- 223 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
yeşilçam estetiği
1
polis teşkilatı park ve bahçelerde asayişi sağlamaya yönelik tedbirleri elden bırakmamalı.alkolikler ve uyuşturucu müptelası gençler bu alanları kendi bölgesi gibi görüyor.fazlasıyla kirletilmiş bir tabiat yaşama sevinci için zararlı.kimyasal atıklarla mücadele ederken kendi sağlığımızı öncelemek gerekiyor.bunu anladığımızda insan kalırız temiz çevreye duyulan beklentide.bütün dünyayı tehdit eden kirlilik doğayı tahrip ettiği kadar duyarsız olduğumuz kanısı güçlendiriyor.yaşam bir kumsalda geçirilen zaman değildir.plajlardaki çılgın partilere bakınca çılgınca eğlenen insan görüntülerine şahit oluyoruz.hakikatı arayan insan merakı hedonizmin kolaycılığına yakalanmış.eğlence turizmi denilen lakaytlığı sorgulamalı insanlar.fuhuşun dibini boylayan insanlığa matem duymakta güçlük yaşıyor mütedeyyin insanlar.sonuçta ihmalin faturası ağır oluyor.akıl sağlığı için güven duyulacak hayatı önemsemeli insan.gençleri zehirleyen bu sapıklıklar sorgudan geçirilmeli.çünkü anlaşılma sorunu yaşıyor bu tip hayatı kanıksayanlar.normalleşmenin gereği çareyi hakikatte aramak olduğundan terörün bu anlayıştan uzak düşmüşlerin silahı olduğu görülür.
2
imam-hatibi yatılı okurken organize güçlüğü yaşardık.okul dışında kalan zamanımızı okula yakın olan çay bahçesinde geçirirdik.o günlerde islamcı yazarlar tehdit altında olduklarından bilgilenme çabası içindeydi.sohbetler siyonist batının kavramlarını anlamakla geçerdi.sanat ve bilim onlardaydı güç ve kudret.üstelik tünelin ucunda ışık yoktu.bu konuları merak edip kitap okuyan insan yok denecek kadar azdı.ibda-c gibi örgütler bu davanın öncüsü kabul edilirdi.ondan işkence altında geçmişti yıllarımız.cıanın güdümende adil düzen özlemini yaşatanlar amerikancılıkla suçlanıyordu.meselenin haklı tarafı vardı ama bizi yoksul bırakan çaresizliğimizi anlamıştık.abd desteğini çekince bu davanın hor görüldüğü tezi doğrulanmıştı.adaleti en iyi anlatan kitabın kuran olduğunu anlamıştık zülümlerden zülüm beğenirken.maturidi inancına uzak duran oryantalistler için islam felsefesi aydınlatıyordu zihinleri.akılcılık inanca düşmanmıdır sorusu üzerinde düşünmeli onun için.bugün islam kelam okullarına duyulan merak islam tarihinde bilimin yer oladığı kanısını güçlendirmede hata arayanların yanılgısı görüyoruz.ne kadar zengin bir miras bırakmış bize din uleması.allahın şahitlik ettiği bu hazineler için adı konulmamış bir savaş yaşanmış.
