- 278 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
geceye düşülmüş notlar
1
söylenen şeyler dillendiriliyor sağda solda.ama bu konu önemli ve nedense bir türlü aşılamıyor.bir darbe yasasıyla yönetiliyoruz.feto hadisesi belirsizliğini koruyor.insanların güvenini kazanmak zor.toplumun sorunları çözülmek istenmiş yöneticilerin çabasıyla ama türkiye bir oyun alanı.her şeyin anahtarı burda.sözlerine katılıyorum ama yapacak bir şey yok
bir durgunluğun yaşandığı doğrudur.fırtına öncesi sessizlik gibi.ayağa kalkmanın son eşiğinde türkiye.uluslarası politikada belirleyici roller üstleniyor türkiye.haklısın insan siyasetin temiz yüzüyle karşılaşmak istiyor.yani böyle bir eğilim var toplumda.hayırlısı olsun
2
türkiyede dini yaşantı cemaatlere bırakılmış durumda.samimi müslümanlık camilerin kullanım alanıyla sınırlı.bir ibadet yapma düşüncesi cami cemaatinin yalnızca islamın kardeşlik idealiyle hemhal olmamış görüntüsü içler acısı.bu durum insanları dinden soğutuyor.eğitim ve kültür vasıflı insan yetiştirmeyi amaç edinmeli.bunun eksikliğini yaşıyor toplum.aydın fikirli insanlar bu duruma isyan ediyor ama değişim çıkar odaklarınca engelleniyor.bu hastalık bütün islam dünyası için geçerlidir ve çözümü aydın görüşlü bir kuşak yetiştirme düşüncesini insan hayatında dinin özgürce yaşanmaya elverişli bir ortam yaratma isteğiyle şümüllüdür.ibadet ve ahlak din ve vicdan özgürlüğünün teminatı olan laik düşüncenin özgüven aşıladığı insanların müreffeh bir toplum arzusuyla inancını ifade etmeye olanak tanınmasıyla toplum hayatında karşılık bulur.tarikatler gerçek işlevini yitirdiğinden toplumda arızalar çıkarıyor.bu tür yapıların geçmişine bakıldığında kültüre önem verme noktasında günümüz gibi zaaflar yaşamadığı görülür.geleneksel kültürün meşruluğu noktasında bir anlam kılavuzu sayılacak noktada eğitim kurumlarınca kısmı bir müfredatta yer bulma şekliyle öğrencilere aktarılıyor.ama modern kültür müfredatı sınırlı tutmuştur çeşitli alanlar açısından.bunun eksikliği hissediliyor toplumda bilgiyi estetize etmede.
3
90lı yılların başlarında türkiyede devrimci bir gençlik vardı.batılılar türkiyeyi osmanlının devamı olarak görüldüğündeb hiç bir zaman bağımsız bir poitika yürütmesine izin vermemiştir.arnold tonby bir medeniyet yargılanıyor kitabıyla batının karamsar yazarlarından.bu yazar osmanlının uykuda olduğunu islamın yeniden tarih sahnesine çıkacağı iddiasında bulunmuştur.roger garodi ve martin lings gibi filozoflar islamı batı kültürüyle yorumlamış ve islamın özgürlükçü yönüne dikkat çekmişler.ayrıca gazali ibni hazm ve ibni haldun gibi islam filozofları batı üniversitelerinde kitapları ders okutulmuş olması islam coğrafyasını her açıdan yağmalandığının işareti olarak görülebilir.osmanlı kendi kaderini tanzim gücüne muktedir olsaydı kuşkusuz bu tür saldırılara karşı koyabilirdi.maceraperest türk aydını osmanlıyı çöküşe götüren kararlar alması büyük acıların yaşanmasına neden olan dünya savaşının sonunda bütün islam coğrafyası işgale uğramış bu karanlık dönemde türk intelijansiyası kötü bir sınav vermiştir.halen bu korkuyla yaşayan batılılar anlaşmalara bigane kalmış ve darbelerle açıkça müdahil olmuştur.çünkü islamın kazandırdığı vasıflar bütün dünyaya şamil cihanşümül bir karakter taşıdığı farkedilir inançlar arasında.halkı ne kadar cahil olsada islamın mührünü taşıyan bu coğrafya halen umudu yaşatan biricik hakikat pınarıdır.
