- 2354 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
FENERBAHÇE RAPORU (PROJE)
Fenerbahçe olgusu, Fenerbahçe kültürü; Türkiye Cumhuriyeti olgusu ve onun yarattığı Cumhuriyet Kültürünün bir parçası olarak yüzyıllar sonra, Türkiye Cumhuriyeti spor tarihinde hak ettiği yeri alacaktır.
Fenerbahçe Spor Kulübünün son on yılda başta futbol olmak üzere tüm spor branşlarında yaptığı atılımlar ve Türk Sporunu geleceğe taşımak açısından kat ettiği mesafe Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Mustafa Kemal ATATÜRK’ün çağdaş, pragmatik ve devrimci zihniyetinin, her türlü statükodan uzak en özgün örneğidir.
Denilebilir ki Fenerbahçe Spor Kulübü yaptığı atılımlarla Türk spor armadasının amiral gemisi olmayı hak etmiştir. Bundan sonra her Fenerbahçeliye düşen en büyük görev, bu gemiyi çağın ötesine taşıyacak rüzgarları, bu geminin yelkenlerine yükleyecek projeleri hayal etmek ve hiç durmaksızın hayata geçirmek olmalıdır.
Bu kapsamda hazırladığım raporun ayrıntıları müteakip maddelerde genel hatlarıyla açıklanmıştır.
1. Fenerbahçe kulüp olarak kurumsal yapıya geçiş aşamasını tamamlamaya çalıştığı bu günlerde, kurumsal yapının getirdiği bazı sorunları ve problemleri çözebilmek için teşkilatını yeniden yapılandırmak ve bunun gereği olan yasal mevzuatı oluşturmak ve Tüzüğüne bu mevzuatı tüm ayrıntıları ile aktarmak durumundadır. Bu amaçla Fenerbahçe Spor Kulübü bir çalışma grubu oluşturtmalı ve 2010 yılına kadar gerekli düzenlemeleri yapmalıdır.
2. Fenerbahçe süratle bir araştırma geliştirme (AR-GE) şubesi oluşturmalıdır. AR-GE şubesi Türk futbolu ve Fenerbahçe için yeni projeler oluşturmalı, Futbol Federasyonu ve siyasi otoritenin desteğinin ve katkısının gerektiği yerlerde, ARGE çalışmalarının sonucunu maliyet analizi yaparak önüne koymalıdır. ARGE şubesi 5 yıllık kısa vadeli plan, 10 yıllık orta vadeli plan ve 20 yıllık uzun vadeli planlar yapmalıdır.
3. Fenerbahçenin her anı her dakikası tarihtir, belgedir, dokümandır. Yaşadığı her etkinlik sürekli takip edilmelidir. Bu maksatla bir bilgi toplama, dokümantasyon ve yayın şubesi oluşturulmalıdır. Bu şubenin kuruluşunda Fenerbahçe Müzesi, arşiv ve tarihçe kısmı, fenerbahçe dergisi ve televizyonu bulunmalıdır. Bu kısım şu faaliyetleri öncelikle hayata geçirmelidir.
4. Yazılı ve görsel olarak başta futbol olmak üzere günlük tarihçesi tutulmalıdır.
5. Fenerbahçe Tarihi yaşayan futbolcuların, yöneticilerin, personelin ve seyircilerin her türlü sözlü mülakatı, özel kolleksiyonları ve anıları ile rakip takımların aynı görevli personelinin aynı kaynakları bir komisyon tarafından taranarak en küçük ayrıntısına kadar kayıt altına alınmalıdır.
