- 173 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
İŞSİZLİK.
TÜRKİYE’DE İŞSİZLİĞİN NEDENLERİ.
İşsizlik, ülkelerin sos yo-ekonomik durumlarına göre farklılık gösterse de birçok ülkenin mühim sorunlarından bir tanesini oluşturmaktadır. Bu sorunun tahfif edilmesi hatta mümkünse bertaraf ettirilmesi, en büyük hedeflerden bir tanesidir. Çünkü birçok problemin referansı ve destekleyicisi, işsizliktir. Ölçümlü tariflere göre işsizlik, genel olarak piyasadaki karşılık seviyesinde çalışma istek ve gücünde olup iş arandığı halde iş bulunamaması durumu olarak kabul edilmektedir. Herhangi bir kişinin işsiz sayılabilmesi için bir işte çalışmıyor olması, iş arıyor olması ve cari ücret düzeyinde kendisine bir iş teklif edildiğinde bu teklifi kabul edecek olması gerekir. İş gücü sayısının oranıyla ekonomideki işsiz sayısı ile işsizlik oranı elde edilmektedir.
İş gücü piyasalarının mühim göstergelerinden biri olan istihdam, dar çerçevede, çaba faktörünün inşa sürecine eklenmesi iken geniş çerçevede, tüm inşa faktörlerinin inşa sürecine katılması anlamına gelir. Çalışanlar açısından, herhangi bir işte ücret, maaş vb. karşılığı iş gücünün o işverenin işine ayrılmalı, işverenler yönünden ise bir bedel karşılığı çalışana çalışma olanağı sağlanması istihdam olgusuna işaret etmektedir. Özetle, istihdam ve işsizlik, gerçeğin iki farklı fakat birbirini bütünleyen ayrılmaz kırılmalarıdır. Hangisi ele alınırsa alınsın, diğer seçeneklerden bahsedilmeden istihdam politikalarının incelenmesi ve nihayete erdirilmesi mümkün değildir. İstihdam, uygulanan politikalar sonucu ulaşılmak istenen hedefi, işsizlik ise kaçınılmak istenen yanlarını oluşturmaktadır.
Türkiye, 1960’lardan beri her dönem görülen fazla işsizlik oranlarıyla mücadele etmek zorunda kalan bir ülkedir. Özellikle 1980’lerden sonra, küreselleşme ve teknolojik ilerleme sebebiyle artan işsizlik, 1990’larda evrensel ölçülere göre fazla sayılan seviyelere ulaşmıştır. 2001 kriziyle birlikte, işsizlik daha da derinleşmiş ve kriz sonrası istihdamdaki toparlanma ekonomik büyümedeki toparlanmanın aksine çok yavaş ve limitli olmuştur. Hızlı nüfus artışı, eğitim politikasındaki problemler, yatırım boşluğu, siyasi ve ekonomik istikrarsızlık gibi sebepler bu problemin daha da zorlaşmasına sebep olmuştur.
Ülke ekonomilerinde, işsizliğin hafifletilmesi ve istihdam olanaklarının çoğaltılması mühiminden hareketle yapılan bu çalışmanın esas amacı, Türkiye’de işsizlik probleminin sebeplerini ortaya koymak, probleme yönelik uygulanan politikaları münakaşa etmek ve işsizlik problemini gidermek için hangi istihdam politikalarının daha müsait olacağını tayin etmektir. Bu hedef doğrultusunda çalışmada ilk olarak, Türkiye’deki işsizlik nedenleri, konu ile ilgili kaynak araştırması çerçevesinde ortaya konulmaktadır. Daha sonra, 1960 yılından bugüne kadar Türkiye’de işsizliğin azaltılması ve istihdam olanaklarının artırılmasına yönelik uygulanan politikalar incelenerek bu politikaların ne derece etkili olabildikleri tartışılmaktadır. Son olarak da genel bir değerlendirme yapılmakta ve çalışma, tekliflerin sunulması ile sona ermektedir.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.