- 948 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Fazıl Say ..... (2)
......Sanat ve Kıymetlendirme bilimi AKSİYOMETRİ yani Aksiyoloji bizde bilinmemekle birlikte bilinmez.. bu ise Fazıl Say’ın yaptığı polemiği gündeme getirir.
Bir gazetede yazar: Bu konuyla alakalı Post- Moderizmin ilkeleriyle değerlendirme yapmaya çalıştı. Benim de katılacağım bu görüşler çağdaş sanat değerleri için temel paradigmalar oluşturmaktadır.
Sanat eseri Modernizm sonunda eğer yeni ve ilk ise bir tasarım niteliği taşıyorsa o eser ontik sanat hüviyetine Fazıl Say karşı çıksada artık haizdir.
O halde sorun nerede; Tasarım edebiyatını bilmememiz yüzünden bize her türlü yakıştırma yapılabilir mi?
Sanat’ın ve kültür’ün kurumsal yapısında Türkiyede Beşyüz bin kişi iştigal ederken.. hala çağdaş paradigmalardan haberimiz yokmuş gibi neden işlem görmekteyiz.
Sanatsal yaratım ve üretim süreci mutlak bir hürriyet neticesinde ürününü ortaya koyar. Piyasa koşullarında beğenen ve beğenmeyen takdirini satınalarak almayarak ifade eder.
Tüm üretim ve tüketim koşulları hür ve serbesttir. Ona müdahale olacak yer örneği bulamıyorum, bile.
Modernizm-sonu’nda bir eser ilk, yeni, başka, özgün ve geçmişten refarans alır ise o varlık sferine haizdir.
Biz bunu akademik bilgi olarak bilmekteyken...
Arabesk için niçin ileri- geri konuşmak lüzumunda kalınır.
Eğer sanatsal bir kariyer sorunu yaşanıyorsa adı geçen sanatçı tarafından. Evrensel rakibi Çinli: Lang Lang’ı aşmaya vermelidir enerjisini.
Arabesk öyle sıradan bir keyfiyette değildir.
Ağır ve çok hermeotik sırlarla bezeli bir Tasavvuf müzik olgusudur.
Caz kadar da mı, Arabeskin kıymeti harbiyesi yoktur.
İnsan biraz düşünerek ve ehliyet sahibi sorumluluğuyla davranamaz mı?
Big- box; çocukken mahallede ağzımızla yapardık. Avrupalı sanatçılar bunu FRAME yaptı.
Biz neden bunu yaptığımız halde düşünemedik demeniz lazımken: Bay sanatçı arkadaşım kalkmış suçlayıcılık ve anlaşılmaz şeyler....
Azerilerin MEYHANA tarzı müziklerinden yola çıkarak Amerikalılar Hiphop müziğini yaptılar.
Post_ Modernizm yöntemleri kullanarak ve bilerek tabii.
Biz de ise bu yöntemlerin bilinmesi ve kullanılması özendirilmez, bazı sanatçıların sultası altında kalan sanat’da...
Netice olarak Fazıl Say’ın davranışı bir anlayışlılığı taşır.
Özgün sanat eserleri vermeği ve küresel eserler vermeği engelleyen bir taklitciliği savunur ki: Günümüz sanat anlayışında ’ Talimatla’ sanat eseri ve klasik doktrinizmi içeren bir sanat yapmak yerini Newyork sokaklarından gelen dalgalarla bale ve klasizmini Elektro bugi dansla, rap dansla yıkılmış gitmiştir.
Temel Paradigma: Sanat eseri yeni olacak, özgün olacak, başka ve içten olacak.
Tasarımı ile ilk olacak ...
yalçıner yılmaz
uzman görsel sanatlar öğretmeni
28-07-2010 çanakkkale
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.