- 456 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
KUDDUSİ, Tarik-ul Kuran Tefsiri (mülk)
67 / MÜLK
Mekke’de inmiştir.
Ona Vakıye ve Münciye de denir, çünkü okuyucusunu kabir azabından korur.
30 âyettir.
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
1-تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
’’Mutlak hükümranlık elinde olan Allah’ın şanı yücedir.’’
Dünya ve âhiretin mülkü ve saltanatı, emir ve hükmü elinde bulunan Allah, yücedir, büyüktür. O her şeye kadirdir. O, herhangi bir şey yapmak istediğinde hiçbir şey ona mani olamaz. O, hiçbir şeyden âciz değildir.
İbn Abbâs (radiyallahu anh) dedi ki: Mülk, O’nun elindedir. Dilediğini aziz eder, dilediğini zelil kılar. Diriltir, öldürür, zengin kılar, fakir eder, verir ve alıkoyar. “Onun her şeye gücü yeter.”
2-الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ
’’O ki, hanginiz amelce daha güzeldir, diye denemek için ölümü ve hayatı yarattı. O mutlak gâlib, çok bağışlayandır.’’
1- Ölüm ve Hayat:
"O... ölümü ve hayatı yaratandır" âyeti ile ilgili olarak şöyle denilmiştir: Yani O, sizi ölüm için ve hayat için yaratmıştır. Bu da dünya hayatında ölüm için, ahiret hayatında da ebedi hayat için yaratmıştır, demektir.
Mukâtil şöyle der: "Cenâb-ı Hakk: "ölüm" ile, nutfeyi, "alaka"yı ve "mudga’yı (insanın yaratılışındaki ilk merhaleleri);
"Hayat" ile de, ruhun (canın) üflenmesini kastetmiştir."
Ölümün hayattan önce zikredilmesindeki hikmete bakıldığında; ölüm, insan için maksat olan şeylerin içinde en önemli olanıdır. bundan dolayı insanların amele en fazla yöneleni ölümü gözünün önünde hiç ayırmayan, öleceğini hep hesaba katan kimsedir.
. Nitekim Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) "Lezzetleri (tadları) mağlub eden, yok eden şeyi (yani ölümü) çokça hatırlayın. Ibn Mace Zuhd, 31 (2/422)."
”Müminlerin en akıllısı hangisidir?" diye sorulduğunda da; Peygamber Efendimiz (sallallahü aleyhi ve sellem)”Ölümü en çok hatırlayan ve ona en iyi şekilde hazırlanandır." diye cevap verdiler.
Güzel Amelin Manası,
Bu "hanginizin ameli daha samimi ve daha doğru..demektir. Çünkü amel, samimiyetle olur, ama doğru olmazsa, makbul sayılmaz. Aynen bunun gibi, doğru olur, ama samimi-ihlaslı olmaz ise yine kabul edilmez.
O halde amellerin halis olanı, Allah rızası için yapılanı, doğru olanı da sünnete uygun olarak yapılanıdır.
“Mutlak galiptir” kötü amel işleyen kişilerin âciz bırakamadığı mutlak galiptir.
“Bağışlayıcıdır.” Hata ve günah işleyenlerin kendisinden ümidi kesmediği (hataları) çok çok örten ve affedendir.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.