Sığındığım Limandın (Gülce-Sonem)Şiirin hikayesini görmek için tıklayın GÜLCE-SONEM Kafiye şeması
-------a -------b -------b -------a -------c -------d -------d -------c -------e -------f -------f -------e -------g -------g Ayrı geçen günlerim nasıldı bilmiyorum, Gözlerin gibi kara dostum oldu geceler. Yaza yaza bitmedi hüzün doldu heceler Onlar sana ağladı gözümü silmiyorum. Sığınmaya limandın fırtınadan uzakta, Sevince ayarım yok bulunmuyor kararı Kıyamıyorum sana gönlümeydi zararı Ortası yok galiba sevda kaldı kızakta. İnanmadın sözüme gönlün ne biçim hayret! Sevdayla yanan gönlüm yalanlarınla söndü. Korkuyordum kurmaya hayal hüsrana döndü. Umutlarım tükendi eserini gel seyret. Gönül kapımı açtım takip etmem peşini, Gözümden akan yaşla seyrettim gidişini. Yıldız TOKSÖZ |
ŞİİR TÜRÜ:SONE'M
***************************
1-Batı edebiyatındaki 'Sone' nin değişik bir versiyonudur. Kuple oluşumu Batı Edebiyatındaki 'sone' ile aynıdır.
Batı Edebiyatında kafiye yapısına göre sone türleri vardır.
Fransız sone'si (abba-abba-ccd-eed) dizilişi ile;
İtalyan sone'si (abba-abba-ccd-ede) dizilişi ile,
İngiliz sonesi ise Fransız sonesinin kafiye dizilişini muafaza ederek, ilk 10 mısrayı bir bent yapmakta, son iki mısrayı ayrı bir bent yapmaktadır.
Türk edebiyatına Servet-i Fünuncular döneminde giren sone'yi bizim şairlerimiz çeşitli şekillerde kullanmışlardır.
Türk şiirine yeni nefes alanları sunmaya çalışan GÜLCE edebi akımı, Fransız,İtalyan ve İngiliz sone kafiye dizilişlerinin dışında yeni bir kafiye dizilişi ve adı önermiştir.
2-SONE' M'in şekli ve Kafiye şeması şöyledir.
---------------------------a
---------------------------b
---------------------------b
---------------------------a
---------------------------c
---------------------------d
---------------------------d
---------------------------c
---------------------------e
---------------------------f
---------------------------f
---------------------------e
---------------------------g
---------------------------g
3-Hece vezni ile yazılmakta ve hecenin 7 + 7=14 ölçü-kalıbı kullanılmaktadır.
*
Sadece İLK KITAYA Bir bakalım:
"Ayrı geçen günlerim nasıldı bilmiyorum,
Gözlerin gibi kara, dostum oldu geceler.
Yaza yaza bitmedi hüzün doldu heceler
Onlar sana ağladı gözümü silmiyorum."
Evet, bu şaire ben "büyülü mısraların şairi" derim. Üstadım Pirim Kısakürek ve Cenap Şahabettin 'in kelimelerle raksını bu şairimizde de görmekteyim. Şu ilk kıtaya bakalım : //AYRI GEÇEN GÜN--Konu bu. Peki bu konuyu hangi kelimelerle dizayn etmiş? (KARA GÖZ, DOST OLAN GECELER-HÜZÜN-HÜZN DOLU HECELER-AĞLAMAK -GÖZ VE GÖZ YAŞI)
Sadece dört mısrada kelimelerle tablo çiziyor. Kelimelerin ressamlığı yaptığı. Başarı işte bu noktada... Kelimeler sana ağladı, gözümü siliyorum diyor, dil demiyor, ama demeden nasıl da hissettiriyor. Nasıl etkileyici, nasıl? Ben, etkileyici şiirleri tercih ederim hep. Kalıcı olan, iz bırakandır, etkileyendir...
*
GÜLCE ŞAİRLERİ, böyledir zaten. Hepsi kelâmın en etkilisini sunarlar. Yıldız Toksöz kardeşimi yürekten alışlıyorum...