ARABAŞI -3Şiirin hikayesini görmek için tıklayın Arabaşı Çorbası,
Türk mutfağından bir çorbadır. Çorbanın özelliği ekmek ile birlikte değil, beraberinde hamur yutularak yenmesidir. Sanıldığı gibi Arap’larla ilgili bir yemek değildir. Arada bir gelen misafirle yendiğinden, Öğün yemeği olmadığından ’Ara-Aşı’ bileşik kelimesinin zamanla değişmesinden isim aldığı düşünülmektedir. Arabaşı İç Anadolu Bölgesinde Konya Karaman Yozgat ağırlıklı. çok yaygın olarak bilinir ve içilir Arabaşı;Anadolu da bir zamanlar hüküm süren Lidya’lılardan Türk Mutfagının bir yıldızı olarak doğmuştur. Lidya’lılarda bulunan Senüsü kabilesinin şiddetli kış günlerinde Maradah Köy evinde topluluk halinde yenilen bir yemektir. Ülkemizde genelde iç ANADOLU bölgesinde, Konya,Karaman,Yozgat’,Eskişehir,Afyon,Mersin,Kayseri’in Türkmen ağırlıklı ilçelerinde,Kütahya,Çankırı,Kırıkkale, Kırşehir,Aksaray Nigde nin bazı bölgelerinde yapılır. İlk örnekleri Keklik Tavşan ve Av etiyle, sonraki örnekleri Horoz Tavuk ve Hindi etiyle yapılan bu çorba, soğuk geçen kış akşamlarında misafirle birlikte yenmekte,yalnızca un,su ve biraz da tuz eklenerek pişirilen hamur, çorbayla yutularak tüketilmektedir. Maliyeti çok düşük olduğundan bir zamanların yoksul Anadolu insanının yaratıcılığını temsil eder. Çorba, tavuk, hindi veya av kuşlarının eti,tereyağ, un, salça ile bol acılı yapılır,piştikten sonra limon ve kırmızı biber veya karabiber eklenir. Bir tepsi üzerine yayılan ince hamur ortası açılıyor, kase içerisine konulmuş olan çorba sıcak olarak servis yapılıyor. Herkes bu tepsiden içiyor. Çorbayı içerken hamurun soğuk, çorbanın ise sıcak olması gerekiyor. Malzemelerinin az olduğuna bakıp kolay yapılır diye aldanmayın. Her kişinin yapıp kıvamını tutturabileceği bir yemek değildir. Yemeğin yenmeside gelenek dahilinde olur. Özelliklle kış aylarında ve kalabalık grupla içilir. Tepside ki hamur ortası yıldız olacak şekilde kesilir ve kesilen parçalar kenara konur.Kim kesilen parçaları daha çabuk bitirip yıldızı bozarsa bir dahaki sefere arabaşı yapmakla cezalandırılır.Hamuru yutarken corbanın içine düşürmekte aynı şekilde cezalandırılmaya sebeb olur. Bu gelenek daha çok kışın köy odalarında yapılır. Yaz kış içilebilir lakin Kıy aylarında içilmesi daha çok tercih edilir. Şifadır Midenizi ısıtır gribal enfeksiyonlara karşı koruyucudur. Arabaşı Çorbası Yaparken Kullanılacak Malzemeler 1 adet tüm tavuk 2 çorba kaşığı un 2 çorba kaşığı tereyağı 1 çorba kaşığı domates salçası 1 çorba kaşığı biber salçası * Pul biber * 2 litre su Hamuru için * 4 kase su * 1 kase un * 2 tatlı kaşığı tuz --- Arabaşı Çorbası Nasıl Yapılır? Arabaşı çorbası,özellikle kış ayların yapılan bir çorbadır. Restoranlarda ya da kafelerde çok fazla denk gelemezsiniz. O yüzden yapımı hakkında çok fazla bir bilgi de yoktur. Diğer çorba yapımlarından biraz daha zahmetlidir ve uzun sürmektedir ancak bu durum lezzeti ile doğru orantılıdır. Çorba ve hamurun yapım aşaması olarak iki alanda yapılır. Siz de bu harika lezzeti,ev halkına ya da misafirlere servis etmek isterseniz,tarifimizi dikkatlice okuyunuz. ---- Arabaşı Çorbası ve Adım Adım Hazırlanışı Arabaşı çorbasının yapımına başladığınızda ilk olarak hamuru hazırlayın. Bunun için,4 kase soğuk suya unu karıştırarak ilave edin ve daha sonra da ocağın üstüne koyup,karıştırın. Koyulaşmayı fark ettikten sonra da büyük sinilere dökün ve soğukta bekletin. Diğer yandan tavuğun haşlanmasına geçin ve etini kemikten ayırıp, tereyağının içinde unu kavurun. Salçayı ekleyin ve kaynattığınız 2 litre suyu topaklanmadan yavaşça karıştırarak ekleyin. Suyunuz kaynadıktan sonra etini kemiğinden ayırdığınız tavuğu ilave edin. Bu aşamadan sonra çorbanızı 10 dakika kaynatın. Çorbanız kaynarken aynı zamanda soğukta beklettiğiniz hamurunuzda hazır bir duruma gelmiş olacaktır. Hamurlu sininin orta kısmındaki,hamur çorba kasesinin sığacağı genişlikte açın. Bu aşamadan sonra çorba kasesini yerleştirin. * AFİYET OLSUN.
ARABAŞI -3
Eminim ki seven çoktur İçeriz biz Arabaşı Beklemeye sabrım yoktur İçeriz biz Arabaşı Bu gün acep kim sırada Kültürümüz var burada Eşle dostla bir arada İçeriz biz Arabaşı İçimizi ısıtalım Yağı iyi tuz atalım Çorbamızı kaynatalım İçeriz biz Arabaşı Öğün değil ara-aşı Bilinmez ki kaçtır yaşı Kültürümün temel taşı İçeriz biz Arabaşı Gelenektir yükselt sesin Keklik vurma Horoz kesin Başkası ne derse desin İçeriz biz Arabaşı Resuli sen neler dedin Kimle iştin kimle yedin Misafir’e buyur edin İçeriz biz Arabaşı .......07.18.2018 Resul Civcik"Ozan Resuli"Ayrancı/Karaman .......07.18.2018 Resul Civcik"Ozan Resuli"Ayrancı/Karaman Fotoğraf;Alıntıdır Fotoshop,Resul Civcik Not;Arabaşı Bilgilerini mutlaka okuyunuz. __________________________________ Şiirimi okuyup hislenen,beğenen,yorumlayan,, tüm gönül dostlarıma,selâm olsun. |
AFİYET OLSUN...
Çok çok güzel bir şiir, okuyanı etkileyici ve dokunaklı…
Şiir güzellikler sunar…
............................................ Saygı ve selamlar..