Soru-cevaplar-1 / Seyrime -ihtilaç
Mustafa ……….. 3/23/2009 )
---------------------------------------------
DEĞERLİ ÜSTADIM
İHTİLAÇ KELİMESİNİN ANLAMINI BULAMADIM,
ŞİİRİNİZİN İKİ YERİNDE;
Habir ismi okunur ilim verilir
İlm-i ledündür bu, böyle girilir
Bu ilm ilm-i ledündür azizim bil
Etme şüphe, istiğfarla küfrü sil
BU İLİM İLM-İ LEDÜN DİYORSUNUZ
İLM-İ LEDÜN İLE ŞİMDİYE KADAR BU KELİMENİN YAN YANA ANILDIĞINADA RSTLAMADIM,FARK ETMEMİŞ OLABİLİRİM
FAKAT VÜCUDUN FARKLI YERLERİNDE FARKLI BELİRTİLER VE DEĞİŞİKLİKLERDEN BAHSEDİYORSUNUZ,LEDÜN LE ALAKALANDIRMAYA ÇALIŞTIM HASILI İÇİNDEN ÇIKAMADIM
BAŞKALARI ÇIKAR MI BİLMİYORUM
MAKSAT IŞIK TUTMAKSA Kİ ÜYLE SANIYORUM, BİRAZ DAHA ANLAŞILIR HALE GETİRİLEMEZ Mİ?
EN KALBİ SEVGİLER SAYGILAR SELAMLAR YOLLUYORUM
Tarih:23 Mart 2009 Pazartesi 20:40:43
RE:İHTİLAÇ
Sayın Mustafa bey,
İlginize teşekkürle başlamalı,selam ve saygılarımı iletmeliyim,önce.
İhtilaç,Türkçe’deki seğrime,veya seyrime kelimelerinin karşılığında kullanıldığı gibi henüz zahire zuhur etmemiş kaza anlamında kullanılıyor.Sanırım tecelli kelimesiyle akraba,arapça bir kelime.Bu şiirde seyrime anlamında kullandık.
İlm-i ledün’e gelince.Bu tabire de değişik anlamlar yüklenmiş.Daha çok Gizli bilim anlamında kullanılıyor.Havas ilmi, yani Kur’an-ı Kerimde hangi ayetin hangi derde deva, hangi işe çare olduğunu kapsayan ilime de ilm-i ledün denildiğini görüyoruz..Yüksek ilim manasına da alabilirsiniz.Hatta hüddam ilmine,cinlerle kurulan temasın sonunda elde edilen bilgilere de (Hatalı olarak )aynı isim veriliyor.Veya bütün bunların karışımına da aynı ismi veren kaynaklar olduğunu biliyoruz...
Halbuki ilm-i ledün doğrudan hakk tealadan alınan,kişisel ilhama dayalı ilim,Hakk katındaki ilim,peygamberlere ve zat evliyalarına verilen ilim olarak, daha doğru tanımlaması da var.Kuranı kerimde geçtiği yerlerde mana verenler ‘’katından bir ilim’’olarak anlam vermişler.Hızır as.dan alınan ilim diyenler de var.
Şiirde bahsini ettiğimiz ilim vücudun seğrimelerinden sonuç çıkarma (haber alma) ilmidir.Birkaç tane Allah dostu bunu tecrübe ile tesbit edip kitaplarına almışlar.Tecrübe edilmesi,rüya ilminde olduğu gibi çok zor olduğundan bazıları isabet kaydederken bazılarında yanılmalar olmuş.Yazdıklarımızdan yararlanarak tecrübe etmek mümkün.Halk arasında bazı seyrimeler biliniyor.Örneğin;sağ avucunuzun içi kaşınırsa veya depreşirse elinizden para çıkar…Sol göz üst ve alt kapakları seyridiğinde mutlak kedere geldiği görülür..Tecrübe etmeden kabullenmeyenler,tecrübe ettikten sonra ilim olarak kabul ederler.
Bu ilimin tecellisi, Allah’ın Habir ve alim esmasının çok çok okunarak (okuyanda) tecelli etmesi şartına bağlıdır.Esmaların zikrinden maksat kişide o esmaların gereğinin fiilen tecelli etmesidir.Alim ismini çok okuyan ilim sahibi olur.Basiyr esmasını okuyanın hem zahir gözü iyi görür,keskin bir gözlemci olur, hem de kalp gözü açılarak altıncı hissi kuvvetlenir.Kararlarında,muhakemelerinde isabet ederler.
Her insanda az da olsa bu seyrimeler olur.Mutlaka bir anlamı vardır.O damar durup dururken seğrimez,kulak (eğer sağlıklıysanız) boşuna çınlamaz.Hep bir manası vardır.Ancak halka inmiş,teferruatıyla bilinen bir ilim değildir.
Allah’u teala dostlarına bazı olaylar henüz zahire intikal etmeden haber verir ki kimi müjdedir,kimi tedbir alınması için uyarıdır.Bu bazen müjdeci rüyalarla,bazen ihtilaçla verilir.Hakka daha yakın olan veli kulların nurlardan da haber (ilham ) aldıkları kayıtlarda vardır.Olumsuz bir haber alındığında marifetullah bilgisine sahip olan kişi gerekli duaları okuyarak o kazayı def edebilir.Esas ilm-i ledün den kast edilen de budur.İhtilaç ilmi, ilm-i ledünde bir alt başlıktan ibarettir
Bu çok geniş bir konu.Birçok yazımda,örneğin; insanı kamil isimli yazımda da az biraz bilgi var.Bölümler halinde yazdığım için dağınık halde yayınladım.Ayrıca’’İhtilaçname’’ başlığı ile de bir yazımızı yayınladık.Dilerseniz yazılarım bölümüne bakabilirsiniz.
Zaten uzun bulduğunuzu yazmışsınız.
Halbuki o şiir, konunun onda biri.Daha başka seyrimeler var.Ayrıca sakıncalı haberlerin hangi şekilde, hangi dualar okunarak iptal edileceği de devamında gelecek.
Sizi fazla meşkul etmeyeyim.
Şiir yazmak maksadıyla değil,konu akılda kalsın diye beyitlerle yazıldı..Mesnevide olduğu gibi .Hikaye edilirse hem okunması kolay hem de hatırlanması diye düşündük.
O bir şiir sayılamaz yani.
O yüzden bağışlayın.
Selam en selame.