Okuduğunuz şiir 22.6.2010 tarihinde günün şiiri olarak seçilmiştir.
YAŞLI DUYGULAR
Yaşlanır duygular da Titrerken elleri bir gülün solgun yaprağında
Aşkın yılgın damarlarında Akarı tutar engelli engerek yılanı
Pıhtının gözleri Ya musalla dudağından öper Ya da tümlenmiş felç durağında kalbi keseler
Kül döker gerçeği bilmeyenler Aşkı yaşar zannederler ya Gafın kalın perdesi açılır Sonrası kalan minnetin adı Kütüklerine hep aşk yazılır… Aşk (s)anılır
Kireç yatağı saçlar Göz çukurlarında hicranlı ahlar Nefes alır mı sanırlar O ilk heyecanlar Acılar Tutkular Yaşlanır duygular da Bedenden önde giden hızla
Ve ölür Ölür ondan önce
Teselli saygı büstünde imlenir İki büklüm bedenler Yiten ellerine nafile matemle
Ah nasıl bir kıyâmettir Nasıl bir tufan Silik izinden yol bulmak Gözleri gözlerinde yıkananlara bakmak…
Şükran AY
Eserimi günün şiiri seçen sayın kurula ,yorumlarıyla, düşünceleriyle, puanlarıyla her dem şiir yolumda desteğini esirgemeyen sevgili gönüldostlarıma teşekkürü borç bilirim.En içten sevgi ve hürmetlerimle.
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.
Şiirlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.
YAŞLI DUYGULAR şiirine yorum yap
Okuduğunuz şiir ile ilgili düşüncelerinizi diğer okuyucular ile paylaşmak ister misiniz?
YAŞLI DUYGULAR şiirine yorum yapabilmek için üye olmalısınız.
Kireç yatağı saçlar Göz çukurlarında hicranlı ahlar Nefes alır mı sanırlar O ilk heyecanlar Acılar Tutkular Yaşlanır duygular da Bedenden önde giden hızla
Ah nasıl bir kıyâmettir Nasıl bir tufan Silik izinden yol bulmak Gözleri gözlerinde yıkananlara bakmak…
Mükemmel bir şiir, zaten seçkiye hak ederek güzelliğini bir kez daha kanıtlamış. Şair arkadaşımı yürekten kutlarım. Mükemmel bir buluş. Yaşlı duygular. Evet, duygular çok yaşlı olmalı, insanoğlunun var olduğundan beri duygular vardır çünkü. Sevgilerimle...
................. Başına vurursa dağlar aşarsın Huzuru bulursan fazla yaşarsın Feleğini kaybeder biran şaşar sın Akdeniz de vurgun yemiş balığa dönersin
şiir mükemmel ötesi ki bu tescillenmiş te zaten.. yürekten kutlarım dost.. sevgim ve saygımla..
Mecazi aşkın kısır döngüsü işlenmiş daha ziyade çift anlamda düşünebilecek başlığı ve ilgi çekici içeriğiyle incelemeye değer bir çalışmaydı.Güne gelmesi çok hoş gelmese dahi okumuş beğenmiştim.Belki mecazi aşkın en güzeli sevdiğinle birlikte yaşlanmak ölüme kadar gözlerini sevdiğinin gözlerinde yıkayabilmekti şiirin finali ayrı bir güzel olmuş.Saygımla...
şiirin yazarını kutluyorum. güzel şiir fakat, ilk dizeler geçince ancak şiirin atmosferine giriliyor. ilk dizelerdeki uyaklar "da, da, da"biraz kasıyor gibi sesi. birinci dize "yaşlanır duygular" olamaz mıydı? ayrıca ikinci "yaşlanır duygular" daki "da" ayrılmış, sanki bitişik olması gerekiyor gibi.
şirin genelinin sesi iyi ama müzikalite en yoğun aşağıdaki dizelerde hissediliyor...
