- 381 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Asıl Olan İyiliktir
Asıl Olan İyiliktir
Aklının, bilginin, malının, yararı kendinedir. Hatta varsa inancının. Mevlana’nın anlatımıyla bize temiz vicdan sahipleri, iyilikler gereklidir. Aslolan iyilik ve güzelliklerdir. Bundan dolayı iyiliği denize atsan "balık bilmezse Halık bilir." demişler.
Dürüstsen, merhametli yüreğin varsa, kimseyi. incitmemeye özen gösteriyorsan iyilikten yanasın demektir. Öncelikle ve her zaman iyi niyetli, insaflı, anlayışlı, gerçekçi olman ve adalettten yana tavır koymandır önemli olan. İnsandan geriye varsa iyiliği, hayrı, salih amelleri kalır. Diğer her şey yani servet, makam, şöhret kişi ölünce hükümsüz kalır. Fani olana bel bağlamak yanıltıcıdır.
Doğayı koruyan da tahrip edenler de insanoğlu değil midir? Bir canı yaşatan da öldüren de bizleriz. Vuran da çalan da aynı zamanda düşene el uzatan da İnsanoğludur. .
İnsanız, hatalıyız, suçluyuz. Dünyayı imar edenler de bizleriz. Savaş da barış da bizim eserimiz. Silahları da ilaçları da biz insanlar icat etmişiz. Bir yanda hayatı kolaylaştıran ev aletleri, gemiler, uçaklar icat ederken diğer yanda savaş için askerler besliyor olmak nasıl izah edilmelidir? Güçsüz gördüğü kimseleri incitir, horlar, ezer ,gerekirse yok eder insan. Düşenin elinden tutan da, mazlumdan yana olan da insandır. Demek ki insanoğlu anlaşılması zor bir varlıktır.
Örnek alınması gereken iyi insanlardır. Aklın yolu bir. Bir şairin dediği gibi:
"Cihan bağında ey akil budur makbul ins ü cin/Ne sen kimseden incin, ne kimse senden incinsin!"
Kötülük problemi, "tanrı varsa yeryüzünde neden kötülük ve haksızlıklar var?" gibi sorular etrafında ateistlerin dile getirdikleri bir iddiadır. Dünyanın imtihan yeri olduğunu, kötülüğü irade etmekle yaratmanın farkını göz ardı ederler. Onu Allah değil, fakat insan irade etmektedir. İnsanın bu olumsuz tavrı yerde ve gökte dengeyi, düzeni bozar. O ise ceza olarak kötülük yapanların sonuçlarını onlara tattırır.
(Rum Suresi, 21 Ayet meali)
Meselenin bir başka yönü şudur ki hiç kimse kendisine ’kötü, haksız’ gibi sıfatları yakıştırmaz. Oysa kul hakkı yediği veya haksızlığa vesile olduğu ayan beyan ortadadır. "Ben haksızım, kötülük etmişim" diyebilsek insaflı ve vicdanlı olduğumuz anlaşılırdı. Hatadan dönebilmek Hz. Adem’in yolunda olmak,hatada ısrar etmekse iblisçe bir tavırdır. Aslında biliyoruz bütün bunları, günah ve sevabı, iyi ve kötüyü. Her halukarda işine geldiği gibi davranan, hak ve hukuk tanımayanlar yaptıklarının karşılığını görecektir.
06.07.21