- 391 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Elitliğiniz veya Avamlılığınızın Kriterleri Bu Yazıdadır Cevabı Kendi İçerisindedir
Elitlik veya avamlılığın birkaç kriteri ölçütü, birkaç kıstası vardır. Kişi kendisini bir iki hususça test ederek bir karara varabilir, kendi kararını kendisi verebilir. Seçkin misiniz yoksa halktan mısınız bunu anlayabilir, ayırdına varabilir. Bu soydan boydan gelen bir seçkinlikten öte davranışsal ve kültürel bir seçkinliktir.
...
Nasıl mı anlayacaksınız elitliği avamlığı, hangi yolla belirleyeceksiniz bunu? İşte size kriterler kıstaslar, mutlak olmayan ölçütler.
...
Öncelikle nelerden hoşlanırsınız, nelerden uzak durursunuz buna bir bakın. Yediğiniz içtiğiniz, izlediğiniz, dinlediğiniz, seyahat ettiğiniz şeyler nelerdir bunları dikkate alın. Yaşadığınız muhiti, birlikte olduğunuz kitleleri, yakın ve uzak durduğunuz insanları hesaba katın. Lahmacun mu yoksa pizza mı seversiniz, şişten ızgaradan, adanadan beytiden mi hoşlanırsınız, daha çok sebze mi tüketirsiniz, pazıyı börülceyi kuşkonmazı yani sebzeyi ete tercih mi edersiniz bunu bir ölçüt olarak görün. Denizden mi havuzdan mı hoşlanırsınız bunu bir düşünün. Küçük çıkarlar peşinde mi koşarsınız yoksa toplum menfaatından yana mı olursunuz bunu kayda geçirin.
...
Hangi tür müzik dinliyorsunuz mesela. Rep mi pop mu, arabesk mi, aleti arp mı piyano mu, ney mi, gitar veya keman mı yoksa davul mu?
...
Sinema mı seviyorsunuz tiyatro mu? Filmin türü, aktörün oyunu, yerlisi yabancısı, tiyatro ise konusu mevzusu, oyuncusunun sahne alışı, diksiyonu, kurgusu..
...
Sporun hangi türü sizi cezbediyor futbol mu basketbol mu halter güreş boks mu eksrim, kürek tenis mi? Bireysel olanı mı, takım halinde oynananı mı? Salonda mı açık alanda yapılanı mı?
...
Ne tip kitap okursunuz, hangi yazarları beğenirsiniz, klasiklere mi yoksa güncel olanlara mı değer verirsiniz? Kitaba para mı verirsiniz, ödünç mü alırsınız? Saklar ara ara bakar mısınız, okumadan bir köşeye atar mısınız?
...
Ne ile seyahat etmek istersiniz uçakla mı otobüsle mi, şilep ya da trenle mi yoksa şahsi otomobille mi? Gece veya günüz yolculuğundan tercihli olanınız, şoför mahalli veya önden olsun diyeniniz ya da ortalarda bir yer tercih edeniniz..
...
Giyiminiz ne tür mesela, Saçınız sakalınız tıraşınız, ayağınızdaki kunduranız. Kumaşı parlak mı yoksa mat mı, spor mu yani kot mont mu yoksa etek ceket pantolon gömlek mi? Rengi göze çarpan batan sırıtan mı veya yumuşak tatlı bir ton mu?
...
Sofraya nasıl oturuyor, yemeğe nasıl başlıyorsunuz, üst başa siz mi kuruluyorsunuz? Misafirinizden önce yemek telaşına mı giriyorsunuz? Önceliği siz mi alıyorsunuz, sohbeti kesip yemeğe mi dalıyorsunuz? Masa adabınız nasıl açıkçası.
...
Koltuğa oturuşunuz nasıl, tam arkaya yaslanarak, ayak ayak üzerine atarak veya paçanızı ayırıp gererek mi? Bunlardan farklı olarak usulünce mi, kaide ve kural gereğince mi?
...
Misafirinizi nasıl karşılarsınız, ayağa kalkarak ona değer ve kıymet verdiğinizi göstererek mi yoksa bulunduğunuz yerden hiç hareket etmeksizin pozisyon aldığınız şekille mi?
...
Trafikte nasılsınız? Kaide kural gereği mi yoksa tüm kuralları altüst ederek mi ilerliyor, yayaya ve yaşlıya yol veriyor, ya da tüm bunların aksini mi yapıyorsunuz? Müziği sonuna kadar açıyor, ara ara fren gaz yapıyor, makas atıyor, başkalarını da tehlikeye mi sokuyorsunuz?
...
Daha bir çok şey sıralanabilir elitlik ve avamlılık konusunda. Ancak bunlar kişinin kendisinin hangi gruba girmesinin mümkün olabileceğini tayin eder. Verilen mesajlar oldukça açık ve nettir. Bizim tekrar konuyu açmamıza her mevzuyu ayrı ayrı ele almamıza gerek yoktur. Yazıyı okuyun kendi kategorinizi kendiniz belirleyin.
Kemal SEYFİ
03.05.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.