HOR.HOR SENARYO (24)Şiirin hikayesini görmek için tıklayın „Bu da oldu! İktidar, ülke topraklarının kiralanması için ilk adımı attı. 22 Ağustos Perşembe günü Resmi Gazete’de “İşlenmeyen Tarım Arazilerinin Tarımsal Amaçlı Olarak Kiraya Verilmesine” dair yönetmelik yayımlandı.
Buna göre iki yıl üst üste ekilmeyen tarım arazilerini bakanlık kiraya verecek, bedeli toprak sahibine aktarılacak. Bu çerçevenin içine her şey sığar. Kiralama ile başlayan satışa kadar gider. Şiddetle karşı çıktığımız, ne pahasına olursa olsun karşı çıkmaya devam edeceğimiz bu süreç bizim ürettiğimiz bir endişe değil. Bu süreç yüzyıllardır sömürgecilerin ülkesine göre uygulama yöntemleri belirlediği, görünümü değişen ama özü değişmeyen bir dayatma. Yönetmelikte kiralayacak kişinin Türkiye Cumhuriyeti yurttaşı olması öngörülüyor ama madencilikte de olduğu gibi bunu aşmak o kadar kolay ki! … İktidar yıllar içinde çiftçiyi üretim yapamaz hale getirdi. İnatla üretimin içinde kalanları pişman etti. Şimdi de bu toprakları çok uluslu şirketlere (ÇUŞ)‘e peşkeş çekmenin adımlarını atıyor. AKP, 2013’te Bütünşehir Yasası’yla köyleri büyük ölçüde ortadan kaldırıp üretimden koparan parti. AKP, kendi üreticisini desteklemek yerine ithalatla terbiye etmek yolunu seçen parti. Zengin toprakların fakir sahipleriydik... Şimdi? Zengin toprakların kira mahkûmlarına dönüşüyoruz. Bunun devamı şudur: Zengin toprakların köle ırgatları!“ ( Sayın Yazar Mustafa Balbay’ın 27 Ağustos 2024 Salı günü Cumhuriyet Gazetesi’nde yatınladığı KİRALIK TOPRAKLAR adlı köşe yazısının baş ve sonundan alıntıdır. Yazının tamamını okumanızı öneririm.)
Uyuma namerdim, uyan kalk!
Ben senin doğup-büyüdüğün toprak; İlkin köylüm göçe zorlandı, “Şehirleşme” adı , sonra gübre, ilaç, alet ve araçlar pahalılandı, vergi-maliyet ve “Devlet Alış Fiatı” derken, Yaban Eller’e kiralanmam erken. Ucuz ırgat Sığınmacı’larım var, üstümde gezip-tozuyorlar diyar-diyar, kimi mevsimlik işçi diye, kimi yabancı-yerli sermayeye köle. “Ekmek neden pahalı?” Sordunmu kendine bunu, biliyormusun sen ithal edildiğini unu, “Hayvan Besisi” için samanı? İthal için döviz gerek, dövize yüzde-on faiz verildiğini görerek, yabancılar ve onların yurt içi işbirlikçileri dışkı sinekleri gibi üstüme çullandılar; Kârlarıyla lüx villa, apartman, yat, otomobil, altın, orman ve vatandaşlık satın aldılar. Peki kim bunlar? Hükümetçe “Yabancı Sermaye, kara para, Mafia ve İnsan Tacirlerleri bence. Benden söylemesi bak! ben senin uğrunda şehit olduğun toprak; Biri kiralayacak önce seni, “Düşünmek” lüxsünden kurtulacaksın, böylece beni zengin ülkene köle ve ırgat yapacaksın! |