6. Fenerbahçenin şahısların elinde bulunan kolleksiyonlarına ait her bilgi, belge ve dokümanın aslı veya sureti kulübün müzesine taşınmalıdır. Kolleksiyonerleri bu devir işlemine özendircek maddiyata dayanmayan özendirici tebdirler ve teşvikler sağlanmalıdır. Bu şahısların ücretsiz kongre üyesi olması, belli bir süre kombine bileti verilmesi, Fenerbahçe şildi verilmesi gibi bağışın maddi derecesine göre ödüllendirilmesi sağlanmalıdır. Ayrıca müzede bağışçıların adları verdikleri meteryallerle beraber sergilenmelidir. Bu maksatla Fenerbahçe Tüzüğünde ilgili maddelerin yeniden düzenlenmesi gerekmektedir.
7. Müzenin barındırdığı meteryallerin bir kısmı Fenerbahçe’nin deplasman maçları ile birlikte gezici müze olarak tüm Türkiye’de ücreti mukabilinde taraftarların ziyaretine sunulmalıdır. Taraftar kart sahiplerine indirim yapılarak taraftar kart almaya özendirilmrlidir.
8. Fenerbahçe Tarihinin muhakkak ki en önemli kupası Harrington kupasıdır. İşgal kuvvetlerinin ülkelerden birer takım ve Fenerbahçe, Beşiktaş ve Galatasaray kulüplerinin katılımı ile her yıl yada daha uzun süreli peryotlarla sezon açılışından hemen önce İstanbul Şükrü Saraçoğlu Stadında Harrington Kupası düzenlenmelidir. Böylelikle hem Avrupa kupalarına hemde Türkiye Ligine hazırlık için bir fırsat yaratılmalıdır. Geçmiş yıllarda Türkiye Spor Yazarları kupası yapılırdı. Bu iki kupa aynı isim altında birleştirilerek ve işgal kuvvetlerinin takımlarının katılmıyla genişletilerek de yapılabilir.
9.TRT kurumunun arşivlerinde ki bütün Fenerbahçe maçlarının bir sureti Fenerbahçe Müzesine aktarılmalıdır.
10. Yazılı ve görsel basında çıkan her türlü haber, makale, yorum, kitap arşivlenmelidir. Yazıyı yazan basın mensuplarına mutlaka yazısının okunduğuna dair ve katkılarından dolayı teşekkür edilen bir yazı gönderilmelidir.
11. Fenerbahçenin bir sinema salonu olmalıdır. Eski Fenerbahçe maçları bu salonda mesai saatlerinde ücreti mukabilinde oynatılmalıdır. Böylelikle Taraftarını zihnindeki anılar canlı tutulmalıdır.
12. Fenerbahçenin her maça hazırlanması, antremanları, yolculuklar ve maçın doksan dakikası ve maç sonrası filme alınmalıdır.
13. Fenerbahçeyi ziyarete gelen protokole mesup olsun olmasın nam ve şöhret sahibi her tanınmış kişi, kurum yada kuruluşun ziyareti filme alnımalı, bunlara ait işlemleri içeren bir protokol talimatı olmalı ve ziyaretlerde uygulanacak seneryo klasik hale gelmeli ve bir Fenerbahçe Klasiği yaratılmalıdır.
14. Fenerbahçe Maçlarının biletleri Fenerbahçe tarihinin bir parçasıdır. Bu biletlerin koleksiyon değeri mevcuttur. Bu nedenle gelir kaynağı haline geitrecek şekilde maç biletinin dizaynı, satışı ve işlevi yeniden organize edilmelidir.
15. Maç biletlerinin önü ve arkası profesyonel bir ekip tarfından, fenerbaçeyi anlatan tarihi ve güncel her türlü görsel dokümandan istifade edilerek özel olarak tasarlanmalıdır. Maç biletlerini arka tarfında maça çıkacak muhtemel onbirin ve yedeklerin isimleri yayımlanmalıdır.
16. Fenerbahçe’nin beş rengi vardır. Her hafta bir renk dönüşümlü olarak kullanılmalıdır.
17. Fenerbahçenin kendi matbaası olmalıdır. Maç biletleri ve her türlü baskı işi bu matbaada dışarıya bağımlı olmadan basılmalıdır.