3
olguları anlamak isteyişimizde saklıdır yaşadığımız buhran.fikir duygu ve eylemin buluştuğu vicdani kanaata düşüncenin oluş üzerindeki etkileri.nedense çokluğumuzla övünüyoruz.bir davanın menfaat sağladığı birliktelikle hayata yakışır paylaşımları öne çıkarmak gerekir oysa.akit tvde bu günkü tartışma bu konu üzerinde yoğunlaştı.allahın övdüğü topluluk olmak pespaye bir yaşam içinde rıza göstermek anlamına gelmez kulluktan sorulunca.tarih araştırıldığında başka bir fotoğraf çıkar karşımıza.minyatürde işlenen konular sosyal hayat için nasıl bir fert ve cemiyette karar kılınmıştır bunu anlamalı.kadir mısıroğlu ömrünü bu konuları açıklık getirmekle geçti halkımıza.taktığı feste fransız giyim tarzında kalma bir resmi kiyafetti.17.yüzyıla bakıldığında bir islam hayranlığı vardı batı kültüründe.edward sait gibi şarkiyatçılar bu konuda bir ikiyüzlülük yaşadığına inanmış batının.toplumu modern anlamda örgütleyen osmanlılar olmuştur.bilimde gerilemenin nedeni bilgideki tutarlılığı aydınlanmanın dışında tutmasıydı ilim ve bilim ikileminde.bu öngörü devlet için bir felakete dönüşmüş toplumdaki aidiyet bağları çözülmüştür.gerileme devrinin yaşandığı bu dönem için ciddi arayışlara girmiş payitaht.modern kurumları ihdas etme niyeti bu çöküşü durdurmaya yetmemiştir
4
şarlonun sanatçılığı bizi sıradanlığa alıştıran olguları hayattaki altüst oluşların çocuksuluğunda bulduğu bulduğu nezaketi sahnelemekle kuramların insancıllığını sorgular.iki dünya savaşına mal olmuştur suçlamalarla geçen yüzyıl.soykırım ve işgaller savaşın yetmeyeceği imasında bulunmuştu.bir hesaplaşma gerekiyordu faşizmle.bunun için ideolojilere gönderme yapan kavramların hayatımıza kattığı anlam üzerinde yoğunlaştırır eleştirileri.sosyalist düşüncenin halkçılık bağlamında burjuva sanatını reddetmesindeki ısrarı açıklamaya girişir sanatçılar.modern hayat reddetme biçimleriyle estetize edilmiş bir hayatı yüceltir.düş gücünü faşizmin baskısına karşı kullanır.soğuk savaş bu noktada ulusların geleceğini ilgilendirir.batı özelinde amerikan kültürüne göndermeler yapar sıradanlığı aşan üstün tutulmuş bir düşünceyle.hayatın şans tanımadığı kabullenmeler için bir özenti değildir sıradanlaştırılmış hayat.şarlonun büyüklüğü karar verici olmanın dışında kalmasıyla ölçülür ancak.o insana duyduğu sonsuz güvenle bir ütopya yaratacak yetkinliğe taşımak ister dünyayı.kültüre getirilen sığ bakış için kurulu düzeni aşmanın güçlüğüyle savaşır statükoyu bir empoze aracı olarak görürken.
5
marksın das kapitali neyi anlatır.devrim için sanayileşmeyi tamamlamış olması gerekiyordu sovyetlerin.stalin için birincil hedef güçlü bir devletin devrimler yoluyla sosyalizmi yaygınlaştırması.bütün dünyada bir propaganda savaşı yürütüldü.demirperde ülkelerinde sanat ve kültüre bütçe ayrılmıştı.geleceğin dünyasında hakça bir paylaşımın gereklerine göre bir yaşam vardı.ütopyalar bunu söylüyordu.ancak kominizmi iflasa götüren idealizmin anlamsızlaşması korkusuydu.gorbaçov döneminde demokrasiyle uzlaşır adımlar atıldı.bu yenilikler proleteryadan vazgeçmek anlamına geliyordu.kapitalizmin uyumsuzluğunda görmeli dengesizliği.bu görüş paylaşıldıkça umutlar tükeniyordu.sonra türkiye gibi ülkelerde özel teşebbüsün önü açıldı.kominizm karşıtı sesler yükselmeye başladı.böylelikle ilişkiler çözülmeye uğradı.ekonomik olarak zayıfladı sosyalist ülkeler.bir günde bir karar alındı ve devlet ekonomiyi piyasa şartlarına teslim etti.bunun faturası afganistan gibi ülkelere kesildi.soğuk savaşa islamın dahil olması terör sorununu ortaya çıkardı.ama kapitalizm uysallaştırdı bu yapıları ve neoliberalizmle uyuşur hale geldi islamcılık.devrimcilik sendikal faliyetlerin yürütüldüğü bir devletçiliğe indirgenmiş oldu
6
sol görüşü savunuyorsan fazla bir şansın yoktur.halen 12 eylülün zülmü konuşuluyor.solun iktidarda olması bir hayaldir türkiye için.deniz gezmişler neden idam edildi.tam bağımsız türkiyeyi savundukları için.halen gizli tutulmuş işkence tutanakları var.bir ideolojik körlükle yönetiliyor ülke.faşizm baskısına diren gösterenler için ya fetö deniyor ya da pkk.bunlar dış güçlerin uzantısıdır.amaç ülkeyi parçalamak için politik görüşleri manipüle etmek.chpnin solculuğu ilkesizliktir sıra vatan müdafaasına gelince.deniz gezmişi astıranlarda bunlardır.chpnin halkçılığı aldığı oyun miktarıyla ölçülür.can dündarın batı hayranlığında kendi halkını küçümsemek vardır.demokrasi isteyenlere sopa göstermek bunların geleneğinde vardır.yasakçılık ve batı kültürü inananları ezmiştir her defasında.15 temmuz umut olmuştur türk soluna.son seçimlerdeki başarısını gölgelemiştir terör seviciliği.chp sol için bir karargahsa faşizmi nerde arayacak insanlar.bu halkına karşı duyulan güvensizliğe karşı solun bir sesi olabilir mi cumhuriyet.hikmet çetinkaya kitaplarıyla cemaatleşmenin gizli tanığıdır adeta.sahneden çekilme nedeni ulusalcılığı savunmasımıdır.türkiye istihbaratların cirit attığı bir ülke.bunlar parasal yardımla bir şebekenin gönüllü işçileridir.türkiyenin emperyalizmle savaşı bu açıdan bakılınca kıskaca alınmıştır adeta.