Kül döker gerçeği bilmeyenler Aşkı yaşar zannederler ya Gafın kalın perdesi açılır Sonrası kalan minnetin adı Kütüklerine hep aşk yazılır… Aşk (s)anılır
Kireç yatağı saçlar Göz çukurlarında hicranlı ahlar Nefes alır mı sanırlar O ilk heyecanlar Acılar Tutkular Yaşlanır duygular da Bedenden önde giden hızla
Ve ölür Ölür ondan önce
Teselli saygı büstünde imlenir İki büklüm bedenler Yiten ellerine nafile matemle
Ah nasıl bir kıyâmettir Nasıl bir tufan Silik izinden yol bulmak Gözleri gözlerinde yıkananlara bakmak…
Serbest şiirden çok anlamam desemde şiir ben şiirim diyor Çok güzeldi zamanın darlığından kaçırmış olsakta güzel şiirleri bu güzel esere yetiştik. Elinize sağlık.
çok güzelmiş şiir geç kalmışız ve bir zerrede olsa nasiplenmek varmış şiirden..................yerine çok yakışmış çok içinde ne güzel tasvirler var öyle onlarca....................................enfesti........................saygımla tebrikler
Oy dilsizim, oy gülmezim yağmur yüreklim; oy çiçek bakışlı ablam benim. Güzel şarkıdır kabul et, senle söylemek de güzel…
Dün ana sayfaya ilk düştüğünde geldim sayfana,bugün sabah da ilk baktıklarımdandı sanırım ve yine gidip gelip baktıklarımdan. Bu kadar gidip gelme zahmeti artık yorumla çiçeklensindi,değil mi…
Şöyle bir baştan bakalım:
Yola çıktın mesela,dağ bayır gidiyorsun ve kocaman bir kaya çıkıyor karşına ardında var bildiğin bir şey ama nedirliğine dair tam teşhis için iç çekerek bakman gerekir. Daha önce hiç tırmanmadığını var sayarsak zor olur öteye geçmek ama geçersin; o görmek istediğin hep bildiğin de olsa istersin. Uğraşır da başarırsın ve gider oturursun o nehir yatağının başı ucuna,dalarsın gizinde bıraktığın hülyalara.
Noktalı virgül:
Tırmanışlar sana zor gelmiyordur çok da başarmışsındır öncelerinde ama yine de dersin ki “bu kayayı buraya koyanın,hiç mi insafı yoktu”. Halbuki kaya bilene de kaya bilmeyene de kaya,bilen ilk görüşünü hatırlasın ve bilsin ki çalışa çalışa varılır sona anca…
Havin yine masal anlatıyor (!)
Değil!
Bir okur zorlanıyordur anlamaya bunu okurken, hiç zorlanmayan bunu çok rahat görebiliyor ve derim ki biraz daha kökünü sağlam tutsaydın keşke kayanın; dersin ki sözün özü ferman olmaz bazen bakışken buna birkaç dize ahbabı yeter şiirleysen: eyvallah, başım üstüne derim – direnmem sanma keşkemi başıma alır da başım üstüne derim,e ben benim de ondan ama sen kalemine de saygıyı bilirim-.
İlk dizelerde biraz sustum,ben de anlamaya çalıştım acaba ilk “da” hâl eki mi yoksa bağlaç mı diye ama bence bağlaçtı;hâlle bağlantısını kuramadım zirâ.Devamının hâl olması sebepti belki buna,sen de bakıver hele ne diyecen.
“Yaşlanır duygular---da Titrerken elleri bir gülün solgun yaprağında”
Dediğim gibi düşündüğümde asıldı yüzüm – bakma öte taraftan düşünemedim bile,acımdan-. Şiire bismillah niteliği taşıyan bu iki dize anlatıyorlar aslında her şeyi. Sanırım ben de bundan dolayı hayran kalırım hep “uzun lafın kısası” sözüne.
!
Ama neresinden tutacağımı bilemiyorum, tam bu cümleyi kurarken beni sabahtan beri buraya getirip götüren dize geliyor aklıma :
“Gözleri gözlerinde yıkananlara bakmak”
artık büyümüş ve ağlamaktan utanan olmuş olduğumdan ötürü gurur duyuyorum kendimle, yoksa bu dizeyi çivi niyetine çakardım bir yerlere,taşla hemi de.
