- 1389 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
Abdullah Satoğlu: Türk Kültürüne adanan bir ömür
Abdullah Satoğlu: Türk Kültürüne adanan bir ömür
Ankara’da dost çok. Onun için bir Ankara gezisinde hepsini ziyaret etme fırsatını bulmam mümkü olmuyor.
Her Ankara ziyaretinde elimden geldiğince bir ziyaret programı hazırlamaya çalışıyorum. Sağolsunlar, dostlar çoğu zaman programımı uygulama fırsat vermiyorlar. Onlara uymak, onların hazırladığı programa sadık kalıyorum.
Son Ankara gezisinde de aynı durum oldu.
Şair Hüseyin Yurdabak ve İLESAM yöneticilerinden bir grupla edebiyatımızın tanınmış isimlerinden Abdullah Satoğlu’nun Kızılay’daki bürosuna gittik.
Adeta bir kitaplığı andıran ofis, Abdullah Satoğlu’nun bir edebiyat, bir kültür adamı olduğu ortaya koyuyordu.
Satoğlu’nu hiç tanımayan birisi bile büroya bakıp, onun kimliği ve misyonu ile ilgili fikir sahibi olurdu.
Uzun uzun sohbet ettik Sayın Abdullah Satoğlu ile.
Bir kültür abidesiydi Satoğlu.
Ve bir kültür abidesiyle sohbet etmek inanılmaz zevkli ve heyecan vericiydi.
Atatürk Bulvarı’ndaki büro ziyaretimiz sırasında tam bir edebiyat ve kültür merkezine dönüştü.
Abdullah Satoğlu, Türk edebiyatı, Türk kültürü ve Türk gazeteciliğinin önemli isimlerinden birisi.
Kilometre taşlarından.
Hayatı, sanatı ve eserleri üniversitede tez konusu oldu.
Hem de iki kez.
İsmi Belediye tarafından sokağa verildi.
Ölmeden adı sokağa verilen ender kişiler arasında yer aldı.
Abdullah Satoğlu’nu anlatmaya sayfalar yetmez.
En iyisi, onun hayatından, sanatından ve eserlerinden satırbaşları vereyim, gerisini siz tamamlayın.
KİMDİR SATOĞLU?
Abdullah Satoğlu, 15 Mayıs 1934’te Kayseri’de doğdu. İlk ve orta öğrenimini Kayseri’de yaptıktan sonra, İstanbul Gazetecilik Yüksek Okulu’ndan mezun oldu.
İlk şiiri 15 yaşında iken Halkevi dergisi “Erciyes”te çıktı. 1956’dan itibaren, 15 yıl süre ile Kayseri’de günlük siyasi “Hakimiyet” gazetesini ve aylık fikir san’at dergisi “Filiz”i yayınladı.
Bu arada, Son Posta, Milliyet ve Tercüman gazeteleriyle Anadolu Ajansı’nın Kayseri muhabirliğini yaptı. 1970 yılında Ankara’ya gelerek, Karanfil Sokak’ta “As Matbaası”nı kurdu. Türkiye Yazarlar Birliği, Gazeteciler Cemiyeti, Mesam ve İlesam üyesidir.
Sanat çevrelerinde “Lâle Şairi” olarak tanınan Abdullah Satoğlu’nun yazı ve şiirleri; Orkun, Türk Sanatı, Erciyes, Filiz, Boğaziçi, Çağrı, Gülpınar, Bahçe, Türk Edebiyatı, Milli Kültür ve Türk Dili gibi seçkin dergilerde yer aldı.
Bir kısım şiirlerinde “İsmetî” mahlâsını ve bazı yazılarında “Bülent Müşker” imzasını kullandı. Satoğlu’nun; Bir Demet Lâle, Lâle Üstüne, Lâle Bahçelerinde ve Gönlümde Açan Lâleler şiir kitapları vardır. Bunlardan başka:
Türk Şiirinde Lâle, Âşık Hasan, Kayseri- Erciyes ve Çevresi, Kayseri Pastırmacılığı, Başlangıcından Bugüne Kadar- Kayseri Şairleri, Mevlâna’nın Hocası- Seyyid Burhaneddin, Kayseri’nin Efsâne Adamı- Osman Kavuncu, Halk Şairi Molu’lu Revaî, Mimar Sinan Şiirleri Antolojisi ve Kayserililerin Ticaretteki Başarı Sırları ile Edebiyat Dünyamızdan Hoş Sedâlar isimli kitaplar çıkardı.
Selçuklular zamanından beri “Makarr-ı Ulemâ” diye vasıflandırılan Kayseri ve çevresi ile ilgili olarak “Kayseri Ansiklopedisi” isimli önemli bir eser daha hazırladı. Bu eser, 2002 yılında Kültür Bakanlığı Yayınları arasında çıktı.
1992’de Erdoğan Ünver ve Hüseyin Yurdabak’la “Bahçe Şairleri Antolojisi”ni, Feyzi Halıcı ve Hüseyin Yurdabak’la 6 ciltlik “Gönül Sohbetleri Güldestesi”ni çıkardı.
1983 yılında Hac farizasını ifa eden Satoğlu, “Sürekli Basın Kartı” sahibidir.
Yayınladığı yüzlerce makale ve yirmiye yakın eseriyle Türk kültürüne ve folklor hazinemize katkılarından dolayı, Kayseri Sanatçılar Derneği tarafından 1982/Folklor Ödülü ve Folklor Araştırmaları Kurumu tarafından 1996/ Türk Kültürüne Hizmet Ödülü verildi.
Hayatı, sanatı ve eserleri ile ilgili olarak Mustafa Ceylan tarafından, 2003 yılında bir kitap yayınlandı. Yine aynı konuda Van 100.cü Yıl Üniversitesi ve Kayseri Erciyes Üniversitesi tarafından iki ayrı “Tez” hazırlandı.
Büyükşehir Belediye Meclisi’nin aldığı kararla, Kayseri’de Sahabiye Mahallesi’ndeki bir sokağa “Şair Satoğlu Sokağı” ismi verildi.
Abdullah Satoğlu, mahallî ve uluslar arası birçok sempozyum ve kongrelere katılarak, ilgi çekici bildiriler sundu. 1996’da dâvet edildiği Bağdat’taki Uluslar arası “Merbid Şiir Akşamları”na ve 2004’te Azerbaycan- Bakü’de düzenlenen “Hazar Şiir Akşamları”na iştirak etti.
Satoğlu, çeşitli TV kanallarında, gönül sohbetleri adı altında edebî ve ahlâkî konularda konuşmalar yapmaktadır.
GÜNEYİN KIZI
Münevver DÜVER
ZİRVE VE TÜRKAY GAZETELERİNDEKİ ÇIKAN YAZI DİZİMDENDİR
NİSAN 2006
Münevver Düver
YORUMLAR
O nadide insanı bende 2000 senesinde tanıma imkanı bulmustum. Bu tür hazineleri tüm gençlerimize tanıtmamız gerekir Sağolun varolun...
Türk kültürüne yaptığı önemli hizmetlerden dolayı kendisini kutluyor ellerinden öpüyor,ve sağlıklı uzun ömürler diliyorum.
Sayeniz de tanımış olduk vatanına sevdalı bu yüreği.Aziz milletim yaptığı bu hizmetleri unutmayacak ve karşılık olarak yüreğinde yer verecektir bu büyük insana.
Kutluyorum sizleri de bu güzel çalışmanızdan dolayı.
SAYGILARIMLA.