Tırtar / Göplek"-Dalmehmedinen Dalgüllü, Ali İhsanınan, Goca Nezire; Hatıp Adasına• sardılar göçü, yedikleri işdikleri ayrı getmeyo gari birbirlerine bi temenna ki yahay valla “-Nazire "paraynan çetme oynayoz" deyo Dalgüllü “kiyat paraynan ataş dutuşduruyoz” deyo çalımlarından yannarına varılmayoru gök görmedikler" demiş, Garavelinin Antelleli yeni garı "-gı aba sen neyinen alıyon ispirteyi demiş Mamaş Garısı, "ged anam ged üş guruş para gördüler ga(y)ri gı(z) Hatma Ğelin gonuşmalarını duysan bi" "-donuzun Allahı" deyo, günah deği(l) mi "-gı yenge zahır Allah hepimizin Allahı donuzun Allahı ayrı, kedinin, köpeğin Allahı ayrı mı Allah bir değil mi tangazaya almışlar seni "-vay gadiuğrayasıcalar gı demek beni kerasınmışlar akılları sıra maytap geşmişler tangazaya almışlar dalga geşmişler ö(y)le mi” “-A(h)mat, Göpleğe “ana kaç gocaya vardın” dedi o da "-ged ordan öte yanına, eşşeğin eşek dölü sanki anan garı goca mı ğördü neler geldi neler geşdi felekten un elerdim deve geşdi elekten” .. ali, veli, selami üş de ondan eveli erecep, şaban, ıramazan bi de ıramatlık boban işdee hepiciği bu goca yüzü mü gördü garib anan” …. “gı Göplek oniki gocaya mı vardıy ki" "-gız aba ha! o bi "söz temsili" görüp, görceği bi Türkali o da ha! -Üç Aylar - gadar bi evliliğim oldu onunda üşde biri orucudu” demiş zati gepeğenç ölmüş getmiş Allahın Türk Alisi Garibanın tekiydi elin etlisine sütlüsüne garışmaz kendi halinde biri senin anlaycağın yani dünneden ö(y)lesine geldim-geşdim demek istemiş" "-e ben ne bileyin anam" demiş Garaveli’nin Garı "-benim derdim ineğinen danaynan sizinki de döndüyünen döneynen demek gosgoca Göplek Ahmadınan bir olmuş da beninen eğlenip batı ha! gı’ yaşından-başından utanma mı bu garı üşenmemişler barabar olup beninen dalga geşmişler" .. “-ortalığı şenlendirmişler gülüşmüşler” “-Duduca’dan bahsediyonuz ya "-Ağanın biri ismi ilazim deği(l) ırgatları yolmaya çağırmış tabi eski yanaşmalara alışık hiş de öyle imecenin orağını saklayan “de bakalım be böğün olmazsa yarın olu” deyen cinsden deği(l) "-böğün gaylangaş tutannardan yarın acısını çıkartcan burunlarından fitil fitil getirecen cici borusuna çekecen, gıçlarından bozanya(ğı) akıtcan " demiş adı üsdünde ağa; “aferim çok eyi çalışdınız” “işi hemencik bitirdiniz” “işi eyi dutdunuz” mu deycek “-dooru ağalığın şanına yakışır mı” “-öyle ya ağaya hesap mı sorcan etiraz mı edecen ağa ne zaman müsaade ederse emer böbe(ği)ni bile öyle emdirisin eynel çıkınca, emme illem ağa isderse soluklanısın” “-o zaman öyleydi “hacıamadın gatırı, ne yüklesen götürü” hesabı ağanın ne işi var; ağadan fazla horantanın işi oludu da! kendi e(v)imizin işinden önce ağanın işi… kendi cocu(ğu)muzdan önce ağanın çoluk, çocu(ğu) geli(r)di neyise.. ertesi ğün Göplek arkasına bir şişe bağlamış yolma tarlasına varmış.. ağa da eynelde herkeşinen bir herkeş gibi o da domala domala yolma yolup duru derkene Göpleğin arkasındaki şişeyi görünşe "-Dudu o şişe de neyin nesi" demiş Göplek.. "-ağa bozanya(ğı)a akıtcağ(ı)mışsın ya yağ boşa getmesin deye şişe getirdim" demiş. ağanın beti benzi gıpgırmızı olmuş soluğu dutulmuş "-“ayıya ga(l)k bi oynayvı” dedik oda ga(l)kdı çardağı yıktı" demiş yolmacıları da tarlayı da bırakmış ardına bile bakmadan ordan fıymış " “-deyip battığın Hacı Gözür değil mi” “-hııı” “-sonratdan ağa, ben de, sen ağa deyince barabar höyle ağaları darayon narasın yazık garı sayasında ağa olmuş getmiş adı ağa olsa da seninen barabar eynele durur senden-benden fazla yorulur” o zamannar ağalık öyleydi işi varısa ille başında olunmalı “el elin eşşe(ği)ni türkü ça(ğı)ralak arar ya” hanı ağalık elin ettiğini beğenmemek deği(l) akıdılmalı alın teri.. değilise ne içine ili(r) ne hazmedili(r) şükür.. DİPNOT • Hatıp Adası: Hoyran Gölü içinde Aşağı Tırtar ile Aşağı Kaşıkara çizgisinde kalan, kıyıya yakın küçük bir ada olup, üzerinde Romalılar Döneminden kalma kale mevcuttur çetme: çelik-çomak oyunu, oyundaki kısa sopa ispirte: kiprit tangaza/takaza: alay etme anlamaında kerasınmak: hor görmak, tepeden bakmak, beğenmemek, Yaptığı ezayı kar sanmak gibi takaza: başa kakma (burada aşağılama anlamında ) Üç Aylar: dinimizce özelliği (kutsiyeti) olan,kameri aylardan son ayında oruç tutulan recep, şaban ve ramazan ayları döndü: arka arkaya kız doğrsa döndü adı verildiğinde ondan sonraki çocuğun oğlan olacağına inanılır ırgat: işçi, amele, ağanın işinde çalışan köylüleri bozan yağı: boza pişireceğini söylemiş olmalı horanta: ağaya daha yakın ırgat, ehdekiler, hane halkı, evlad-ü ıyal, (ya da ehliyal olarak söylenir ama yanlış kullanılıyor olmalı) domalmak/dömelmek: başını belden aşağı eğerek, el ile iş yapmak fıymak: kaçmak, kaçarak uzaklaşmak resim; Göplek Hala ve ailesi.. Göplek Dudu ve Türk Ali Antalyalı, Karaveli Aliihsan ve Nezire Dalmehmet ve Dal Güllü Hacı Gozir ve diğer rahmetlilere bu vesile ile rahmet dilerim. not: köye sonradan katılan Kara Velinin hanımı Antalyalı ve etrafında gelişen muhabbetler dikkate alınmıştır. bizden biri olan Antalyalı’ya da Allahtan rahmet dilerim. |
kalemine sağlık.
bu bölümde güzeldi,şaklar ağalar okundu bir solukta
saygılarımla