- 1223 Okunma
- 11 Yorum
- 0 Beğeni
tatilden döndüm
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Haftanın altı günü bir şey sormadan işe gidip geliyordum. Sözleşme imzalamıştım ve bu yıl izin kullanamazdım. Büyük patrona “Üç beş gün tatile gitsem?” demek aklıma bile gelmemişti. Bahar başında, yanına başka birini bulamayan arkadaşım telefon açıp, indirimli yurtdışı seyahatlerinden bahsetmiş olmasa, geçen hafta da yine hiçbirşey sormadan işe gidip gelecektim herhalde. Temmuz sıcağında kendimi Roma sokaklarında buluvermem böyle oldu işte.
Haftaları altı taneli tesbihlermiş gibi hızlı hızlı çekmeye biraz ara verip, ben dönene kadar tozlanmasınlar diye zihnimin köşelerinde yıllardır duran demirbaş dertlerimin üstlerine de birer beyaz çarşaf örtüp yollara düştüm. Tura çıkmak değişik bir deneyimdir. Birbirini tanımayan bir grup insan, elinde mikrofonuyla bir rehber ve bir şoför. Otobüsün içinde insan ruhundan oluşan bir hava gezinir, bu bazen ılık ve yumuşak olur, yolcular birbiriyle kaynaşır, bazen de herkesin başının hemen üstünde kendine ait ruhu görünmez bir şekilde katılaşıp kalır ve artık rehber ne yapsa grupta bir beraberlik sağlayamaz. Bu da felaket değildir. Çünkü mesafelerin kapanması geziyi eğlenceli kılabileceği gibi, kavga ve küslüklerin doğmasına da yol açabilir. Kırkın üzerinde kişiydik. Aileler ve yeni evlilerden başka, bir tekini atlamamacasına her dondurmacıdan dondurma yemeyi ihmal etmeyen emekli öğretmen teyzelerimiz, alışveriş tutkunu ablalarımız ve eylülde, kolejin ilk gününde arkadaşlarına “tatilde İtalya’daydık” diyecek olmanın kıvancı dışında, geziyle pek ilgilenmeyen ergenlerimiz de vardı. Roma’nın sıcağına rağmen ruhlar katı halde kaldı. Eğlenmedik, kavga da etmedik.
Kuzeyde Milano’dan başladık, güneyde Napoli’ye kadar indik. İki deniz arasında yemşeyil ve sulak bir yarımada İtalya. Turiste doymuş, hatta ev sahipliklerindeki tutumlarına bakarsak turistten bezmiş bir ülke. Roma mirasına sahip, (“ne olmuş, biz de sahibiz!” diyoruz içimizden) kuzeyi muntazam ve sanayileşmiş, güneyi karışık . Turdaki diğer insanlara sordum “neyi ilginç buldunuz” diye, Floransa diyen oldu, Siena diyen oldu. Bence en ilginç yer Venedik. Sokakta yürümek diye birşeyin olamadığı bir mahalleyi bir düşünün, sabah evden çıkarken üçüncü basamakta suya indiğinizi (tık, tık şlopp…).
Yurtdışına üçüncü, “evimi özledim” diye ağlamadan bitirebildiğim ilk gidişim oldu, galiba büyüyorum artık. Avrupa’da zeytinli, domatesli, demleme çaylı bir kahvaltının mümkün olmadığını biliyordum o nedenle fındık ,ceviz, dut kurusu aldım yanıma. Bu açıdan da kendimi tebrik ettim zira onlar da olmasa büsbütün aç kalacaktım. İtalya’da bir Türk, kudret helvası ve bıldırcınla imtihan edilen yahudiler gibi imtihan ediliyor; birinci gün pizza, ikinci gün spagetti, üçüncü gün pizza, peki ya sonra? Pahalı ve tatsız yiyeceklerden sıkılınca, birşey yememe kararı aldım, galiba iki kiloyu da bu kararımı izleyen iki gün içinde verdim. İndirimli turun, yedi günün üç gününü kapsadığını, diğer günlerdeki turların ekstra ücrete tabi olduğunu ve katılmak istemeyenlerin de şehir girişinde bir benzinlikte ya da parkta oturup akşama kadar otobüsün geri gelmesini beklemek zorunda olduğunu öğrenince, paramın yarısını bu turları satın almak için vermeye mecbur kaldım. Acenteyle seyahat edeceklerin kulağına küpe olsun. Kalan para da müze girişleri, eş dosta alınan hediyeler ve günlük yemek için ancak yetiyor. İtalya’da lokantada oturarak yemek için ek ücret ödendiğini de belirteyim.
