- 782 Okunma
- 2 Yorum
- 3 Beğeni
9 EYLÜL İZMİR KURTULDU
9 Eylül, İzmir’in Yunan işgalinden kurtulduğu ve Türkiye’nin tam bağımsızlığının yolunun açıldığı tarihtir. Birinci Dünya Savaşı sonrasında Mondros Ateşkes Antlaşması ile Anadolu’yu işgal eden İtilaf Devletleri, 15 Mayıs 1919’da İzmir’i işgal etmişlerdir. Bu işgale karşı Türk milleti, Mustafa Kemal Paşa önderliğinde Milli Mücadele’yi başlatmıştır. 26-30 Ağustos 1922’de yapılan Büyük Taarruz ile Yunan ordusu bozguna uğratılmıştır. Mustafa Kemal Paşa, ordulara “Ordular, ilk hedefiniz Akdeniz’dir, ileri!” emrini vermiştir. Bu emir üzerine Türk ordusu, 9 Eylül 1922’de İzmir’e girmiş ve şehri düşman işgalinden kurtarmıştır. Bu zafer, Lozan Barış Antlaşması’na giden sürecin de başlangıcı olmuştur.
9 Eylül, sadece İzmir’in değil, ülkemizin de kurtuluşunun, misak-ı millinin tesisinin ve modern bir cumhuriyete giden yolun sembolüdür. Bu zafer, Türk milletinin gücünü ve kararlılığını göstermiştir. İzmir’in kurtuluşu, genç nesiller arasında da tarih bilincinin ve vatan sevgisinin pekiştirilmesine katkı sağlamaktadır.
9 Eylül İzmir’in kurtuluşu, Türk milletinin tarihteki en büyük zaferlerinden biridir. Bu zafer, Kurtuluş Savaşı’nın sonucunu belirleyen ve Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunu müjdeleyen bir dönüm noktasıdır. Bu yazıda, 9 Eylül’ün önemini, tarihsel arka planını ve kutlama etkinliklerini anlatacağım.
9 Eylül’ün önemi, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinde gösterdiği azim, kararlılık ve fedakarlığın bir sembolü olmasıdır. Bu tarih, yedi düvele karşı verilen bir savaşın sonunda, İzmir’in düşman işgalinden kurtarıldığı ve Türk bayrağının yeniden dalgalanmaya başladığı gündür. Bu tarih, aynı zamanda, Anadolu’nun her köşesinden gelen kahraman askerlerin ve sivil halkın birlikte mücadele ettiği ve kanlarıyla canlarıyla vatanı savunduğu gündür. Bu tarih, en önemlisi de, Mustafa Kemal Atatürk’ün önderliğinde kurulan Türkiye Cumhuriyeti’nin temellerinin atıldığı gündür.
9 Eylül’ün tarihsel arka planı, Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra imzalanan Sevr Antlaşması’na dayanmaktadır. Bu antlaşma, Türk milletinin varlığını yok sayan ve Anadolu’yu parçalayan bir emperyalist proje idi. Bu antlaşmaya karşı çıkan Mustafa Kemal Paşa, 19 Mayıs 1919’da Samsun’a çıkarak Milli Mücadele’yi başlattı. Bu mücadelede, Türk milleti, vatanını savunmak için büyük bir direniş gösterdi. 23 Nisan 1920’de Ankara’da Türkiye Büyük Millet Meclisi kuruldu. 10 Ağustos 1920’de Sevr Antlaşması imzalandı. 23 Ağustos 1921’de Sakarya Meydan Muharebesi başladı. 13 Eylül 1921’de Sakarya Meydan Muharebesi sona erdi. 26 Ağustos 1922’de Büyük Taarruz başladı. 30 Ağustos 1922’de Başkomutanlık Meydan Muharebesi kazanıldı. Ve nihayet, 9 Eylül 1922’de İzmir’in kurtuluşu gerçekleşti.
9 Eylül’ün kutlama etkinlikleri, her yıl İzmir’in dört bir yanında coşkuyla gerçekleştirilmektedir. Bu etkinlikler arasında, resmi törenler, konserler, sergiler, yürüyüşler, bisiklet turları, tiyatro oyunları, film gösterimleri ve daha birçok kültürel ve sanatsal faaliyet bulunmaktadır. Bu etkinliklerin amacı, İzmir’in kurtuluşunun anlamını ve önemini hatırlatmak, şehitleri ve gazileri minnetle anmak, milli birlik ve beraberlik duygusunu pekiştirmek ve İzmir’in kültürel zenginliğini sergilemektir.
9 Eylül İzmir’in kurtuluşu, Türk milletinin gurur kaynağıdır. Bu zaferin kazanılmasında emeği geçen herkese şükranlarımızı sunuyoruz. İzmir’in kurtuluşunun yıl dönümünde, Cumhuriyetimizin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’ü ve silah arkadaşlarını rahmetle anıyoruz. Yaşasın İzmir! Yaşasın Türkiye!
NEJAT HOCA
YORUMLAR
Üstadım, şiiriniz ve yazınız beğeniyle okudum. Kaleminize sağlık. Saygılarımla
nejat hoca
Dokuz doğuran bir neslin kutlu günüdür Dokuz Eylül, kutlu olsun sonsuza kadar.
Yüreğinize, emeğinize, kaleminize, kelamınıza bereket
Özlü bir anlatımla oldukça detaylı bir yazı kaleme almışsınız, okuyanı sıkmadan yormadan su misali akıp gitmekte
Çalışmalarınızda başarılar dilerim
Selam ve saygılarımla benim hocam.