18. Her yılın sonunda o yılın maç biletlerinden oluşan koleksiyonlar Fenerum Mağazaları’nda satılmalıdır.
19. Fenerbahçe Lig Fikstürünün ekonomik değeri vardır. Lig fikstürü yayımlandıktan sonra, fikstür toto oynanmalıdır. Lig sonunda en doğru tahmini yapan ilk 1000 kişi arasında yapılacak çekilişten ilk on kişiye ücretsiz bir sezonluk kombine bileti verilmelidir.
Fikstür Toto’ya katılmak isteyenlerden cüzi bir katılım payı alınmalıdır. Fikstür Toto için siyasi onay alınmalıdır ve hukuki formaliteler tamamlanmalıdır.
20. Fenerbahçe kombine biletlerinde abone sürekliliği sağlamak maksadı ile her yıl, o yılın bilet fiyatları üzerinden yüzde bir indirim sağlanmalıdır. Örneğin iki yıldır kombine alan bir taraftar üçüncü yıl kombine alırsa daha önceki kombinelerini ibraz ederse yüzde iki kombine indirimi uygulanmalıdır. Her yıl sürekli kombine bilet alan bir taraftardan her beş yıl artı bir puan indirim ilave edilmelidir. Aralıklarla kombine alanlarda ise sadece alınan yıl kadar her yıla bir puan olarak uygulanmalıdır. Bu huzus kulüp tüzüğüne ilave edilmelidir.
21. Posta İdaresinden spor kulüpleri için her yıl hatıra pulları çıkartılması için Hükümete kanun çıkartılması için teklif yapılmalıdır. Bir önceki sezonun en çok gol atan ve diğer istatistiklerde başarı elde eden futbolcuların resimlerinin bu pullara konularak, sporcuların başarılı olmaları için teşvik edilmelidir. Bu pulların Fenerum Mağazalarında satış hakkı için Posta idaresinden makul bir kar payı talep edilerek yetki alınmalıdır.
22. Fenerbahçe futbolcularının yıl içindeki maçlarındaki performansları bir kamerayla tespit edilmeli, filmi yapılmalı ve CD haline getirilerek ertesi yıl o futbolcunun hayranlarına Fenerium Mağazalarında satılmalıdır.
23. Fenerbahçe maçlarının canlı yayın hakları televizyon kanallarına satılmıştır. Fenerbahçe logosunu kullanmak üzere maçın hemen ertesi günü 90 dakikalık maç CD’si Fenerium Mağazalarında kolleksiyonerlerin alımına sunulmalıdır. Özel CD kapakları, maç öncesi ve sonrası çekimler, röportajlar, yorumlar ile desteklenen bu CD’ler kolleksiyoner taraftarların ilgisini çekecektir.
24. Fenerbahçe’nin 20 milyon civarında taraftarı olduğu tahmin edilmektedir. “Biz Kaç Kişiyiz?” organizasyonuna benzeyen bir organizasyonla “Biz Kaç Fenerhçeliyiz?” sloganıyla Fenerbahçe taraftarlarının sayısı tespit edilmelidir. Organizasyonun Fenerbahçe TV.de reklamı yapılmalı, organizasyon Fenerbahçe Resmi Web Sitesi tarafından yapılmalıdır. Bu organizasyonla Fenerbahçe Taraftarlarının sayısı tespit edilmeli, isim ve telefon numaraları alınmalıdır. Her yıl güncellenen bu telefon rehberleri Fenerium Mağazalarında Fenebahçe taraftarlarının hizmetine sunulmalıdır. Bu rehberlerde yer almak her Fenerbahçeli için bir ayrıcalık olacaktır. Büyük Fenerbahçe Ailesi’nin oluşması ve ve birbirleriyle iletişim kurması için ortam yaratılacaktır. Taraftar Kart satışının artması için bu rehberde yer alanlara bazı avantajlar sağlanması projenin çok amaçlı bir çalışmaya hizmet etmesini sağlayacaktır.
