Köy Düğünü 38-Maşala/a
Köy Düğünü 38-Maşala/a
erkekler tarafından köy meydanında çatkı[1] tepesinde gazyağlı kül maşala "-elettirik tellerine geliyo" deye tüfek atmayı yasaklamış jandarma kimin umurunda sonraları ruhsatı olan-olmayan dooru Mermici Memişe tüfek-tabanca Allah ne verdiyse." “-halbuku o zamana gadar eğlenilir hep barabar[2] erkekler meydanlıkda, garılar merdimennerde[3] dam başlarında çamır-çatlak varısa gayfalarda[4] oyun çıkarırlardı şenlik-şamata odadaysa; Altındişin “cingenişi”, Dıngıdığın “şeytanatı”, Hacımehmetoğlu’nun “duzdengi” bir de “andaşı”..” meydanlıkdaysa; Taşevli misafirler; yağlık[5] yağlınmış, “grapdüşenden çekgi[6]” çekmiş, fisdan geyinmiş fistanı okarı çemremişler, golları içinde göbeklerine ağız çızmışlarr biciklerine göz biri “garı gılığına” girmiş biri de “palabıyıklı bi adam” olmuş üç-beş beker genş bobalarının yerine geşmiş başga bi adam, goya ğızlarıyna pambık toplamaya ğetmiş Aydına, ya da ne bileyin işdee köçeklik etmeye bi düğüne çalgı çalıp oyun başladığı bille bizim köylü genşler bi yandan oynayıp bi yandanda adamın ğızlarını başdan çıkarıyollar, alıp-gaşmaya filen galkıyollar tabi bu arada başga köylerden gelen musafirleri de “ı-ıh” deme şansları da yok bence oyuna gatıyollar emme ğızların bobaları zalım valla “Allah Yaratdı” demeyo o oyuna ğatılannarın baldırını teze söğüt dalı kımçıynan çıbardıyo, pinardan çoban deyneğini yeyen ha deyinşe kendine gelemeyo gıvranıyollar yerlerde daha ne deyen gıçını dutan mı ararsın, ona yardım edecen deye yüzünü gözünü ise bulayana mı?, yağlı dığan garasına beleyene mi Allaha Allaaahh! bi de kendi yüzünü görmeyip de garşısındağına gülene mi madara olana mı gülersin herkeşi kendine güldürüp irezil-ürüsvay olana mı yanarsın gülmekden kendinden geçer millet valla göbeklerimiz çatlardı en çok da oyun içinde oyun olduğunu bilmeyip kendi halini görmeyip garşısındakınnara güler adamlar yahay bi durum olu vesselam. Alibey "-oğlum natır[7], sağ ayamı ileri götür" natır sağ ayağı ileri götürür "-oğlum natır, sol ayamı ileri götür" natır sol ayağı ileri götürür "-oğlum natır, sağ ayamı ileri götür" natır sol ayağı ileri götürür birileri gününü görür birilerinin dizleri çürür.. ardından elinda acayip bir maşa hocanın "-vel vel ves[8]" nasıl tekrarlarsa tekrarlasın maşayı yerdi herkes, bereket versin natır hocayı geri götürürdü derken Ali İhsan ip ucundaki çulla “köyü göçürürdü[9]” Dehmenoğlu geri kalmaz dalak keserdi oyunu bilmeyen misafire şaka esprisi misafirleri güldürürler ne güzel olur düğünler [1] çatkı: tepelerinden bağlanmış üç sırıkla yapılan düzenek, çatılarak yapılan düzenek tuluğun dik durması sağlanır [2] barabar : beraber [3] merdimen : merdivenlerde [4] gayfa : kahvehane, köyadası [5] yağlık: sarı ipek işlemeli bir çeşit başörtüsü, [6] grepdüşen: kulak gösteren, ince mavi tülümsü bezden alınlık (yağlığın saçı örtmeyen kısmını kapatır) [7] natır: kadınlar hamamında yardımcı kadın, erkek olanına tellak denilmektedir, ancak, oyunda neden “oğlum” diye söylenmektedir ……. [8] vel vel ves (oyun): hoca mutlaka farklı farklı söyler ki, tekrarlattı herkeste kusur bulup sopa atar [9]“köy göçtü” oyunu: urgan ucunda çuval topaç edilmiş olup oyunu idare eden tarafından sallanıp sallanıp yandırılması mümkündür, sırta ve ayaklara vurulur ki sopayı yiyenin düşmemesi mümkün değildir.. olmadık an eş değiştirilir, sırtsırta, önöne ya da arka ön olması istenilir, ki yanılan topazanı yer.. eşsiz kalan zaten yandı demektir. |
Mübarek olsun.