Gitmeden önce okumuştum, güzel bir ülke olduğunu biliyordum ama kendimi de tanıyordum, ayılıp bayılmayacağım belliydi. Genel durumum belki şöyle özetlenebilir: Tatil için İtalya’yı seçtiyseniz, ya gotik mimarinin en güzel örneklerini oluşturan katedrallere, Roma’nın antik kentlerine, rönesans ressamlarının eserlerine hayran olursunuz ya da benim gibi açlıktan, sıcaktan ve sıkan ayakkabınızdan başka bir şey düşünememecesine zihnen felç olursunuz, ikisi de bir bakıma “kafa tatili”dir. Figüratif sanattan pek hazzetmeyen ve pek de anlamayan biri 100.000’den fazla heykeli olmakla mağrur bir ülkede kendine neyi yakın bulsun? Yine o kişi fotoğraf çektirmeyi sevmiyor, platin saçlı kadınların kapısında sıraya girip ancak ikişer ikişer içeri alındığı meşhur mağazaların vitrininde ne olduğunu bile merak etmiyorsa, romantizmi de Aşk Çeşmesinde Poseidonun beyaz ayaklarından akan soğuk sudan çok, Kireçburnundan boğaza bakarken cennetin nasıl bir yer olduğunu hayal etmekte buluyorsa, İtalya ona gurbet olmasın da ne olsun? Binaların cephelerinden ve çatılarından beni izleyen sayısız mermer göz altında dolaşırken bana tanıdık gelenler, zakkumlar, ortancalar, güvercinler ve kestane gölgelerinden ibaretti. Bir kez daha anladım ki ben Doğu yarıküreye aitim hatta Greenwich’in de 2 saat doğusundan geçen kırık bir çizgiyle batıdan ayrıyım. Kahvaltımı espressoyla yapamam, ravioliyi denerim ama mantının yerini hiçbir şey tutmaz, San Piyeri beğenirim ama yar-ı kadimim Selimiye’dir.
Döndüm, tesbihimi yine aldım elime ve beyaz çarşafları kaldırdım, pencereleri açıp alaturka rüzgarlarla havalandırdım zihnimi. Ve-l hasıl-ı kelam; İtalya’yı gördüğüme memnunum ama vatanımda mutluyum.
YORUMLAR
Sıcacık,içten ve doğal..Ben biraz awrupa düşmanıyım diyebilirim kendime..Çünki vatanıma,yaşadığım şehire,ve evime aşığım resmen.Bütün hissedebiliyorsam kendimi bu nedenledir..Yoksa dier yanımı tamamlayacak bir hayat arkadaşım,yoldaşım hiç olmadı.Ve yazınızla anladım ki,avrupa'yı ben hakikaten sevmiyorum.Sona gelmeyi iple çektim sanki..: )
Ve şükür sonunda şu dizeleri okuyabildim..
Ve-l hasıl-ı kelam; İtalya’yı gördüğüme memnunum ama vatanımda mutluyum.
Bende mutlu oldum sonra..sanki kendi evime vatanıma ben gelmişim gibi...:]
Kutluyorum;sıcacık kalem tutuşunuzu,yüreginizi bizlere akıtışınızı..
cizgilikagit
Yorumunuz için çok teşekkür ederim.
Yazınızı okudukça gülümsedim. roma havaalanında uçak beklerken sonradan kapalı çarşı eşrafından olduğunu söyleyen ve elinde telefonuyla, prontooooo diye bağırıp italyanca konuştuğunu sanan genç geldi gözlerimin önüne. uzaklar nedense cazip gelir de kendi sahip olduğumuz değerlerin farkında bile olamayız çoğu zaman. Shekaspeare'nin çok sevdiğim sonesi gibi;
yıldızları süpürürsün , farkında olmadan
güneş kucağındadır, bilemezsin
bir çocuk gözlerine bakar arkan dönüktür
yüreğinde kuruludur orkestra , duymazsın
koca bir sevdadır yaşamakta olduğun ,
anlamazsın uçar gider , koşsan da tutamazsın
belki abartı gibi gelebilir ama ahır gibi bir havası olan o havalanından Atatürk havaalanına geldiğimizde göğsümüz kabarır oldu..
Paylaşımınız için teşekkür ederim.
Saygılarımla..
cizgilikagit
Sone çok güzelmiş gerçekten. Teşekkür ederim.
Beraber gezdik gördük adeta. Teşekkürler bizlerle de paylaştığın için. Sevgilerimle.
cizgilikagit
Tebrikler açık yürekli bir tatil anlatımı olmuş, ben de sizin gibi dünyanın neresine gidersem de ille de vatanım, ille de İstanbul diyenlerdenim, selamlar.
cizgilikagit
Teşekkürler.
çok hoş bir paylaşımdı..
samimi bir sesti anlatan..
var olsun yüreğiniz..
cizgilikagit
cizgilikagit
cizgilikagit
İnsan memleketini çok sevdiğinde görünen o ki, yok yoksul da olsa toprağından daha çok lezzet vermiyor hiç bir güzellik.
Tatile giden tüm arkadaşlardan böylesi hatta daha da geniş anlatılmış gezi yazıları beklediğimi duyurmak isterim izninizle.
Gitmeyenlerde gitmiş kadar olsunlar hiç değilse. Selam ve sevgiyle...
Unutmadan; son paragraf olağanüstü bir cümleydi. Çok güzel bir özetti. Tebrik ederim.
asran tarafından 7/15/2011 12:20:19 AM zamanında düzenlenmiştir.
cizgilikagit
O kadar güzel anlattınız ki bir peşinizden yürüyorum sandım. Gezi yazılarını çok severim. Ne yazık ki pek yazı çıkmıyor bu alanda. Galiba bugün daha etkileyici bir yazı okuyamam.
Kutluyorum.
cizgilikagit
Sizin yazılarınızın bu sitede bir çıta oluşturduğunu düşündüğüm için eleştiniz benim için bilahssa önemliydi. Çok teşekkür ederim.