Bir tablo çizelim. Saçları dağınık bir gecenin ortasında, elinde solmuş kırmızı bir gülle,taze bir menekşe. Ara ara gözleri akıyor karışıp yağmura ve gidiyor yine gözleri hem dünlere hem de sokak ağzından geçenlere – ama kalpte sanırlar kendilerini-. Ya ölümlere baş eğiştir susmasının sebebi ya da bu aldığım dizenin bana söylediğidir. Şiir bana bunun anlattığını söyledi,ben de henüz emekleyenlerdenim yanlış anlamışsam doğrusunu söylersin ya da bırak bildiğim gibi sarsın şiir beni.
Başlarken şiire tanımla gelinmiş demiştim ve devamında sebep var :
her sabah uğradığım bir esnaf var ve her gün nasılsınız der bana, sabahları konuşmayı sevmediğimden hep hafif baş eğer hareketime cevap derim sonra istediğim neyse yine göz hareketiyle gösteririm,bir gün dedi ki bana :
“hayırdır,çok suskunsunuz kötü bir şey mi var neden konuşmuyorsunuz”
dedim ki:
“harf tasarrufu yapıyorum”
burada da harf tasarrufu yapayım mı :
iki dağ gibi dizeye tek kelime :
“ aşka engerek ; akarı tutar”
a y r ı l ı k…
Hangi türden olduğunu bu cümleye kadar söyledim hatta yine senin dizenle söyledim yukarılarda bir yerlerde.İşte bu dizelerden sonrası çok yorgunken su içmeye niyetlenip de ilk yudumdan sonraki çukursuz feraha giden gibi oluyor.
“Kül döker gerçeği bilmeyenler Aşkı yaşar zannederler ya Gafın kalın perdesi açılır Sonrası kalan minnetin adı Kütüklerine hep aşk yazılır… Aşk (s)anılır”
İzninle bu dizelere biraz hayran kalayım istiyorum. Şöyle de bakalım mı :
“Kül döker gerçeği bilmeyenler Kütüklerine hep aşk yazılır… Aşk sanılır da anılır”
Bu yine gözlerinden nâ derman akıtan kahırlıdan dökülüyor ve bir şey daha ; yaşamış da o pencere önüne gelmiş oluyor bunları diye. Sonrasında dil değişiyoruz,başından yekten geldik ama bir başka burasından sonra :
“Göz çukurlarında hicranlı ahlar Nefes alır mı sanırlar O ilk heyecanlar Acılar Tutkular Yaşlanır duygular da Bedenden önde giden hızla”
ve şimdi diyorum ki dedirten ölüm de olsa sancı taşınmışsa o harf tasarrufum pek isabetli ama!Bir büyüğüm bir gün dedi ki “gelen gideni aratmaz ilk başta ama unutma! Zaman onu da gidene benzetecektir” iyi de ne yapmak gerekir bu dizelerde harf tasarrufumdaki teşhis yanlış oluyor,viraj var kalemin kurşununda çünkü istemeden gönderen “ilk heyecan’ı”yaşlanır diye anmaz…
Demem o ki:
“Şiiri tamamlayınca biraz dinlemeli,demlemeli değil dinlemeli..”
Ve
“Silik izinden yol bulmak Gözleri gözlerinde yıkananlara bakmak…”
bu iki dize acımamışlar bize. Ne demektir “gözleri gözlerinde yıkananlara bakmak,ne demektir,ne demek!…”
En akıllısı nasıl oluyor insanın biliyor musun, bildiğini bilmiyormuş gibi gösteren. Burada aklımca akıllı olarak kalmak istiyorum…
Netice itibarı ile -özellikle parantez ile vurgulanan ifadesi- okunmaya değer bir ah edişti şiir ya da ah’a misafir olmaktı.
İşte yorum ve cevap kutucuklarını bundan severim. Biri fikrini söyler varsa eksiği diğeri gelir başka fikri konuşur orta yol bulunsun ve orta yolda doğru olsun diye. İnanmazsın belki ama -ki bilirim inanırsın- dün bu yorumu yazarken kuş hafifliği vardı üzerimde,o kadar hızlı yazdım ki ben bile anlayamadım nedir hikmeti. Anlamak ve altında başka bir şey aramamak varsa budur şeklimiz.
