DİLİ MUHAFAZA ETMEK
Esselamu aleyküm
_____ Yüce Allah, insanları ruh ve beden kabiliyetleri bakımından, canlıların en mükemmeli kılmıştır. Bir ayrıcalık olarak insana, düşünme ve konuşma yeteneği vermiş ve düşündüklerini ifade edebilmesi için de, ona özel bir dil bahşetmiştir.
___ Cenab-ı Allah, insan için dilin büyük bir nimet olduğuna, ;Biz ona bir dil ve iki dudak vermedik mi?
________[1] mealindeki ayetinde işaret etmektedir. Dil ile söylediğimiz her sözün, melekler tarafından kaydedilmekte olduğuna da, şöyle işaret edilmektedir:
İnsan, hiçbir söz söylemez ki, onun yanında gözetleyen, yazmaya hazır bir melek bulunmasın
__[2] Ayrıca Kuran-ı Kerîm;de, dilimizin kıyamet günü lehimizde veya aleyhimizde şahitlik yapacağı da vurgulanmaktadır.
_________[3] Dil, bir anahtar gibidir. Hayrın da, şerrin de kapısını açabilir. Bu nedenle ağzımızdan çıkacak sözlere dikkat etmeli, aklın ve imanın terazisinde tarttıktan sonra söylemeliyiz. Düşünmeden söylediğimiz sözlerin, bazen kırgınlıklara, dargınlıklara, kavgalara, hatta çeşitli olumsuzluklara kapı açabileceğini ve insanî ilişkilerin bozulmasına sebep olabileceğini unutmamalıyız.
____ O halde sözlerin en güzelini söylemeli, yeri ve sırası gelmeden her akla geleni konuşmamalıyız.
___Yüce Rabbimiz, bu konuda meâlen şöyle buyurmakktadır:
____Kullarıma söyle, en güzel olan sözü söylesinler. Sonra şeytan aralarını bozar. Çünkü şeytan insanın apaçık düşmanıdır
___Yüce Allah, Nahl sûresinin 125. âyetinde, insanları hikmetli ve güzel sözlerle dine davet etmemizi emretmiş ve tatlı dilin ne kadar önemli olduğunu belirtmiştir[5]. Ayrıca, salih amellerle birlikte güzel sözlerin, O;nun yüce huzuruna ulaşacağını bildirmekte
____[6] ve dilleriyle insanları incitenleri de yermektedir.
______[7] Peygamberimiz (s.a.v.), insanı günaha en çok sevk eden organın dil olduğuna dikkat çekmiş ve Allah katında en değerli Müslümanın, eliyle ve diliyle başkalarına zarar vermeyen kişi olduğunu açıklamıştır. Ashabından biri,;Ya Resulellah! Bana, titizlikle sarılmam gereken bir tavsiyede bulunur musunuz?; dedi. Peygamberimiz de: ;Rabbim Allah;tır de ve istikamet üzere ol; buyurdu.
____ Sahabi, tekrar sordu: ;Günah işleme bakımından benim en çok dikkat etmem gereken şey nedir?; diye sorduğunda ise, Efendimiz, eliyle dilini göstererek, ;Budur;_demiştir
____8 Doğru ve güzel söz söylemeyi, dinimiz sadaka saymış ve bu tür sözlerin Allah katında sevap kazanmamıza vesile olacağını bildirmiştir. Bunun için, bir Müslümanın tatlı dilli, güler yüzlü, şirin sözlü olması ve kimseyi incitmemesi gerekir. Ona yakışan budur. İftira, yalan, gıybet, söz gezdirme, ara bozma, insanları birbirine düşürme gibi dinimizin haram kıldığı sözleri söylemekten ve dinlemekten kesinlikle kaçınmalı ve şu âyet-i kerîmeyi, hep hatırımızda tutmalıyız.
;Rahman;ın (has) kulları onlardır ki, yeryüzünde tevazu ile yürürler ve kendini bilmez kimseler onlara laf attığında (incitmeksizin);Selâm derler (ve oradan geçer giderler). Onlar, yalan yere şahitlik etmezler! Boş ve kötü sözlerle karşılaştıklarında vakar ile oradan ayrılırlar
Esselamu aleyküm!
___Okuduğum yazıyı sizlerle paylaşmak istedim..
___En çok korumamız gereken organımızı yani dil..
___Atalarımız ne güzel demişler; kılıç yarası geçer dil yarası geçmez diye..
___Dille incitmeler daha çok olur gönüller kırılır, yuvalar yıkılır..
____Ya hayra konuş, ya sus denmiştir!
___Fazla konuşmakta yalan dolan çok olur..
___Çok konuşanların heybeti azalır gereksiz yere ,sırf konuştu desinler diye konuşmada..
__Efendimiz s.a.v e sorulduğun da neyi muhafaza edelim mübarek dilini göstermiştir..
__Sonra başka neyi anam babam sana feda olsun deyince ."İki apış arası yani cinsel uzvunuzu muhafaza ediniz.Allah ın emirlerine uyun cennete aday olun..
__Dil insanı hem vezir eder hemde rezil eder..
____Tatlı dil yılanı deliğinden çıkarır..
__Güzellikle kalpler ılıklaşır. kardeşlik bağları güçlenir..
__Sevdiğinizi ne kadar severseniz sevin,O nu dilinizle incitiyorsanız kalbini kıra kıra bir gün sevdiğinizi tamamen yitirirsiniz..