25. Fenerbahçeli Futbolcuları maçlara taşımak için orta boyutta bir uçak alınmalı, bu uçağın dışı FENERBAHÇE-AİR olarak süslenmeli, maç olmayan günlerde ANKARA-İZMİR-İSTANBUL arasında sefer yapmak üzere özel uçak firmalarına kiralanmalıdr. Fenerbahçeli Futbolcuların uçuş yaptığı koltuklarda seyehat etmek Fenerbahçe taraftarları için çok özel bri keyif olacaktır. Fenerbahçe Taraftar Kartı sahibi olmayı özendirmek için bu uçaklarda seyehat eden taraftar kart sahiplerine sağlanacak avantajlar mutlaka hayata geçirilmelidir.
26. Fenerbahçe-Tur adı altında bir otobüs firması kurulmalıdır. Bu firma başlangıçta 10 otobüsle faaliyete başlamalıdır. Dış yüzeyi fenerbahçe reklamlarıyla donatılmalıdır. ANKARA-İSTANBUL-İZMİR arasında bu otobüslerler seyehat ettiğini ibraz edenlere seyehat sayılarına bağlı oranlarda maç biletlerinde indirim yapılmalıdır. Bu otobüsler deplasman maçlarına makul fiyatlarla taraftar taşımada kullanılmalıdır. Bu şekilde deplasman maçlarında takımın yeterli seyirci desteği ile müsabakaya çıkması teminat altına alınmalıdır.
27. Her yıl sezon açılışında ve kapanışında Bostancı’dan başlayıp, Boğa Heykelinde sona erecek geleneksel Fenerbahçe Yürüyüşü ve Fener Alayı düzenlenmelidir. Bu yürüyüşün olduğu günlerde, yürüyüş güzergahındaki belli noktalarda seyyar Fenerbahçe Ürünleri satış noktaları oluşturularak Fenerbahçe Ürünleri satılmalıdr.
28. Her yıl Fenerbahçe konulu beste yarışması düzenlenerek, yarışmaya katılan eserlerden ilk onu CD haline getirilerek Fenerium Mağazalarında satılmalı, birinci gelen eser o yıl Fenerbahçe marşı olarak müsabakalarda, o yılın tüm etkinliklerinde, Fenerbahçe TV.de, ve interner resmi Web sitesinde fon müziği olarak çalınmalıdır.
29. Fenerbahçe maçlarını Fenerbahçe taraftarları izlemektedir. Bu nedenle taraftarın transferlerde etkisi olmalıdır. Transfer öncesinde kombine bilet alımı esnasında taraftara “Bu yıl Fenerbahçe’de kimleri izlemek istiyorsunuz?” sloganıyla anket uygulaması yapılmalıdır. Bu ankette kulübün transfer etmeyi düşündüğü futbolcuların listesi de tercih listesi şeklinde ankete ayrı bir madde olarak dahil edilerek, kulübün transfer politikası ile taraftarın istekleri arasında parelellik sağlanmalı, klübün transeflerdeki isabet hatalarının yüzdesi taraftarla paylaşılmalıdır.
30. Fenerbahçe TV.’de her hafta bir eski siyah beyaz Türk Filmi oynatılmalı, o filmin başında ve sonunda, o yıl oynanan derbi maçlarının özel tasarlanmış beş dakikalık fragmanı oynatılarak, geçmişe ait değerler sıcak tutulmalı, orta yaş üstü Fenerbahçelilerin nostaljik anılarına hitap edilmelidir. O yıllarda kurulan ve halen faaliyetlerine devam eden firmaların TRT arşivlerindeki yada kendi arşivlerinde ki reklamları ücreti mukabilinde bu filmlerin öncesine eklenerek, reklam gelirleri için yeni bir hizmet sektörü yaratılmalıdır.
