışdım. Zira bir tek ismiyle ilgili bir itirazım vardı. Siz, tüm kaynaklarda Edebali geçdiğini yazmışsınız, fakat sağ olun ki, o ismi Arab harfleriyle yazınca aslını görmek biraz kolaylaşdı.
ااد بالى= Edebali
اده باللى = Ede Bali
Ede Bali yazısında dal'dan sonra hu harfini görüyorsunuz sanırım.
Şeyh Edebali (1206 - 1326) شيخ اده بالي, Osmanlı Devleti'nin kuruluş yıllarında yaşamış bir İslam ilahiyatçısı-din bilgini, Ahi şeyhi, Osman Gazi'nin kayınbabası ve hocası, Orhan Gazi'nin dedesi bir anlamda da sonradan imparatorluk olacak Osmanlı Devleti'nin fikir babasıdır.
Ciddi kaynaklara göre, aslen Karamanlı’dır. İlk tahsilini memleketinde yapan Edebali, tahsilini Şam’da tamamlamıştır. Tefsir, hadis ve özellikle İslam hukukunda uzmanlaşmıştır. Mevlana gibi, zamanının büyüklerinin sohbetinde bulunmuştur. Tasavvuf yoluna girdiği,Baba İlyas halifelerinin ileri gelenlerinden olduğu belirtilmektedir. Doğum tarihi kesin olmamakla beraber, 1206 yıllarında doğduğu tahmin edilmektedir.
çeşitli yerlerde araştırdım, ismi Şeyh Edebali olarak yazıyor...
''Bana sor ey sevgili okur; sana ben söyleyeyim, ne nitelikte, şu karşında duran şiirlerim: Bir yığın söz ki, içtenliği ancak hüneri; ne süslü yazmayı bilirim, çünkü, sanatçı değilim. Şiir için göz yaşı derler; onu bilmem, yalnız, aczinin göz yaşıdır bütün yapıtlarım; ağlarım, ağlatamam; hissederim, söyleyemem; dili yok kalbimin, ondan ne kadar bezginim! Oku, şayet sana hisli bir yürek lazımsa; oku, çünkü onu yazdım, iki söz yazdımsa.''Mehmet Akif ERSOY
SÖZ iken şiirinizin adı rahmetli şairimizin cümlelerini anımsattınız bana. bakıyorumda kendine sanatçı kimliğini bile yakıştıramayan bu büyük insanın erdemine sahip olabilir miyiz? şiirinizi beğenerek okudum.
kıvanç eren tarafından 8/21/2009 12:29:15 AM zamanında düzenlenmiştir.