24 KASIM NEDEN ÖĞRETMENLER GÜNÜ
Türkiye Cumhuriyetini, “bilimsel düşünce” ve “demokratik yönetim” temel ilkeleri ile birlikte,kültür temeli üzerinde halkın egemenliğine dayalı olarak kuram büyük önder Gazi Mustafa Kemal, ULUSAL BAŞ ÖĞRETMEN olarak bütün devrimleri kısa sürede gerçekleştirmiş dünyada tek ve örnek bir devlet adamıdır.
Yeni Türkiye’nin birkaç seneye sığdırdığı askeri,siyasi,idari devrimlerin, öğretmenlerin bu alanlardaki başarıları ile güçleneceğine inanarak şöyle demiştir:
“Hiçbir zaman hatırınızdan çıkmasın ki,Cumhuriyet sizden “Fikri hür,Vicdanı hür, İrfanı hür” nesiller ister.”(25.7.1924)
Büyük önder, Baş Öğretmen Atatürk’ün ,her zaman öğretmenlere ve eğitime öncelik ve önem verdiğini bilinmektedir.
“Milletleri kurtaranlar yalnız ve ancak öğretmenlerdir.”(14.10.1925)
“Cumhuriyet; Fikren,ilmen,fen’nen , bedenen kuvvetli ve yüksek seciyeli muhafızlar ister”(25.7.1924)
“Bir millet irfan ordusuna malik olmadıkça,muharebe meydanlarında ne kadar parlak zaferler elde ederse etsin, o zaferlerin payidar neticelenmesi ancak irfan ordusuyla kaimdir.” (24.3.1923)
Yeni Türkçe Alfabe’nin-latin alfabesinin 1928 yılında kabulü ile kalıcı, etkili ve eşsiz bir devrim yaratan Atatürk, 24 Kasım 1928 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanan “Millet Mektepleri Talimatnâmesi”nin 4.maddesinde yer alan bir hükümle ,”MİLLET MEKTEBİ BAŞ MUALLİMLİĞİNİ” kabul buyurmuştur:
Millet Mektepleri Talimatnâmesi
(Resmi Gazete ile neşir ve ilânı: 24 teşrinisani 1928-Sayı 1048 )
Kısa açıklamalar ve o dönemin bakanlar kururu imzası altımda Millet Mektebi Teşkilatı Talimnâmesi’nin gaye ve teşkilat başlıkları altında hükümler yer almaktadır.
Teşkilat başlığı altında yer alan Madde 4 aynen şöyledir:
“Bu teşkilâtın reis-i umumiliğini ve Millet “Mektebi”nin Baş Muallimliğini Reisi Cumhur Gazi Mustafa Kemal Hz. kabul buyurmuşlardır.”
Okuma yazma öğrenenlerin sayısını hızla artırmak için bütün yurt sathı Atamızın şu buyruğu ile okul haline getirilmiştir:
“Okuma yazmayı her yurttaşa,kadına ,erkeğe;hammala,sandalcıya öğretiniz.Bunu yurt severlik ödevi biliniz.”
Atatürk’e Millet Mektepleri Başöğretmenliği unvanının verildiği ve kabul edildiği 24 kasım günü esas alınarak Atatürk’ün 100.Doğum yıldönümünde (1881-1981) -1981 yılında 24 kasım’ın her yıl ÖĞRETMENLER GÜNÜ olarak kutlanması kararlaştırılmıştır.
O yıllarda bu konunun tartışmalarına, bütün arşivlerden uzun bir çalışma ile topladığım çok anlamlı ve önemli bilgi ve belgelerden oluşan-Ankara Valiliği 100.Yıl Sanat Galerisinde açtığımız “BELGELERLE UKUMA YAZMA SEFERBERLİĞİ” sergisi ile katılmış ve 24 Kasım 1928 tarihine ait belgeyi de sergileyerek verilecek kararlara ışık tutmuş olmaktan büyük onur ve mutluluk duymaktayım.
Bundan sonra öğretmen evleri de gündeme geldi ve uygulanmaya geçildi.
24 Kasım Öğretmenler günü’nde,Atatürk yolunda , SORGUN POSTASI gazetesini
28 Kasım 1980 tarihinden beri çıkarmaya devam eden değerli öğretmen DOĞAN ÖZMEN ve öğretmen oğlu Şahin Özmen’e hepimiz şükran borçluyuz.Takdir,teşekkür ile birlikte başarı dileğimizi iletiyoruz.
Öğretmenler gününde ve her zaman , Baş Öğretmenimiz Atatürk’e layık olma yolunda, “irfan ordusu” olarak ve Ulusça, Türkiye Cumhuriyeti’ne karşı görev ve sorumluluklarımızın bilgi ve bilinci içerisinde olmanın heyecanı ile seferber olmalıyız.
“Benim rehberim akıl ve bilimdir” diyen ,Baş Öğretmenimiz Atatürk’ün şahsında, tüm öğretmenlerimize saygı,selam ve başarılar.
YAHYA AKSOY