7
fedin faiz kararları doların konumunu güçlendiriyor.ticaret savaşları bu noktada şirketleri zarara sokmak üzerinde hesaplandı.büyük ekonomiler satın alma gücünü kanıtlamak için varlık alımına başladı.doları faizle dizginlemek meşruiyetini güçlü ekonomik veri tabanında gerçekleşen milli gelirin satış baskısını sübvanse etmesiydi.türkiye hindistan ve çin gibi gelişmekte olan ülkeler için sonraki adımda kendine yeten bir ekonomi olmasına ilişkin beklentiler.bu ülkeleri bir pazar olarak görme yanlışlığı kolonyalizmin değişik türü.milletlerin zenginliği üstünlük iddiasını ekonomik güce dayandırıyordu.kara kıta afrika ve ortadoğu ülkeleri bir gelişme kaydettğinde iç savaşa sürüklendi batılı ülkeler tarafından.dünyayı istediği gibi yönlendirme siyaseti bu tür itirazlarla karşılaşınca bu ülkeleri güçsüz düşürme planları hazırlandı.arap baharı manipüle edilerek iç savaşa sürüklendi bu ülkeler.her ülke bağımsızlığı için savaşır ilkesini hayata geçirecek projelere ne kadar duyarsız kalır toplum.kan ve gözyaşı insan için yıkımların nedenidir.çaresizlik öğrenilmiş bir davranış olmadığı gibi kaderi belirlemede ilahi adalet için beklenen saatın yaklaştığı gerçeğine uyanacak halklar.
8
nedim gürsel romanı hakkında pek fazla bir bilgimiz yok.çağdaş yazın ve kültür alanında yapıtlar verdi.edebi kimliği edebiyatın her alanında ürünler verecek yetkinliğe ulaşmıştır.aslında ödüllere doymayan bir yazardır.hayatı hakkında pek fazla bir bilgimiz yok.düşle gerçeklik arasında yaşam biçimlerini sorgular edebiyatın olanaklarıyla.yeni yazarlar için başvuru kaynağıdır yapıtları.sözün tükendiği yerde çiçek açar sardunyalar bahçe duvarının ardında.bir yük gibi taşıdığımız yükümlülükler için bir bahane arar insan.gösteri toplumu meta duygusunu fazlasıyla sanattan alır.mülkiyeti sorgulamak sosyalistlerin işiydi hayatın yaşattığı yıkımlar arasında.bu ezeli savaşın tarafları olarak sahteliklere tenkit yöneltmekle başlar insan duaya.bir kafese kısılmışlık duygusu gibidir acılarımızla yaşadığımız yalnızlık.işte tarihin imkanları ölçüsünde yakınlık duyuyoruz ölüm dansına.bir usta yazar bu gibi sorulara nasıl yanıt verir.belkide uzaktan baktığımız bir yazarın iç dünyasını açıyor kitapları yalanlara alışkın bahanemiz için.pariste kendi acısıyla yüzleşir yazar.bir halk türküsü kalmıştır belleğinde ve etraf delilerden geçilmiyor.işte yaşadıkları konusunda bir izlenim bırakmıyor okurlara.
