Gütmek Güdülmek ve Güdümlü Hareket Etmek
Gütmek, birilerini idare etmek, yönetmek, yol ve istikamet göstermek, sorun çözmek, sorumluluk üstlenmek kişiyi yüceltici bir durumdur. Sizi bulunduğunuz yerden ileri taşıma, basamak atlama, merhale kat etme, kendinizde olanı ortaya koyma, potansiyelinizi yansıtma, liderliğinizi kabul ettirme yönlüdür. Oldukça önemlidir. Size saygınlık, şahsiyet ve güven kazandırır. Kendinizde varlık görmenize neden olur, önemsendiğinizin farkına varılır, kendi kendinize saygı duymanıza neden olur.
…………………
Ancak güdülen için aynı sözleri söylemek zordur. Güdülen ve güdülenen başkalarının buyruğuyla hareket edendir, talimatına uyandır. Kendi iradesini kullanamayandır, acziyet içerisinde olandır, yerlerde sürünendir.
………………….
Güdülende şahsiyet oluşmaz. Kişilik oturmaz. Karakter gelişmez. O emir ve talimat alır. Güdenin himayesinde olur. Onun eline avucuna bakar. Geçimini ona yıkar.
…………………
Burada şu ayırımı yapmak gerekir. Güdenle güdüleni yönetenle yönetilenden ayırmak gerekir. Birisi kurumsal, kriterseldir diğeri içsel çeteseldir. Biri işlevsel yapısal diğeri ilişkisel ilintiseldir. Birinde mevzuat vardır yazılı yasa tüzük yönetmelik gibi unsurlar vardır, diğeri tüm bunlardan bağımsızdır. Doğrudan temas vardır. Kural ve kaidenin olduğu şey yönetimseldir, şekilsel olan ise güdüseldir.
...
Güdümlü olmak ise güdülmekten bağımsız olarak, kimi davranışlarda bir başkasının önerileriyle hareket etmektir. Güdülen güdenin egemenliği altındayken, güdümlü hareket eden kimi mevzuda bağımsız hareket edebilendir.
Kemal GÜL
27.06.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.