31. Fenerbahçe’de oynamış, şimdi emekli olmuş, Fenerbahçeli futbolcuların yaşanların kendilerinin, ölenkerinin eşinin ve çocuklarının bilgi, belge, fotoğrafları ve röportajları belgesel olarak filme alınmalı, Fenerium’larda CD olarak satılmalıdır.
32. Fenerbahçe – Galatasaray ve Beşiktaş taraftarı olan ünlü sanatçılardan Fenerbahçeliler bir takım, diğer takımları tutanlar bir takım olmak üzere bir takım oluşturarak uygun tatrihte maç organizasyonu yapılmalı ve geliri kulübe bırakılmalıdır.
33.Fenerbahçe bir ailedir. Bu ailenin fertleri birbiri ile komşu olmaktan ve Fenerbahçe ile komşu olmaktan zevk duyacaktır. Çekmeköy Bölgesinde uygun şartlar sağlanarak Fenerbahçe Spor Kulübü’nün koordinatörlüğünde kooperatifler kurularak Fenerbahçe Uydu Kenti kurulmalıdır.
34.Fenerbahçe bir Türk takımıdır. Örf ve adetlerinin yaşatılması için Fenerbahçe orgnizasyonları yapılmalıdır. Beş yıldır Fenerbahçe taraftar kartı sahibi olan Fenerbahçeli gençler asker ocağında da yalnız bırakılmamalıdır. Onları uğurlama törenlerinde arabalarına bağlamaları için bir Fenerbahçe atkısı ve Aziz YILDIRIM imzalı hayırlı teskereler dileyen bir başarı kartı verilmelidir. Evlenen taraftar kartı sahiplerine arabalarına bağlamaları için bir Fenerbahçe renklerinden bir havlu, ve Aziz YILDIRIM imzalı bir hayırlı evilikler kartı verilmelidir. Yine Fenerbahçe’li çocukların sünnetlerinde, taraftar kartı sahibi iseler 12 ayar bir altın maşallah, laciver nazar boncuğu ile takılmalıdır. Doğum ve ölüm törenlerinde de taraftarlar benzer jestlerle yalnız bırakılmamalıdır.
35.Fenerbahçenin yaz kampları taraftarlarına pazarlanmalıdır. On yıllık Feberbahçe kongre üyelerine, Fenerbahçenin kamp yaptığı otellerde gönüllük esasına göre tatil yapma imkanı sunulmalıdır. Akşam yemeklerinde belli bir plana ve özel tasarlanmış organizasyonlarla futbolcularla taraftarların birlikte tek tek yada ailece yada topluca yemek yemek yemek yemeleri sağlanmalıdır.
36.Fenerbahçe Kongreleri her yıl başka bir şehirde yapılarak o ildeki Fenerbahçe taraftarları dernekleri onore edilmelidir. Fenerbahçe Takımı o ilin takımı ile özel maç yapmalı ve Fenerbahçe taraftarı ile bütünleşmelidir. Böylelikle birinci ligde takımı olmayan illerdeki Fenerbahçe taraftarlarınında Fenerbahçeyi seyretmesi sağlanmalıdır.
37.Fenerbahçe transfer ettiği yerli ve yabancı futbolcuların kulüplerin takımlarıyla özel maçlar yaparak, hem lige hazırlanmalı, hemde transfer giderlerinin bir kısmını karşılamalıdır.
38.Fenerbahçe jubilesini yaptığı ismi fenerbahçe ile bütünleşmiş başta futbolcuları olmak üzere tüm sporcuları ile irtibatı kesmemeli burada yaptığımız projelerin başında ve alt yapıdaki görevlerde mutlaka kullanmalı, onlardan yeteneği olanları paralarını vererek Avrupa Kulüplerinde ki antrenörlerini altında yardımcı antrenör olarak çalıştırmalı içlerinde başarıla olanları Fenerbahçe Takımında kullanmalıdır.
