-/////-KOPUZ,BAĞLAMAYA,SAZ’A KURBANIM-/////-KOPUZ’un teline vururken aşık DİVAN’da inliyen tele kurbanım BAĞLAMA çalıyor ne yapsın maşuk DEYİŞ’ler söyleyen dile kurbanım TAR,CURA,TAMBURA,ah nasıl inler Duyanlar KOŞMA,SEMAH’ı dinler TATYAN ve BARANA mest olur binler IKLIĞ çalabilen ele kurbanım ZEYBEK,HORON,HALAY coşturur bizi BAR,BENGİ,SALLAMA koşturur bizi GÜVENDE gül gibi açtırır bizi CURA’yla da gelen yele kurbanım KARŞILAMA,PEŞREV,AĞIRLAMA’sı GAKGİLİ’si ve TEKE ZORTLATMASI DIMIDAN,FİNGİL’i, ve ZİL havası TAR ile gidilen yola kurbanım BARAK,BOZLAK ile GURBET HAVASI TECNİS’i,YAS’ıyla, BOĞAZ HAVASI ELA GÖZLÜ,MAYA ve YOL HAVASI KABAK KEMANİ’de güle kurbanım HOYRAT’ı söylesem,MUGAM söylesem YAYLA havası yatsam dinlesem YOZGAT,SÜRMELİSİ senle ağlasam KEMENÇE yapılan dala kurbanım KOÇAKLAMA,GÜZELLEME hası var ZURNA var NEY ile SİPSİ sesi var Bak ÇİFTE inliyor sanki yası var DİLLİ DÜDÜK teki dile kurbanım YİĞİTLEME,MUAMMA’sı,NAAT’ı TAŞLAMASI,HİCİV ayrı bir tat’ı KAVAL,ÇIĞIRTMA’yla kırdım inat`ı TULUM sesindeki sele kurbanım GAYDA’yı dinledim DAVUL’a vurdum DÜMBELEK,TEF’i dinledim durdum KAŞIK,ZİLLİ MAŞA’yı da ben gördüm ÇAM DÜDÜĞÜ’yle zile kurbanım Lüzumsuz,dağları aşar türküler Mehtaran vurunca coşar türküler Bizimle birlikte yaşar türküler Türküyü sevdiren kula kurbanım Sadık Dağdeviren Aşık Lüzumsuz Değerli Doslar Türküler konusu o kadar geniş ki.Bir deniz bir derya.İçine girdiğin zaman çıkamazsın. Türküler,Türkülerimiz EZGİLERİNE,KONULARINA,YAPILARINA göre çeşitlilik arzeder.Benbu eserde Ezgilerine göre,kullanılan çalgılarla bir karma yaparak,beş-Altı tanede konusuna göre isim ekleyerek bu eseri yazdım Umarım beğenmişsinizdir.Selamlar,saygılar TÜRKÜLER(EZGİLERİNE GÖRE) 1-KIRIK HAVALAR Deyiş,Koşma,Semah,Tatyan,Barana,Zeybek,Horon, Halay,Bar,Bengi,Sallama,Güvende,Karşılama,Ağırlama Peşrev,Teke zortlatması,Gakkili havası,Dımıdan,Zil havası,Fingil havası 2-UZUN HAVALAR Barak,Bozlak,Gurbet havası,Yas havası,Tecnis,Boğaz havası,Elagözlü,Maya,Hoyrat,Divan,Yol havası,Yayla havası,Mugam TÜRK HALK MÜZİĞİNDE KULLANILAN ÇALGILAR KOPUZ: Üç telli,Ana yurdu Asya BAĞLAMA:Bir saz çeşitidir,her boyu olur DİVAN SAZI(meydan sazı)-Sazın en büyük olanıdır CURA:Sazın en küçüğüdür TAMBURA:En büyük saz ile en küçük saz arasıdır TAR:Asya kökenlidir,Kopuzdan geliştirilmiştir IKLIĞ:Türkistan ve eski Anadolu kökenlidir.Türk kemençesi-kemençe olarak da bilinir KABAK KEMANE:Yaylı bir çalgıdır.Su kabağından adını almıştır.Genelde Ege ve Akdeniz bölgesinde kullanılır Güney doğuda “Rubaba”,Hatay’da “Hepit” ve “Iklığ” ollarak adlandırılır KEMENÇE:Yaylı bir çalgıdır.Genelde Karadenizde kullanılır ZURNA:Üflemeli bir çalgıdır.Kaba,orta,cura gibi boyları vardır MEY:Gürgen,ceviz ve erikten yapılır.En ünlüsü eriktir. Genel olarak Doğu Anadoluda kullanılır,Bununda Ara,Orta,Cura çeşitleri vardırBazı yerlerde de BALABAN olarak bilinir SİPSİ:Üflemeli bir çalgıdır.Teke yöresinde kullanılır ÇİFTE:İki kavalın yan yana getirilmesiyle yapılmıştır.Üflemeli bir çalgıdır.Zonguldak ve Güneydoğu da kullanılır DİLLİ DÜDÜK:Üflemeli bir çalgıdır ÇOBAN KAVALI:Üflemeli bir çalgıdır.Dilsiz üflemelidir ÇIĞIRTMA:Dilsiz üflemeli bir çalgıdır.Elazığ ve Batı toroslar da kullanılır TULUM:Genel olarak Doğu Karadenizde kullanılır.Üflemeli bir çalgıdır GAYDA:Trakya yöresine ait bir çalgıdır. DAVUL:Vurmalı bir çalgıdır.Anadolunun her tarafında kullanılır DÜMBELEK:Vurmalı bir çalgıdır TEF:Vurmalı bir çalgıdır KAŞIK:Çarpmalı bir çalgıdır ZİLMAŞA:Küçük zillerin maşa biçiminde yapılmış çarpmalı bir alettir |
Mehtaran vurunca coşar türküler
Bizimle birlikte yaşar türküler
Türküyü sevdiren kula kurbanım
ÇOK GÜZELDİ TEBRİK EDİYORUM.