4
abdülhamit imparatorluğu ayakta tutma adına bir polis devleti kurmuştu.ses çıkaranları sürgünle cezalandırıyor tam bir kafa karışıklığı içindeki aydınları susturuyor aleyhte yayın yapan gazateleri kapatıyordu.bu dönemde çıkan dergiler yönetimi eleştiriyor hürriyet talep ediyorlardı.yönetimin değişmesiyle vatanın cennete dönüşeceği iddiasında bulunuyordu baskıcı rejime bayrak açan batı hayranları.oysa batının politikası değişmezdi hiç bir koşulda.nitekim 2.meşrutiyetin ilanından sonra iç isyanlar çıkmış batılı devletler ayrılıkçıları desteklemiştir.ittihat ve terakki devresinden sonra kutuplaşmalar başlamış ve yeni bir savaşın eşiğine gelinmiştir.cihan harbi osmanlıyı yıkmak amacıyla siyonizmin kışkırtmasıyla çıkmış ve islam coğrafyasını güçsüz duruma düşürülmüş.türkiye işgale uğradıktan sonra birleştirici bir güç olarak kuvayı milliye hareketi doğmuştur.erzurum ve sivas kongreleri direniş kararı almış ve düşmanın ülkeden çıkarılmasından sonra millet meclisi kurulmuştur.lozan anlaşması bağımsız türkiyenin ilanı olmuştur.
5
yakın tarihimizin tuttuğu aynada zaaflarımızı görebilirmiyiz.nasıl tepki verdiğimiz biçimde görebiliriz irademize gölge düşüren mihnetimizi.tutukluyuz kardeş ülkeler arasında ortak paydada hareket etme yetenekte.peki haklılığımız neden bizim için bir güç varetmiyor.islamki her defasında düşman mihrakların mukabelede dikkate alındığı bir dinsel inanç.vahye tabi olanlara muştu vadetmiştir kuran.
6
ekim devrimi mazlum milletler için umut olmuştur.dünya siyasetinin yönünü değiştirmiş sömürgeye karşı koyan halkları özgürlüğe inandırmıştır.natonun kurulması doğu blokunu etkisizleştirme amacını taşıyordu.soğuk savaş yıllarında türkiye batı için bir cephe konumundaydı.kominizmle mücadele dernekleri bu dönemde devreye sokuldu.dini vakıf ve derneklerin kurulmasına öncülük edildi.yine siyonistler işbaşındaydı.filistin direnişi başlangıçta bir sol hareketti.kominizmin çöküşünden sonra tek kutuplu dunya yeni sömürge alanları oluşturmak için büyük ortadoğu planını açıkladı.karşıtlarını islamcıların oluşturduğu yeni bir mücadele dönemi başladı.bu durum medeniyetler savaşı teziyle desteklendi.artık tarihin sonuna gelinmiş islam coğrafyası asimetrik savaşın içine girmişti.11 eylül sonrası dünyada düşman ideoloji olarak islamın ilan edilmesinden sonra bu coğrafya yeniden dünya egemenlerinin hedefi haline geldi.darbe yiyen yine müslümanlardı.bunun değişmez kaderi islamın yoz bir kültürün pençesinde barbarlık özentisi cahatçıların islam adına kan dökmeleriydi.
7
-hilal hanım tedaviniz tamamlanmadı hayatınız risk altında
-ben korkularımla başedebilirin akıl sağlığım yerinde
-kendinize duyduğunuz aşırı güven sizi yanıltmasın.dışarı çıksa kış soğuğu bildiği şarkıları söyleyecekti.insan kendi kendinin doktoru olmalı.direnç duymalı hayata karşı.fazla bir seçeneğimiz yok diye düşündü.sorumluluk üstlenmek yalnızlıktan kurtarmıyordu yakasını.insana dair bir sıcaklık dokunmak gibi bir ilişki biçimiydi aradığı.o an bütün nefretini kusmak istedi
-canınız cehenneme hepiniz iğrenç insanlarsınız.sigara odasına doğru yürümeye başladı.hayatın anlamı ne olabilirdiki bu berbat dünyada.varsa yoksa haksızlık zülüm ve yağma.cesareti nerden aldıklarını anlamak istiyordu.sigarayı üst üste çektikten sonra sakinleşmeye başladı
8
bunlar internette paylaştığım yazılar.size gönderme lüzümünü hissettim.aslında değerlendirmenizi öğrenmek isterdim.türküler bizi anlatır.ben genelde tulumla söylenen türküleri tercih ederim.avliskani cuneli türküsü gibi.anlamada problem oluşturuyor kültürümüze yabancılaşmak.rizeyi yaşanabilir bir il yapmak bizim elimizde.ben hutoğlu ailesindenim.kendi halkını sevmek güzel bir insan olmaya muktedir kılar bizi.müziğin her çeşidini dinlerim.özgün müzik,ezgi,halk müziği gibi.ama şu sıralar biraz uzak kaldım sanattan.yaşadığım rahatsızlık hazırlıksız yakalıyor beni.az önce seni mavi karadenizde biraz izledim.yılbaşının en iyi programıydı.yeni yıla girerken hayatın sana güzellikler getirmesini dilerim.saygılarımla.