9
rizede öğrenci pansiyonunda bir sene kaldıktan sonra babamın sürgünde olduğu nevşehirin avanos ilçesine gitmek zorunda kaldım.2 yıllık eğitimden sonra istanbulda eğitim görmeye başladım.üniversiteyi de sivasta okudum.öğrenim hayatım güçlüklerle geçti.maddi sıkıntılar bir handikaptı o günün şartlarında.ekonomiyi yabancı şirketler tekelleştirmişti.mağaza ve dükkanlar azınlıkların elindeydi.bütün bir ülke onlar için çalışır hale gelmişti.sanayileşmek için teknolojik bilgi transferi gerekiyordu.erbakan hocayı bu konular meşgül etmişti.islam ve bilim kitabında bu konuları detaylarıyla anlatır.bizim geri kalışımız hikmetten uzaklaşmayla ilgiliyli.insan ve makine materyalistler içinde bir açmaz olarak görülmüş tekamül ve terakki bu yeni bilimle açıklanmak istenmişti.ziya gökalp gibi fikir adamalarını rejim düşüncesi meşgül etmiş cumhuriyet sonrası dönemde inkılaba giden yol bu ideolojilerin projeksiyonuyla mümkün olmuştu.mustafa kemal çağdaş dünyayı örnek alırken geçmişten dersler çıkarmanın gerekliliğine inanmıştı .nurettin topçuda savunulan isyan ahlakı albert camusun vardığı düşünceydi.varoluşçuluk için çıkılan yolda bir belirsizliğin çağrıştırdığı zaaflarla yeni bin yıla girdi insanlık.
10
adnan oktar ayetlerin ışığında kuranı açıklarken hiçte etik olmayan hayat görüşünü empoze ediyordu takipçilerine.bigbang ve quantum bizi uzaydaki boşluklara yakınlaştırır gibi yoğunlaştırıyordu karadeliklere.kıyamet ve ahirzaman içiçe geçmiş bir diyalektikle anlam buluyordu zihnimizde.yıldızlar döküldüğü zaman ayeti yoruma açık bir perdeden yakınlaştırıyordu akibetimizi kıyamete.teketek özelde tartışılan konular birbirinin benzeri teoremlerdi.zamanda yolculuk ve ışık hızında gelinen mesafeler henüz fırlatılan füzelerle uzaya çıkmanın başlangıcı sayılırdı.eşyanın mantığında bilimsel bilginin verileriyle düşünme pratiği gelecekle ilgili düşünmeninde hızı vardı belleklerde.evrendeki düzen canlılar için hayat kaynağı olma vasfına haizdi nedense.işte bu gibi düşüncelerle meşgüliyet köreltiyordu algımızı.cern deneyi bilgi paylaşımında hidron çarpıştırıcı için zaman makinesine benzer bir reaktör tasarladı.bunlar matrix filminin konusu olmuş geleceğin felsefesini aktarıyordu insanlara.sinemanın tamamiyle bilim kurguya yönelmesi edebiyat alanını düşsel pratiğin hegemonyasına yaklaştırmak değilde nedir.ideolojiler bu bağlamda yıldız savaşlarının nesnesine dönüşmüş yaşamı bilime dayandırma mantığı için.
11
varlık dergisi edebiyattaki önyargıların özgürlükle yıkılacağı kanısında.90 yılında istanbula geldiğimde 18 yaşındaydım ve fikir dünyamızdaki sığlığın farkındaydım.bir şiir dergisi olan sombahara yazılar gönderiyordum.sonra öküz dergisi etrafında toplandı yazarlar.atilla ilhan o sıralar hayattaydı ve şimdi sosyalizm diyordu kitaplarında.günümüzde popülaritesi olan ot ve kafa gibi dergiler var.yapı krediden çıkan kitaplık dergisi her sayısında bir dosyayla çıkıyor.bir ara almaya özen gösterdim bu dergiyi.yayın çizgisi memnun etmiyor yazar takımını.bilim ve ütopya dergisinde evrimci görüşe yakın duran yazarlar var.akademik bir dergi hüviyetinde.teori dergiside bilimsel makalelere yer veriyor.yapı kredi yayınlarından çıkan sanat dünyamız dergisi var.güzel sanatlarla ilgili olanları memnun edecek içerikte.ay vakti ve izdiham dergisi islamcı bakış açısını netleştiriyor.türk dili ve türk edebiyatı dergilerine benzer bir konumda çıkan yedi iklim dergisi için geleneksel bakışı öncelemek gerekiyor türkiyede.oda tv yazarlarından nihat gençin polemiklerle geçen yazın dünyasına soner yalçın gibi yazarlar katılıyor.aslında renkli bir sanat dünyası için çaba gösterenler var.bunda enis baturun katkısı büyük.bir nevi kültür hayatımıza batılı terminolojiyi sokmuştur.edebiyatımızda ödül alan şairlerden bejan matur.doğu batı ikileminde ülke sorunlarına siyasi bakış getiren kitaplar yazdı.sezai karakoç gibi oda doğunun bir evladı sayılır.
