- 375 Okunma
- 1 Yorum
- 1 Beğeni
Bilim ve Sanat Uyuşamadığı Ülkeyi Terk Eder( İbni Sina)
Bilim ve sanat uyuşamadığı, yaşayıp hayat bulamadığı ülkeyi terk eder diyor düşünür İbni Sina. Nitekim tecrübeler bunun doğruluğunu göstermekte, filozofun haklılığını teslim etmektedir. Hemen şu soruyu soranlar olabilir aramızda. Sina’ nın yaşadığı dönemde bilim ve sanat mı vardı diyebilir. Bu soruya şu cevap verilebilir. Evet vardı; belki de günümüzde olduğundan kat kat fazlası ve hatta daha iyisi ve ilerisi vardı denilebilir.
.......................................................................
Günümüzde olanlar; o zamanda yapılanların yansıması, hep üzerine bir şeyler konularak gelinmesidir. Hatta daha iddialı bir söz; o dönem ve kendisinden önceki dönemde bu alanlarda yapılanlar, sonraki dönemde yapılanlardan misliyle fazlasıdır.
........................................................................
Şöyle bir düşünülürse, günümüzde olan bilim adına yapılan veya tarafımızdan öyle olduğu düşünülen şey teknolojidir. İnsanlığın bu güne kadar bilimsel olarak ortaya koyduğu şeylerin toplamının günümüze yansımasıdır.
.........................................................................
Bilim için böyle de sanat için farklı mıdır durum, tam aksine sanat ve sanatçı için eski devirler ve verilen eserler günümüzde olduğundan çok daha ileridir. Çünkü doğrudan insan unsuruna dayalıdır. Akıl, zeka, tasarım ve kabiliyet işidir yapılanlar. Günümüzde sanat eseri olarak ortaya konulanlara bakalım ya da gelecek kuşaklara miras olarak bırakabileceklerimize göz atalım elde ne var uzun uzun düşünelim.
.........................................................................
Bugün dünyada olan kaba kültür, kaba güçtür. İçsel, düşünselden ziyade fiziksel ve görsel olan şeydir. Bu durumda bilim ve sanat değil ülkeyi, dünyayı terk eder. Bakın günümüzde bilim ve sanat eseri diye övünebileceğimiz ne vardır. Ne diyoruz adına; nano teknoloji, ekleyelim dijital yani elektronik, uzay, araba, bilgisayar, robot teknolojisi gibi şeyler. Bunlar bilimin neticesidir, ürünüdür, son çıktısıdır.
........................................................................
Biz sanat eseri görmek için günümüzden iki üç bin yıl öncesine gidiyoruz. Hatta dokunmak için yol aşındırıyoruz. İnka’ya, Maya’ya, Aztek’e, Mısır’a, Mezopotomya’ya, Eski Yunan’a, Roma’ya, Çin’e, Anadolu’ya gidiyoruz. Turlar düzenliyoruz, bol bol zaman ve harcama yapıyoruz.
.........................................................................
Sina’nın sözündeki gerçekliği tüm benliğimizle yaşıyoruz. Yaşayamadığı, uyuşamadığı, gereken değeri görmediği, kaba ve yoz kültürün olduğu yerde bilim ve sanat ülkeyi de terk eder dünyayı da.
Kemal SEYFİ
28.03.2021