39.Fenerbahçe galibiyeti teşvil için prim ve ceza sistemini bir esasa bağlamalıdır. Örnek bir prim ve ceza sisteminin temel esasları şöyle olamlıdır. Kendi sahasında gol yiyen kalece ve deri dörtlüye para cezası kesilmeli, deplasmanda gol atan asist yapan futbolcuya prim verilmelidir. Golle sonuçlanan ataklara katılan bütün futbolculara (topa dokuna son dört kişiye) prim verilmelidir.
40. Büyük cep telefonu firmalarıyla hat anlaşması yapılarak uydulara 907 yada 1907 ile başlayan hatlar açılması ve topluva kulübe satılması, ve kulübün bu satıştan belli bir yüzde ile kar alması sağlanmalıdır.
41.Sponsor firmaların organiztörlüğünde ve Fenerbahçe Spor Kulübü öncülüğünde Fenerbahçe Stadında maddi durumu uygun olmayan ancak fenerbahçe taraftarı olduğunu beş fenerbahçe taraftar kartı sahibinin imzası ile ispatlayan ihtiyaç sahiplerine toplu düğün ve sünnet faaliyetleri yapılmalıdır. Sünnet kıyafetleri sarı lacivert gelinlikler kırmızı kuşak beyaz elbise, damatlıklar lacivet gömler sarı kravat sarı olmalıdır.
42. Anadoluya Fenerbahçe tren seferleri yılda bir kez yapmalı ve her yıl değişik etkinliklerle bu seferler zenginleştirilmelidir.
43. Fenerbahçeli olmak bir ayrıcalıktır. Fenerbahçeli olmanın ayrıcalığını yaşamak, aidiyet duygusunu somut hale getirmek için Fenerbahçe Yemini oluşturulmalı ayrıca yönetici, taraftar ve sporcu yeminleri ile bu yemin desteklenmelidir. Taraftarlar Şükrü Saraçoğlun’daki ligin açılış maçında bu yeminler topluca edilmeli ve lige bu iman ve inançla başlanılmalıdır. Yeni transfer edilen sporcuların transfer töreninede bu yeminler yaptırılarak damgasını vurmalıdır.
44.Fenerbahçe’nin temel sıkıntılarından biride güvenlik meselesidir. Bu amaçla bir güvenlik firması oluşturulmalı, bu firma stad güvenliği başta olmak üzere Fenerbahçe’nin her türlü güvenlik etkinliğini sağlamalı, ayrıca bu güvenlik firması Fenerbahçeli iş sahipleri tarafından firmalarının güvenlik işleri verilerek desteklenmelidir.
45.Stada içip içip gelerek hakeme, sporcuya, yöneticiye söverek rahatlayan taraftar profilinin zararını en aza indirmek için Kadıköydeki tüm içkili yerlere bayilik verilmek üzere maç saatinden 8 saat önce içki satışı yasaklanmalı, buna mukabil maç başlayınca maçlarını buradan içki satışı ile birlikte seyredilebilmesi için cazip öneriler müşteriye sunulmalıdır. Zira içki tüketimi yapan müşteri profili maç öncesi, maç esnası ve maç sonrası olmak üzere üç gruba ayrılır. Taraftarı maç sonrasında ve esnasında alkol almaya özendirmek, maç öncesinde alkol alımına psikolojik caydırıcı etki yapabilmek için bu sistem çok etkili olacaktır. Örneğin maç öncesinde bir bira fiyatına maç sırasında iki bira vermek ve maç sonrasında ise gece 24.00’a kadar üç bira vermek çok cazip olacaktır. Ayrıca bu içkili yerleri Fenerbahçe renkleri ve Fenerbahçe konulu abjelerle iç dizayna tabi tutmak ve maç sonrasında eski Fenerbahçeli Futbolcuların tüm masrafları kulübe ait olmak üzere buralarda bir iki bira içerek gözükmesi buralara ilgiyi artıracaktır. Fenerbahçe Barları eminiz ki en popüler Fenerbahçe ürünlerinden biri olacaktır.
(Devam edecek)