12
ismet özel son zamanlarda milli kültür çalışmalarıyla girdi fikir dünyamıza istiklal marşı derneğinde.milli görüş geleneğinden yazarlar artık bu dananın savunucusu değiller.milli gazetede halen yazıları yayımlanan yazarlar saadet partisine umut bağlamış usta yazarlar var.ali haydar haksal ve mine alpay gün.bunların edebi kişiliği bir ideolog olmaktan öte bir anlam taşıyor.halkın gündemi siyasi tartışmaların uzağında.öğrencilik yıllarımda takip ederdim milli gazeteyi.şimdi mustafa kutlunun çıkardığı dergah dergisi bu çizgiyi sürdüren mecmualardan.islamcı şairler onlarca dergi etrafında toplanmış sorunlara şiirle bakış getirme derdinde.rasim özdenörende hece dergisinde yazıyor.kardeşi alaattin özdenörende iyi bir şairdi.elif şafak bir ara zaman gazetesinde günlük yazılar yazıyordu.şimdi dünyaca tanınmış bir romancı kimliğiyle ödüller veriliyor kitaplarına.orhan pamukta gündem dışı kalmış yazarlardan.timaş yayınlarından tanıdığımız ahmet günbay gibi romancılar ve nurullah genç gibi şairlerin bir okur kitlesi var.internetten arama yapınca onlarca fanzin ve dergiler göze çarpıyor.keşke halkta bir karşılığı olsa bu tür çabaların.yüzlerce şair ve yazar keşfedilmeyi bekliyor romancı ve şair kimliğiyle.bir zamanlar hayalet gemi dergisinden tanıdığımız yazarlar hiç bir ödüllendirme görmeden fikir dünyamızdan çekildi.tanıtım ve eleştiri eksikliği marjinal yazarları yeraltı yazılarına yönlendiriyor.
13
enver aysever aykırı fikirlerde art arda edebi tartışmaların odağında hilmi yavuz ve enis batur gibi entellektüelleri sorularıyla ağırlamış.bir ara alev alatlı gibi yazarlar bu boşluğu doldıruyordu.onun öncesinde nilüfer göle gibi sosyologları dinledik.altan ailesi bu kafilenin öncüsü olmuştur her zaman.bunlar denetlenmek istenen yazar takımı.siyasi kültürümüz yasaklarla mücadele içinde olduğundan böyle anlaşılıyor özgürlük talebimiz.batı zenginliğini türkiyenin geriletilme başarısında görmüştür son iki yüzyıldır.onun için aydınlar kuklaların sözcüsü kabul edilmiş.amerika ve sovyetlerin ideolojik farkı bu sömürü düzenini yıkma savaşıdır belkide.etyen mahçupyan demokrasiye övgü yağdırırken oğul buşu ayakkabılara hedef olmaktan koruyordu çevikliği.sonra ismet özelde gördük bu hazırlanmış sofraları.martin lingsten garodiye islamın iddiaları bu tartışmaların gölgesinde kaldı bu korku tarihselcilikten kaynaklanıyordu zihinsel serüvende.haklı olmak sorusu neden önyargılara takılıyordu acaba.hristiyanlığın bir öğretisi varmıydı direnmenin şafağında.tabiki şeytanı suçlamanın anlamsızlığıdır bu tür yargılar
14
biz barış dlli kullandık her zaman.bunu anlamayan bazı şairler bizi saldırganlıkla suçluyor.martın sonu bahar dendi fazla bir değişiklik yaşanmadı ülkede.nasıl bir icraat bekleniyor yeni belediyelerden.bunu anlamak hiç zor değil ülkeyi fethe çıkmış edasıyla verilen sözlerin tutulmaması.siyasetin bundan sonrası için daima kavgalı geçeceği izlenimi gündemi meşgul edecek.kadrolaşma kaçınılmazdır.bizim bu tür savurganlıkları akpde görmüş olmamız nedeniyledir halkın bu partiyi cezalandırmasındaki anlaşılır neden.herkese eşit hizmet her konuda tarafsız olunmasını gerektirir.yeni bir çıkış yakalamak isteyen eski chpnin halkın unuttuklarını hatırlatması beklenen bir tutum.umarız rüşvet ve yolsuzluk kontrol edilemeyecek sınırda kalır.belediyelerden çok şey beklenmese de düzgün bir politikayı özlüyor halk.galiba bu anlayış halkı memnun edecektir.kültür hayatımız hele hele taşrada bir vaaz hükmünde kalmıştır nedense.