Söylediklerine harfiyen katılıyorum ve de çok teşekkür ediyorum.
Yorumunu bir daha okudum, birdaha , birdaha emeğin ve zamanın harcanarak bilginin ışığında yansımasıyla ve öznel değerlendirmeleriyle kayda değerdi öncelikle bu gülizâr için teşekkür ederim.
Sonrasında üstünde durduğun noktalara doğan cevap hakkımı kullanmak isterim.
1.Husus ilk " da" ekini sormuşsun kesinlikle bağlaçtı dahi anlamında ve ayrı yazılması gerekiyordu tesbitinde haklısın ablam.
2.Şiirin anlattığa yönelik eleştirilerdi içsel yönüne dair tesbitler.
a) Harf tasarrufu ; Evet benim de özellikle üstünde durduğum önemli konulardandır şiirde kelime, bağlaç ve ek tasarrufu yapmak mümkün olduğunca en az kelimeyle duyguyu vermeye çalışırım.Ama bu şiir başkaydı bilmiyorum bir an da kopup gelen sonrasında günlerce demleme de finalini bekler halde kalıp bir türlü son noktayı koyamadığım bir eserdi.Duygularımı bu şekilde en doğru verdiğime inandım ama ... Demek ki tam becerememişim...
b) Diğeri girişten sonra en son dizeyi ele aldığın yer di hatta " ne demek bu nedemek " gibi şiddetli bir tepkiyi de hissetmedim desem yalan olur.
Bitanem, şiirin ana teması insanlarda ölmez sanılan duyguların birgün bitebileceğini aslında varolduğu sanılan özellikle aşk duygusunu aldım diğerlerini yüzeysel geçtim.Özellikle yıllar sonra var olduğu sanılan aşkın aslında saygı ve minnet duygusundan başka birşey olmadığını özünde ölmüş olduğunu vurgulamak istedim.
Şimdi senin nedemek o dediğin kısma gelirsem her ne kadar bitti öldü desem de aşka duyulan saygı o kadar büyüktür ki en ufak bir çağrışımda insanın dünyası alt üst olur yine de diyerek aşkın insan üstünde ki etkili farkının altını çizmeye çalıştım.
Hangi şairdi tam olarak hatırlamıyorum ama son derece beğendiğim ve haklı bulduğum bir sözünü paylaşmak istiyorum ,
Bir şiirin iyiliği ya da kötülüğü şairin yetisine olduğu kadar okurunun da idrak beceresine, muhakeme gücüne bağlı olarak da değişir demiş.
Yani son derece normal herkesin farklı algılaması, farklı bakış açılarından değerlendirmesi .Herkesin aynı düşünmesini beklemek gökyüzünden yıldız toplamak gibi birşeydir.Ki şiiri özel, büyüleyici kılan da bu özelliğidir.
Yaptığı çağrışımlada ki zenginliği oranında değerlidir diyorum bende.
Sağol bitanem açıkça duygu ve düşüncelerini paylaşarak eserin okur penceresinden yansımasıyla nasıl görünebilirliğine bir pencere açtığın için.
Kaleminin gücünü bildiğim, her dem beğeniyle takip ettiğim eserlerin yazarı öptüm gül yanaklarından.
seçkidir canısım şiirleri her zaman seçki tebrik ederim canım arkadaşım muhteşem bir esere daha imza atmışın hakkını vererek ve değerini hakederek sevgilerimle cananım...
Şükran Hanım... Siz şiire emek veriyor kelimeleri elekten geçiriyorsunuz... Sonunda da ortaya böyle bir eser çıkıyor işte...Şiirinize geç ulaştım. Özür dilerim... Selam ve saygılarımla...Kutlarım...
Güne düşen şiirde, duyguların vermiş olduğu hazzı yudum yudum sindiren yüreğimiz sevinçlere tahvil olan güzellikleri gıpta ile temâşaa eyledi. Kutlarım bu güzel şiiri yazan gül yürekli kardeşimi. Yerini fazlasıyla haketmiş. Yorumlarım az gelir duyguların ummanına.