_Yuvaların yıkılması dillerin tutulmayıp o sinirli haldeyken bekleme yerine ağzına ne gelirse söylemeden olmaz mı?
__Dil korunması gerekendir , dilini koruyan hem kendini hem de etrafını korur..
___Dilini korumayana sır verilmez çünkü sizi ifşa etmesi an meselesidir..
__-Eski zaman da bir padişah varmış..Aşçısına yarın en güzel yemeği yap demiş..Tabi padişah sonucu bekler .Saraydakiler de beklerler..
____Aşcı bir tabak yemekle gelir kapağı açar dil pişirmiştir..Seslenmez bu mu der en güzel yemek..Evet padişahım güzel dil yani dille söylenen güzel sözler ne güzeldir..
____Sevilmez mi güzel konuşanlar dilini hayra kullananlar der O DA evet der..
___Aradan az zaman geçer bu defa der ki ahçı başı en kötü yemeği yap getir yarın..
____Ertesi gün olur beklemedelerdir..Ve gelir ahçı başı buyrun der açar kapağı tabakta dil doludur buyrun der..
____Ne dalga mı geçiyorsun der?
____Oda der ki haşmetlim dil insanı hem vezir eder hemde rezil.
____Diilini tutanlar saygın olurlar..
____Sabretmesi gerekken tutmayan ya da en ufak şeylerde üzen kıran telafisi güç olan dilimizle söylediklerimiz değil midir?..O da evet der..
____Ve döner bundan sonra baş vezirimsin . O zaman ahçı yine der dil rezil ettiği gibi; bu garip ahçıyıda vezir eder...
____Bu hikayeyi okuyunca olur olmaz şeylere ne kadar yorgan yakanlar gelmişti aklıma..
___Az bekleyip doğrusunu öğrenseler ne kırarlar dı ne de kıran olurdu..
___Rabbim sen bizleri kıran inciten değil..Dillerimizle kalpler kazananlardan eyle..
___Dillerimizle seni habibini anan zikredenlerden eyle
___Dilimizle lanet, beddua değil dualar edenlerden eyle..
____Dillerimizi sadece hayra yönlendir..Ağzımızdan ya hayır sözler çıksın ya da susalım..
___Aslında dilimiz ve dilimizi korumak hakkında sayfalar dolusu yazsak bitmez..
Rabbim dilimizi her uzvumuzu sen koru.
_____Emaneten verdiğin dilimizle kalpler kazanan canlara can olan sözler söyleyen.. Hayırla ismi anılanlardan eyle..Dilleri dolayısıyla kendisinden köşe bucak kaçılan değil ..
___Her yerde taltı dilli nasihatleriyle arananlardan eyle..
___Rabbim sen bizleri doğru yoldan doğruları söylemeden alıkoyma..Dilimizi her daim koru..
___Rabbim bizleri kendine yakın eyle senin her şeye gücün yeter..
________Tüm uzuvlarımızla işlediğimiz günahlarımızı sen afeyle..
---Anneden doğduğumuz gün gibi tertemiz eyle..
_____Rabbim habibine yakın eyle bizleri..
______Rabbim bizlerden razı ol .Razı olduğun kullardan eyle..
________Habibinin razı olduğu ümmetlerden eyle..Amin amin amin....
HAYIRLI CUMALAR..
ALLAH A EMANET OLUNUZ SELAM VE DUA İLE..
Yeganem Nigar Bedirhan
YORUMLAR
____Emaneten verdiğin dilimizle kalpler kazanan canlara can olan sözler söyleyen.. Hayırla ismi anılanlardan eyle..Dilleri dolayısıyla kendisinden köşe bucak kaçılan değil ..
___Her yerde taltı dilli nasihatleriyle arananlardan eyle..
___Rabbim sen bizleri doğru yoldan doğruları söylemeden alıkoyma..Dilimizi her daim koru..
___Rabbim bizleri kendine yakın eyle senin her şeye gücün yeter..
________Tüm uzuvlarımızla işlediğimiz günahlarımızı sen afeyle..
---Anneden doğduğumuz gün gibi tertemiz eyle..
_____Rabbim habibine yakın eyle bizleri..
______Rabbim bizlerden razı ol .Razı olduğun kullardan eyle..
________Habibinin razı olduğu ümmetlerden eyle..Amin amin amin....
HAYIRLI CUMALAR..
ALLAH A EMANET OLUNUZ SELAM VE DUA İLE..
değerli kardeşimin güzel yazısını beğenerek okudum..ALLAH razı olsun teşekkürler..boş ve anlamsız sözler içinde kurşunu olmayan silahlara benzerler.(m.ali...ünsal..)nasihat veren dizelerinizi tekrar teprik ederim...saygılarımla..
Yeganem
ve aleyküm selam hayırlı cumalar..allah razı olsun değerli Yeganem Nigar Bedirhan dost...
insanlığa hayata kattığınız nurlu güzelliklere gönül dolusu teşekkürler iyi ki varsın dost...:)
sevgim saygımla hep selamlar...Allah'ın rahmet ve merhameti sizinle ve cümlemizle olsun amin...