(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.
Şiirlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.
... şiirine yorum yap
Okuduğunuz şiir ile ilgili düşüncelerinizi diğer okuyucular ile paylaşmak ister misiniz?
... şiirine yorum yapabilmek için üye olmalısınız.
şiirinizi beğendim. açıklamanızı da şöyle bir gözden geçirdim. Bu açıklamalar olmadan da bir çok benzetmenize vakıf olmuştuk, yine de ihtiyaç da varmış demekki diyorum. Maria Despina Fatih'in analığı diye hatırlıyorum. Bilinmeyen osmanlı kitabında bu konu olması lâzım. güzel eserlerinizin devamını dilerim.
Tüm değerli dostlara teşekkür ederim. sevgili REİM e ayrıca teşekkür ederim. Düzelttim. Haklısınız.
Bu vesile ile şiirde ne ne anlamda kullanılmış açıklama da eklemek istedim. .................................................................................... - HUMAY: Umay, huma, hüma kuşu, zümrüdanka, anka kuşu, cennet kuşu, talih kuşu, devlet kuşu.
İsim “Humayun” dan (Devlet) gelir. Kral soyu, Devletin zirvesine dair.
Pers Kralı Bahman'ın eşi, Dara1'in annesidir. Perslerde binbir gece masallarının başkonusu olmuştur.
Aynı zamanda eski Türk inanç sistemine göre, ilahi güç ve baş tanrı Gök Tanrı dır. Mitolojiye göre de dünya 17 ilah ile idare edilir. Bunlar: Yer-Sub (Yurt-Anavatan), Humay, Erlik, Yer, Su, Od (ateş) , Güneş, Ay, Ulduz, Hava, Bulud, Külek, Kasırga, Şimşek, Yıldırım, Yağış, Gökkuşağı. Moğollarda ise kainatı 99 ilahenin idare ettiğine inanılır. Humay Gök Tanrı nın eşidir. İnsanlara ışık saçan ve yaşama enerjisini veren, insanlar ölene dek bu enerji ile diri oldukları Tanrı olduğuna inanılır. İnanışa göre, O Altay Türklerinde kadınları, çocukları ve hamilelerde bebeklerini, aynı zamanda yavru hayvanları da korurmuş ve O korumasa kötü ruhların anne karnındaki bebeğe zarar vereceğine inanılırmış. Onun uğruna ev hayvanları kurban edilmez, Onun için et ve süt yemekleri pişirilirmiş.
Huma kuşunun, zümrüt rengi tüyleri, kadınlar ve yerliler tarafından süs olarak kullanılırmış. Eskiden hep yükseklerde uçtuğuna, hiç yere konmadığına, kaf dağında yaşadığına ve küllerinden yeniden dirildiğine; birinin başının üzerinden geçince şans, zenginlik ve mutluluk getirdiğine ve o kişinin devletin başına padişah olacağına inanılan mitolojik kuş. Ayrıca onu bilerek öldürenin kendisinin de kırk gün içinde öleceğine inanılırmış.
Peygamberimizin de hadislerinde, göğün yedi katına çıkıp, Allah ile görüşebildiğini söylediği kuş.
Avusturalya, Çin, Hint Okyanusu Adalarında yaşayan, 42 adet türü olan huma kuşunun bazı türleri gök, gök bayraklı, kral, büyük, küçük gibi isimler almış.
- Çobanaldatan hırıltısı: Çobanaldatan kuşunun günbatımından 45-60 dakika sonra, bir hırıltı halinde aralıksız sesi duyulmaya başlar. - Akika: Yeni doğmuş çocuk saçı. - “Kurban” Akika kurbanı kastıyla kullanıldı. - Şahika: Zirve - Sığırcık: Kuş türü. - Kırrık: Leş kargası (Elazığ’da kullanılan ismi.) - Oniki telli, kral, gök bayraklı: Hüma kuşu türleri - Burak: Miraca götüren at. - Tevhid: Ruhsal birlik. - Örs: Demirin yumuşatmak ve şekil vermek için dövüldüğü stand. - Hu: Tasavvufta Allah’ı bilme makamı, esma, Allah’ın ismi. (Sonrasında gelen Hak esmasında ise “Ölmeden önce ölüm, nefsin ölümü” söz konusudur.) - Hay: Tasavvufta bir mertebe, esma, Allah’ın ismi. (Hak esmasından sonra, nefsin ölümü sonrasında, Allah’ın birliğine vakıf olarak yeniden dirilme makamı) - Marina Despina: Fatih Sultan Mehmet’in annesinin adı. Sonradan Hüma Hatun ismini almış. Humayundan (Devletin zirvesinden) olduğu için bu isim verilmiş. - Su perisi rengi: Zümrüt rengi - “Samraun’un kızı” ve “kocası Ural Batır” : Eski Türklerde (Hazarlar, Tatarlar ve Başkurtlar’da) mitolojiye göre, kuşlar padişahı Samraun’un kızı ve Ural Batır’ın eşidir hüma kuşu. - Kafdağı: Uzak ve aşılması zor mitolojik dağ. - Şeb-i arus: Düğün gecesi.
öznur karayumak tarafından 3/13/2007 6:02:56 AM zamanında düzenlenmiştir.
Haddim değil ama böylesi güzel bir şiirde hiçbir hata olmasın istiyor gönül ve yanılmıyorsam "şeb-i arus" olacak. "Aruz" malumunuz bir ölçüdür şiirde. Sonsuz saygılarımla affınıza sığınarak selamlar gönderiyorum....
Yılın bittiği yerde aralık bir murat kapısı Kayıp gelir yıldızların yükünde, tespih tanesince dilek Sevginin gücüyle kendinden geçip Canın vuslatında can verir güneş.
Sevgili Gönül dostu, öncelikle sizleri burda görmek ne güzel, Hoş sefalar getirdiniz, bu güzel şiirinizle bizlere merhaba dediginiz içinde sagolun var olun.. Başarınız daim olsun...