MERAK-ÂVER
Sakınırcasına adımlarını hayattan,
Nihân yollardan yürümek var mı? Mazinin sol koluna atıb ibtisamı, Nümayişe iltifat etmek mi vefâ? Nasıl düşmez efran bu makbere? Yokluğunla inhilâl istense revâ mı? Müdavat, sürûr, gayb olur cümlesi; İzmihlâl ile mütecanis olur şu seza. Tanımaz ne ceydâ, ne de bir serv-i revân, Hicranda terakki hâk mı, bi-hâk mı? Mârifet mi olmak şu tende cevelân? Akl bî-bünyâddır, ruhum sende meselâ...! Zahirime aldanıp sanma bir devâyım Maddede hâkikat-bîn, istiğna da hûlyayım, Diden iktizâdan öte, hissiyatıma şeza, Pâ-bend-i terakkîde cûretkârım meselâ...! |
Fakat ben şaire yüksünmedim.
Benim garezim bize ecdadın hitabını unutturanlara.
Ki dil bir milletin gelmişi, geçmişi ile geleceği arasındaki köprüdür.
Ve dilde güya sadeleştirme adına yola çıkanların asıl amaçları dede ile torunun birbirini anlamayacak hale gelmesini sağlamaktır.
Neticede bu sayfada görünen de odur. Benim dedem olsa bu şiiri gayet iyi anlardı. Sözlüğe lüzum yoktu. Ama ben anlayamıyorsam demek ki Çağdaş Dilbilimciler(!) görevini başarı ile ifa etmişler.
Söylediğim gibi, maksat ecdadın kültürünü anlamayacak nesilleirn yetişmesi, ondan kopmasıydı.
Zira bir milleti esir etmenin en kolay ve en masrafsız yoludur kültüründen ayırmak.
Milletlerin medeniyetleri için en vazgeçilmezleri olan dili, geçmişine, şimdisine ve geleceğine uzanan üçlü sacayağının adeta mihenk noktasıdır. Eğer bu mihenk noktası zarar görürse, bu ayaklardaki denge mutlaka bozularak kaide yok olur. Bir millet en önemli unsurlarından biri olan dilinden ele alınır ve dil üzerinden vurulursa galibiyet kesindir. Çünkü dil milletin, her türlü özelliğini sarıp sarmalayan, adeta örten yorganı gibidir. Dili zarar görmüş, değiştirilmiş ve incitilmiş bir millet, zemheri de üstü açık yatan biri gibi üşüyecektir. Sanatı üşüyecektir, edebiyatı üşüyecektir, dahası canı üşüyecektir. Zira söz candan ibarettir.
Bu konuda aşağıda linkini verdiğim yazı pek manidardır.
http://www.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=58560
Saygıyla...
KargülüALMILA tarafından 12/25/2012 11:38:44 AM zamanında düzenlenmiştir.