çünkü çağdaş hayatı etik bulmayanlar için siyasette bazı değişiklikler kaçınılmazdır.halk bunun eksikliğini hissettikçe bir koz olarak kullanılmıştır bu düşünce.tabiki fuhuş ve özgürlükte aşırılık için hesaplı davranmak gerekiyor.ama çağdaş sanat bireylerin mutluluğunu amaçlar ancak
15
kapı vizyona giren türk filmleri arasında.kadir inanır alışılmışın dışında bir karakterle sahne alıyor son filminde.türk sineması dünyada kendinden söz ettiren bir başarı grafiği sergiliyor.yeşilçamın bildik klişelerinden arınmış bir filmografi arayışı içinde en çok saplantılarımızı irdeleyen konulara eğilen filmler.bu konuları azda olsa işlemişti türk sineması.şimdi karmaşık dünyamıza tuttuğu aynada parçalanmış hayatlar var.politik yönü zayıf düşen filmlerde toplumsal duyarlılık odağında etik estetik ilişkisine değinen filmler.büyük kentin karmaşası kendi gerçeğini taşrada arıyor bu filmlerde.hayata tutunmanın başka bir adıdır aidiyet duygusu.karanlıkta kalmış suçları aydınlatma isteği yorgun düşmüş hikayelerle renk buluyor sinemada uyuşmazlıklarımız.senaryo bunun için gereklibir argüman.çünkü hikayelerle oynayarak gerçekle temasımızı güçlendirme şansına sahibiz ancak.
16
bunun cevabını ancak kültür ateşeleri verebilir.avrupa üzerinden haksızlıklar konusunda hassas olunması.bir karşılığı varmıdır güncel ilişkilerde.ya da rasyonel bir çabamıdır uygarlaşma için.bunu zaman gösterecek ki dünya üzerinde doğu batı farklılığı bir kültür nostaljisine dönüşme mecrasına kayma.bu kesin ayrımı ancak yapay zekaya evrilen teknoloji verebilir.bie çeşit iki yüzlülüğün deforme olması uzay çağında.futurizmin kuyusunda istikbal için umutlanma yanılgısıdır belkide
17
çok güzel hareketler bunlar yenilenmiş haliyle sahneleniyor.organize işler filmiyle sinemada kendinden söz ettiren yılmaz erdoğan için bir başarı hikayesi.geleneksel sanatımıza ne kadar yabancılaşırsak seyircinin ilgisizliğini o denli yaşıyor kültür hayatımız.yeşilçamın başarısını bu parametrelere bakarak anlayabiliriz.beğenilmenin ölçüsü nedir.bunu zamanın ruhunu yaşarken çağı anlamanın kılavuzluğunda sanatsal bakışın düşürdüğü resimlerdir gönül dünyamıza.metin akpınar iyi bir yönetmen olabilirdi sinema dünyasına ilişkin görüşlerine bakınca.ama o geri planda olmayı tercih etti nedense.sanatın özgürlüğünü yok sayma biçimlerinde gürülüyor özgürlükten taviz verme kusurlarımız.ön yargıları eleştiri getirirken neyin ahlaki olduğu konusu her zaman sorun olmuştur.toplum baskısıyla ötekileştirilme vicdanları kanatan bir araçsallaşma olarak görülmüş yerleşik değerler için sinema.tarkowskinin kurban filminde anlatılan budur.hala korkularla yaşayan insan için mutlak doğrunun yanlış tezahürlerine aldanma yanlışlığını yaşar insan tanrısallığın izdüşümlerini ararken.ideolojiler bir dünya görüşüne getirilen itirazlarla bir mücadele alanı açar fikirlere
18
