- 311 Okunma
- 1 Yorum
- 3 Beğeni
Şiir insana neler yapar
İyi şair diye klişe bir cümle kurmak istemiyorum.
Şiirin insana neler yapabileceğini gösteren şairdir.
Şiir insana neler yapabilir .Biraz açalım mı?
Şiir insana çok şey yapar...
Şiir deyince ,hani güzel sesliler romantikler eşliğinde bir yerde okuyacaklar bizde ,sevgiliye anlatmak için bir şey biriktireceğiz şiir dediğimiz zaman bunu mu anlıyoruz?
Bu değilse, şiir insana başka ne yapar?
Şiir insanın yeryüzünde var olma biçiminin hallerinin tasvirine en doğru ışığı tutan edebi formdur diye düşünüyorum.
İnsanın varlık ,var olma serüveninin mücadelesini en çıplak bir şekilde ortaya koyan bir ifade biçimidir.
Ve şiir insandaki şuur derecesini yükselttiği oranda insana bir şey katar.
Bizi kelimelerle ifade edilemeyen hakikat noktasına getirir ve orda bırakır.
"Tabirin sığmaz" diye bir ifade vardır bizim halk müziğinde ,bu öyle güzel bir ifadedir ki.
"Seni anlatmak mümkün değil kalem söze sığmıyor", seni dediği Cenabı hak olabilir ,sevgili olabilir bir olay olabilir. Bunu derken insanı dilin sınırına getirir ve orda bırakır.
Aslında en güzel sözler ,kelimelerin tükendiği noktada söylenir.
Şiir bizi o noktaya getirendir.
Bir işarettir, bir uyarıdır bir zikirdir ,hatırlatmadır bazen şok terapidir.
Bizi dilin sınırlarına getirdiği oranda da şiir bizde derin izler bırakır.
Şairde son tahlilde ,kendi dilindeki mevcut kelimeleri kullanarak ,bir mana anlatıyor ifade ediyor. İmgeler kullanıyor tabi ki farklı kelimelerde kullanabilir.
Dile olan hakimiyetine ona atılı olarak ,farklı şeylerde kullanabilir.
Duruş olarak ,duygu olarak insanı getirdiği bıraktığı yer.
Bir şiir okuduğunuzda, şiirle olan ilişkiniz sadece zihinsel edebi bir ilişki değildir.
Sizin bütün varlığınıza dokunabiliyorsa, nüfus edebiliyorsa o şiir, sizi bir yere götürüyor demektir.
İşte şiir insana ne yapar ,sorusunun cevabını da orda aramak gerekir.
Arapçada şiir kelimesinin iki kökeninin olduğu söylenir ,birisi şuurla ilgili yani bilinç.
Bir diğer manası da Arapçada saç kılı demektir.
Kılı insan çekerken o hissettiği ince sızı ,şairin şiiri yazarken hissettiği ince sızıdır.
Şair bunu hissediyorsa ,yazarken o şiiri inşa ederken ki, bence şiir yazılmaz inşa edilir.
Sizde o acıyı, o duyguyu şiiri okurken alırsınız.
O sizde aynı etkiyi yapıyorsa, şiiri inşa eden şairle okuyan kişi aynı yerde buluşmuş demektir.
Şiirin bir düşünce boyutu olduğunu ,ancak sağlam bir fikre dayanan bir şiirin edebi ve sanatsal olarak ta güçlü olabileceğini söyleyebilirim .
İçinde fikir olamayan şiir, iyi bir şiir değildir, güçlü bir şiir değildir.
Bizi alıp götüren sürükleyen şey şiirde onun içindeki ana fikirdir.
Ama o fikir kuru ,zihinsel mantıksal, köşeli ruhsuz bir fikir yığını değildir.
Düşüncenin duygusu bir yönü vardır ,duygununda düşüncesi vardır.
Her bir sanat eseri sağlam bir fikre dayanır ,fikir ne kadar güçlüyse ben buradayım der.
Şiir insana çok şey yapar...
Semra EROĞLU Şiirleri sevdiren kadın
YORUMLAR
Arapçada saç kılı ve bilinç anlamında demişsiniz, hissetmek anlamı da vardır şiar.
Yazınızı kutlarım. Şiirin anlamlı bir açılımı.