Bir siirime yaptiginiz guzel bir elestiriden itibaren siirlerinizi hep -begenerek- okuyorum. siir konusunda hem bilgili hem yeteneklisiniz.ikisi bir arada olunca (siirler )siir oluyor gercekten...
Kül döker gerçeği bilmeyenler Aşkı yaşar zannederler ya Gafın kalın perdesi açılır Sonrası kalan minnetin adı Kütüklerine hep aşk yazılır… Aşk (s)anılır
merhaba güzel yürekli usta harika bir şiirdi aşka yazılan. aşkla kal güzel insan . sevgiler selamlar
Yeni yeni yapmaya çalıştığım bir deneme aslında çift anlam çağrışımını ifade eden parantez kullanımı.Eleştiriniz yol göstericiydi teşekkür ederim hocam.
Bayılıyorum sizin dizelerinizdeki derinliğe ve manaya... Tekrar tekrar okumaktan kendimi alamıyorum. Mana, derinlik, sizin işiniz, bunu anladım ve saygı duyuyorum.
sağlıcakla şiirle kalın. saygı ve hürmetler Şükran hanım, başarınız daim olsun...
Kireç yatağı saçlar Göz çukurlarında hicranlı ahlar Nefes alır mı sanırlar O ilk heyecanlar Acılar Tutkular Yaşlanır duygular da Bedenden önde giden hızla
İnsanın dış görünüşü yaşlı ola bilir ama, duygular asla yaşlanmaz hep genç ve taze kalır o ilk heyacan ve bakışlar hep hafızada taze kalır, kutlarım bi tanem yine kalemine yakışır ve güzeldi....
Kireç yatağı saçlar Göz çukurlarında hicranlı ahlar Nefes alır mı sanırlar O ilk heyecanlar Acılar Tutkular Yaşlanır duygular da Bedenden önde giden hızla
Ve ölür Ölür ondan önce
Yüreğinize sağlık.. Çok anlamlıydı dizeler. Saygımla,_________
Genelde alışagelmiş kullanım mantığı evet sizin ifade ettiğiniz gibi
s/alınır.............şeklinde evet çift anlamı ifade etmek babında " s" harfli ve harfsiz haliyle okura tercih sunabilmenin şekli.
Ben de aynı şeyi demek istedim aslında 2.anlamın başladığı kelimenin başharfini imledim. normalde zaten "sanılır" okunur ya ben " anılır" şeklini de baş harfini parantez içine alarak imlemek istemiştim.
Yanlış anlaşılmaya mahal vermişse ki öyle olduğu görülmekte.
Düzeltiyorum arkadaşım.Aslında anlam aynı, düşünce aynı sadece ifade şeklinde değişik bir sunum denemiştim.
Çok teşekkür ederim tetkik eden, yön veren yorumunuz için.
O ilk heyecanlar Acılar Tutkular Yaşlanır duygular da Bedenden önde giden hızla
Ve ölür Ölür ondan önce
ne kadar doğru..herşeyin bir ömrü var..aşklarında..yürekleri yaksada kimse istemese de..o sonla karşılaşır..herkes..çok güzeldi..kutlarım şairem..sevgimle..
flycan57 tarafından 6/22/2010 4:49:55 PM zamanında düzenlenmiştir.
Yaşlanır duygularda Titrerken elleri bir gülün solgun yaprağında
Aşkın yılgın damarlarında Akarı tutar engelli engerek yıl (a)nı
Pıhtının gözleri Ya musalla dudağından öper Ya da tümlenmiş felç durağında kalbi keseler
Kül döker gerçeği bilmeyenler Aşkı yaşar zannederler ya Gafın kalın perdesi açılır Sonrası kalan minnetin adı Kütüklerine hep aşk yazılır… Aşk s(a)nılır
KUTLARIM GUZEL YUREĞİNE SAĞLIK COK GUZEL COK ANLAMLI HEALL OLSUN YUREĞİNE
Göz çukurlarında hicranlı ahlar
Nefes alır mı sanırlar
O ilk heyecanlar
Acılar
Tutkular
Yaşlanır duygular da
Bedenden önde giden hızla
anlamli sözlerinizi ve sizi tebrik ve kutlarim.