ayhan ışık unutulmuş sanatçılardan.türk sineması kendini yenilemek zorunda.özellikle son yıllarda sanatsal kaygıların önüne geçmiş ekonomik getiri.pelin batu son yılların yetiştirdiği önemli figür.çok yönlü bir insan oluşu hayranlarını ülke sınırlarını aşmış.serenay sarıkaya gibi yetenekleri sinemaya kazandırmış yeşilçam.kadir inanırın dile getirdiği gibi türk sineması senaryo sıkıntısı yaşıyor.bu sorun kısmen romanları senaryolaştırmakla aşılır.pek umut vadetmesede sinemada yeşilçama dönüşün yollarını arıyor sanatçılar.yasakçılığın bir handikap doğurduğu aşikar.bu konular işlenebilir türk filmlerinde.yılmaz erdoğan böyle bir çabanın içine girdi geçmişte.sanatçılar nedense yalnız hissediyor kendilerini bu konuda.hala yetmişlerin özlemini canlı tutuyor yeşilçamın cıcaklığı.ön yargılar özgürleşmeye mani oluyor inanç dünyamız içinde.sanat her zaman varolma biçimi üzerine sorular sorar.modernist olmak gibi bir şartname hazırlanmış toplumda.gençlerin uyuşturuculara ve suça müptela oluşu manevi boşluktan kaynaklanıyor.fikri yükümlülük temiz hayat için sanatın eksikliğini hissettiriyor.özellikle ahlaki çürümüşlük için sanatı suçlama kolaylığı toplumu kültüre yabancılaştırıyor.bu sosyalleşmeyi engelleyen bir tutum.kendi hikayemizin olmayışında görmeliyiz kent yaşamındaki yalnızlıkları.
19
türkiyede geri kalmışlığın tarihini ismail cem yazmıştı.kalkınma çabamıza entellektüel bakış getirmek konjöktürel kapastemiz için gerekli.12 eylüle girildiğinde iflas etmiş bir ekonomi vardı.onun için serbest piyasa ekonomisine geçildi.özalın özel teşebbüsçülüğü devletçiliği yadırgar hale getirdi toplumu.2 yüzyıllık batılılaşma maceramız taklitçilikle geçmiştir.şekilciliğe indirgenmiş bir kültür kozasında çağdaşlığı arıyorduk.tanzimatın açtığı kulvarı inkar edemeyiz medeniyet tarihimiz için.batı jakobenliği terkedeli asırlar geçmişken bizim inkılapçılığımız halka rağmen halk için görüşünde sabitlenmiştir.demokrasi darbelerin gölgesinde kalmış hürriyete aşık aydınlarımız için millilik olmuştur iç hesaplaşmalarının yapıldığı bağnazlıklar.28 şubat darbe geleneği için irticayı durdurma eylemidir.15 temmuzun açtığı kulvarda sosyal sorunlarımızın hala varlığını koruduğu idrakine varılmış seçkinciler için.erbakanın mirasçısı erdoğan için sonun başlangıcıdır 31 temmuz.yeniden chpnin altı okunu yorumlamaya koyulmuş aydınlar için geleceğe ışık tutmuş bir sevdaya umut bağlamak doğrumudur acaba.
20
biz kendi estetik anlayışımızla film yapıyoruz.filmin geçtiği mekanlara bakınca idealize edilmiş bir hayattır sanat için.rizenin kent kültüründe yer bulan parklar bahçeler diğer şehirlerimizden farklı değil.bir nevi ortadoğu özlemini canlı tutan ayrıksılık.şehirde kültür hayatından izler bulmakta güçlük yaşandığından sosyal hayata katılım olanağı zorlaşır.şehrin bütünsel manadaki organizmasında yaşamdan kesitler aramakla zaman geçirilince tipik bir taşra şehridir aslında.binaların çürük oluşu kesin bir bilimsel bulguyla kanıtlanmış değil iddia edilen nedenler üzerinde düşününce.şehrin göç vermekte olduğu gerçeğine bakınca çağdaş şehircilik için umutlanmanın güçlüğünü yaşıyor insanlar.bu özellik bütün şehirlerimizin ortak kusuru.her şeyden önce bireysel çabalar sonuçsuz kalmıştır.son çeyrek yüzyılda çalışmalarda farklılık görülsede mimarideki anlayış ekonomik güçle paraleldir alınan mesafeleri anlamak isterken.her şeyden önce sorumlu kişiler bu konuyu ciddiye almalı geleceğin şehirlerini planlarken
21
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.