- 444 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
BEN BİR ZENCİYİM
Ben Bir Zenciyim, Jean Rouch’un 1958 yılında Treichville halkıyla el ele hazırladığı bir senaryo üzerine Fildişi Kıyısı’nda gerçekleştirdiği Fransız filmidir. Filmin baş rollerini, hepsi de amatör oyuncu olan Umaru Ganda, Pöti Ture, Alasan Mega, AmaduDemba ve Seydu Gede paylaşmaktaydılar.
O dönemde henüz bir Fransız sömürgesi olan Fildişi Kıyısı’nın baş kenti Abican’ın gecekondu mahallesinde yaşayan ve mahalleliler tarafından Lemmie Caution ve Edward G. Robinson takma adıyla anılan bir taksi sürücüsünün ve Dorathy Lamour diye anılan bir fahişenin hayatlarından kesitlerin oluşturduğu film, 16 milimetre olarak çevrildi ve çekimden sonra seslendirildi. Yapıtı, başkahramanı oynayan Umaru Gandayorumluyordu Fransızca olarak. Doğaçtan bir yorumdu bu.
Olağan üstü güzel bir sekans vardı filmde:Su kayağı yapan Avrupalıların neşeli çığlıkları üzerine düşen sesiyle Uman Genda, Hindiçin’de nasıl savaştığını, kaç Vietnamlı öldürdüğünü ve yurduna döndüğünde ’savaşı yitirmiş olduğu için’ babası tarafından nasıl lanetlendiğini anlatıyordu bu sekansta...
Ben Bir Zenciyim, Afrikalıların sefaletlerini, umutlarını,aşklarını, çaresizliklerini, mutsuzluklarını ve bu arada özellikle büyük kente geldikten sonra proleterleşen Nijerya köylülerinin içler acısı halini dile getirmek üzere söz aldıkları ilk yapıtlarından biriydi. Ve bu yapıtla Jean Rouch, geleneksel etnografya anlayışını bir yana bırakıp belgeli kanıtlı bir sosyal eleştiriye girişmekteydi.