- 977 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
Şiir Şair Aruz / 2
/ şair alfabesine, şiir harflerine aşk
mürekep hecesine kalem kelamına aşk /
..:kabul etmek gerekir ki hiç şüphesiz tarihimizden bu zamana kadar
geleneksel anlamda öz şiirimiz hecedir
kimilerine göre hece şiiri belirli kelimeler arasında kalması
özgürlüğün kısıtlanması anlamı taşımaktadır
/ acizane kendim adıma demeliyim ki,
her aklıma geleni mi dilimden indirsem
deniz dilim mürekkebi söz eylemiş olsam
özgürlüğümün değeri nerde kalır acep /
..:şiir türlerinin çokluğunu az çok şiir severler bilir
genel olarak bilinen en çok yazılım Hece, Aruz, Serbest diyebilirim
aruz ve hece şiirlerinde ölçü ahenk ritim tuttura bilmek maharet ustalık ister
şüphesiz serbest yazılarımız şiirlerimiz her biri ayrı bir değerdir
lakin hece şiiriyle bir terbiye içinde bütünleşecek değer kazanacaktır
belki bu sözüme kızanlar olabilir ki ben dahi hece üzerine yazılanlara gıpta ile bakarken
her ne kadar bu konu da yetersiz kalsam dahi israrcıyım bu fikre
bir fark varki demeden önce genelde aynı konularla süslenmiş sözlerin
geçmekte olduğu aradaki incelik farkını keşfetmemiz lazım
akıl zeka bilgi emek verim kabiliyet şiir şair kullanmanın yolundan geçer
/ hani cümlelerle de anlatılabilir ya
farkındalık farkındalığın farkındalığı
cümle yeterliyse hecelerimi kurmaya
neden heceyle anlatayım cümlelerimi /
..:şair hece kolaycılığına veya tekrarcılığına da kaçmamalıdır
hece yazıyorum diyen şair aruz hece sanatına ayak bağı olmamalı
saray şiiri deyip günümüz aruz şiirlerini beğenmeyen
has türkçemin farkındalığını çözemeyenler olmalı
her manasıyla ustasından yazılan aruz
şiir sevenlerine damak tadını mutlaka verecektir
/kelimeler savaşında harflerimin hali
esmeler eşmesi işveler ezmesi halim
halinaz halsizliğime halsiz halinaz hal
susamış yorgunluğum aklımın zaline hal /
..: Divan edbaiyatı Osmanlı imparatorluğunun en yaygın edabiyat türüdür
özellikle xıx.yy.ın ortalarına kadar en dönüm noktasını yaşadığını biliriz
Tanzımatla birlikte Türk edabiyatının batı edabiyatına geçişleriyle
ancak tarih sayfalarında ismi kalmıştır
günümüzde unutulamamış unutulmaya yüz tutmuş kendi kurallarına
uygun özgün bir dille yazanlar azınlıkta olsa da
ancak bunlar dönemin aydınları tarafından anlaşıla bilir hale gelmiştir
..:şunu da kesin kesin söylemeliyim ki divan edebiyatı denilince akla gelen aruz olmaktadır
yani…belli düzen kural ölçü anlamıyla vs…uzunlukları değişken olabilir
..:Türk şiir aruzuna Arap İran şiirinden geçtiği bilinir
divan şiirini anlamak için önce Arap ve İran dilinide bilmek gerek
dönemin divan şiirinin ustası Fuzuli’ buna bir örnektir
/ küllenemeyen külhan küllüğünün külhanı
kavuğundan ateşli kabuğundan nasırlı
yarasından yaralı yüreğinden hasırlı
aşkdan aşka batık anıtsal azıt hasarlı
işte o, işte o, aşka aşk yazdıran anıt /
“Biz cahil dediğimiz zaman, mektepte okumamış olanları kastetmiyoruz.
Kastettiğimiz ilim, hakikati bilmektir.
Yoksa okumuş olanlardan en büyük cahiller çıktığı gibi,
hiç okumak bilmeyenlerden de hakikati gören gerçek alimler çıkabilir. “
Mustafa Kemal Atatürk
..:Türk Edabiyatı dünya edabiyatının bayrağıdır ki ;
Cumhuriyetle birlikte tüm dünya bunu kabul etmiştir
artık bilinen bir gerçek daha vardır ki ;
kabulu reddi asla mümkün olmayan buda
İstiklal marşımızın “Fe i lâ tün / Fe i lâ tün /Fe i lâ tün /Fe i lün”
kalıbıyla aruz ölçüsüyle yazılmış olmasıdır
aruz edabiyatına başarılarıyla pek tabi hepimizin bildiği
Muallim Naci, Tevfik Fikret, Yahya Kemal Beyatlı
Mehmet Akif Ersoy ve sayılmayacak değerli şahsiyetler iz bırakmıştır
/ yapaylıkdan sıyrılmış duruca doğallığım
aman dikkat et kırılmasın can kavonozum
görmek için değil güneşimin güzelliği
içi dolu olsun değerlerimdir gerçeğim /
..:son sözüm odur ki ; şair dünyası şiir yürekli tarzını bilenlere
doğmuş doğmamış, doğacak doyumsuz doğanın doğuşuna
duygu yoğurması, doyumsuz doyumlu, duyurma sesine
hissettirmesi hissetmesi hissi hislerin hislendirmesine
yaşanan yaşanmayan yaşanacak yaşanacaklarına
iç sesin, eş sesin, ses sesin, kuş sesin uçuşlarına
hangi dünyadan seslenmek istiyorsa
bırakalım Türkçemin has güzelliğine
özgürlüğün az ve öz yazılımıyla
aruz hece lirik kafiye selbest
öylece gönlümüze seslensin
ama illaki şair şiir denizinde
sevgi diliyle seslensin
“Hakkımızda devlet etmiş fermanı
Ferman padişahın dağlar bizimdir”
Dadaloğlu
Gülay GÖKTÜRK
YORUMLAR
Yazınız oldukça geniş kapsamlı ve bizi çapraz düşüncelere sevkeder nitelikteydi. Salımız birçok kıyıya vurarak döndü...Bu anlamda acizane fikrim; herkesin kendisini başarılı kıldığı, şiir ikliminin uygun olduğu biçimi ve türü seçmeli. Benim bu anlamda hiçmi hiç inat ve ısrarım yok. Kendimde ruh akışım doğrultusunda aruz değil ama, hece ve serbest yazmaya çalışıyorum. Dahası benim şiirimin limanını ilk düdük belirliyor, yani ilk mısranın sesi şiirimin nereye gideceğinin adresini veriyor. Şiirim böylece ya serbest doğar, ya hece, bunu değiştirmek gibi bir yöntem kullanmam.
Çok faydalandığımı söyleyerek yürekten kutladım efendim.Selam,saygı...
Gülay Göktürk
Sayın kalem dostu Hayrettin Yazıcı
elbette herkzein bir tarzı vardır
bende yazamam hece üzerine
duygu yoğunluğu elektrik akışını
yere yatıtdığını düşünüyorum
ama hece üzerine yazan şair kalemlerin
bazen görürüm ki hiçe sayılır
oysa aruz üzerine hece bulunmaz bir yetenek
demeliyim
hayrettinsiniz ya hayretsiniz ya
göreni güzel eyler görmeyeni kör eylersiniz ya
güzel emek vaerilmiş yorumunuza
selam saygılar Ankaradan
Gülay Göktürk
canımsın
can-gülüm
hoş geldin
ne iyi ettin
varlığın evimde gibi hissettirdi
ruhumu okşadı
can oldu sesin gibi
sıcağından öpüyorum gül kokulu