SUS/AR/KEN (TOKMAK) GÜLCE - Yeni Edebiyat Akımı
Us’ta firar vakitleri susma zamanı
Özüme köz döşer oldu yine hıçkırık Bunaltıyor yüreğimi isi dumanı Ah edip de dövünmekten sine döş kırık .......Has bildiğim hayın çıktı sevgi aşk kırık .......Türkülerim ağıt kokar neşe meşk kırık .......Sığındığım çatı kırık kutsal köşk kırık Her cefa çekilir Mevladan gelirse Katlanması kolay olur baş üsüne Birde zalim dehr’in sultanı olursa Şerefine kadeh kaldır koş üstüne .......Sabra takatim yok acılar es geçmez .......Saz kırık tel pas çalsam da ses geçmez .......Ciğerimi yırtar rahat nefes geçmez Şad olup içinde gezmek içindi Kanımdan harç yapıp kurduğum bina Balkona gül çiçek dizmek içindi Metruk kokusundan getirdi gına .......Meskenime yılan çıyan böcekler .......Nasıl dolmuş kıyı köşe köcekler .......kıpraştıkça meret dudak uçuklar Donarım döver dişi dişlerim Güneş çavmıyor yaş duvarına Uykuya hasret yoksul düşlerim Yaslanır başım taş duvarına ......Yellerin hırçın esse neyleyim ......Yüreğimi buz kesse neyleyim ......Böyle imiş pay hisse neyleyim Unutulmuş sümen altında Ah bu tablo yılların tozu Sular yürür saman altında Biraz gayret açılır yüzü ......Ağlamasın ana bacılar ......Az mı sanki bunca acılar ......Uyutmuyor derin sancılar Saygıdeğer CEYLAN hocama her zaman saygı ve minnetle.... NAZIM TÜRÜ :TOKMAK *********************** 1-Şairin kendisi veya yakınlarını-dostlarını hicvedeceği bir nazım çeşididir. 2-Hece vezninin çok değişik ölçü-kalıpları bir şiirin bünyesinde toplanmıştır. Batı edebiyatının "sone" si ile bizim Halk edebiyatrımızın "koşma" sının bir araya getirilmesi gibidir. İstenirse her kuplenin son mısraı tamamen bağımsız olabilir. 3-Hece-ölçü ve kalıpları büyükten küçüğe vaya küçükten büyüğe doğru da dizilebilr ve çok değişik şekillerde TOKMAK türü şiirler yazılabilir. 4-Dörtlüklerdeki kafiye yapısı şairin isteğine bağlıdır. 5-Örnek bir TOKMAK NAZIM TÜRÜ’NÜN ŞEMASI ŞÖYLEDİR.(Şair dilerse bunun tersini, değişik ölçü ve kafiyelerle de yapabilir. Önemli olan, hece-ölçü- kalıplarının artan ve azalan dizilişlerinin, sıralanışının bozulmaması; daha önemlisi, geleneksel şiirimizde tek bir ölçü-kalıpla başlayıp şiir bitimine kadar devam eden sistem, burada, çeşitli ölçü ve kalıplar bir araya getirilerek oluşturulmuş olmasıdır.) --------------------------(4+4+5=13 Hece)-----a --------------------------(4+4+5=13 Hece)-----b --------------------------(4+4+5=13 Hece)-----a --------------------------(4+4+5=13 Hece)-----b --------------------------(4+4+5=13 Hece)-----b --------------------------(4+4+5=13 Hece)-----b ....................................................(4+4+5=13 Hece)-----b * ---------------------(6+6=12 Hece)-------c ---------------------(6+6=12 Hece)-------d ---------------------(6+6=12 Hece)-------c ---------------------(6+6=12 Hece)-------d ---------------------(6+6=12 Hece)-------e ---------------------(6+6=12 Hece)-------e ................................................(6+6=12 Hece)------e * -----------------(6+5=11 Hece)--------f -----------------(6+5=11 Hece)--------g -----------------(6+5=11 Hece)--------f -----------------(6+5=11 hece)--------g -----------------(6+5=11 Hece)--------h -----------------(6+5=11 Hece)--------h ............................................(8+5=11 Hece)-----h * -------------(5+5=10 Hece)-----ı -------------(5+5=10 Hece)-----k -------------(5+5=10 Hece)-----ı -------------(5+5=10 Hece)-----k -------------(5+5=10 Hece)-----m -------------(5+5=10 Hece)-----m .......................................(5+5=10 Hece).......m * ---------(4+5=9 Hece)----------n ---------(4+5=9 Hece)----------o ---------(4+5=9 Hece)----------n ---------(4+5=9 Hece)----------o ---------(4+5=9 Hece)----------p ---------(4+5=9 Hece)----------p ...............................(4+5=9 Hece)........p MUSTAFA CEYLAN |