9
istanbul çeşmeleri ve tarihi yapılarıyla turist çekiyor.genişleyen istanbul müesseseleri şehrin mimarisine uygun yapmalı.bilhassa yöneticiler bu konuda hassas davranmalı ve şehrin imarı için estetiğe uygun yapılaşmaya gidilmeli.bunun gerçekleşmesi yüksek bir şuurun inşa faaliyetiyle mümkün.şehrin tarihsel dokusu yaşam tarzımız için bir zenginliktir övünç duyabileceğimiz.her şey düşünülüyor ama robotik hafızaya teslim edilmiş planlama.nerden ilham alınması sorusu bir tablonun üzerinde yapılan resmin neleri gerekli kıldığı sorusudur yalnızca.insan tahayyülü inşa için hangi tarz mimariyi duygularla ifade edilme gerçeğidir sanatsal yapı ortaya koyma başarısı.gösterişli yapılar birazda duyulan inancın bir ürünüdür diyebiliriz şehrin omurgasını oluşturan hastane üniversite resmi devlet binaları şehri nasıl planlayacağımızla ilgilidir.
10
rize tipik bir karadeniz şehri.bol yağış bırakan iklimiyle dağlık bölgelerden oluşuyor.arazi yapısının tarıma elverişli olmaması büyük kentlere göçün bir sebebi.cenneti andıran yeşil bitki örtüsüyle keşfedilmeyi bekliyor.kıyıdan uzaklaştıkça dağlık bölgelerin zor koşullar oluşturduğu görülür.bölge insanı zor hayat şartlarına alışkındır.karadeniz folkloru yaşatılmış bölge insanı tarafından.göç vermiş olsa da toprağına bağlıdır rizeliler.bir çok siyasetçi yetiştirmiş olmasına rağmen ekonomik olarak ihmale uğramıştır üretim ve kültür alanında.turizm için daha çok tesislerin açılması ve tanıtım ol...See more
11
görevden alma kayyum atama gibi bir hukuksuzluk değil mi.ayrıca milletvekilleri yargısız infazla hapis tutuluyor.bankaları bir arpalık haline getiren hükümet.böyle devleti eleştirme ayakkabı kutularına dolarları koyan partililerin inandırıcılığı ne denli gerçek.yalnız afrikada bulunan bu tür sosyal ilişkiler çıkar amaçlı örgüt kurmayla eş anlamlı.
12
-kendi özgür seçimlerimle yaşamak istiyorum diye tepkisini gösterdi.bu ebeveynler biraz anlayışlı olsa.hayatına karışanı olmamasını çok isterdi.gençliğini yaşamak çılgınlar gibi eğlenmek istiyordu.kaç erkek arkadaş eskittiğini yalnızca kendi biliyordu.serbestliği hak gören bir toplumda yaşadığı için kendini şanslı bulurdu.yinede sıkıntı çektiği zamanlar olurdu.hayatı içinden çıkılmaz bir hal aldığında maneviyata baş vurma gereğini hissederdi.direncini artırıyordu inançlı olmak.ayrıca bir özel hayatının olması modernin sunduğu bir imkandı.daima haklı gerekçeler arardı dünya görüşü için.bireysel anlamda hayatını dizayn etme şansı tanıyordu bağlı olduğu ideolojik felsefe.kapıdan çıkarken
-akşam geç kalırsam beni merak etmeyin diye seslendi.başına buyruk davrandığını biliyordu.yalnızca yaşamak istiyordu.hayatın görünmeyen yüzüydü insanlara yanılsama yaşatan yanlışlık.nihayet arkadaşlarına kavuşmuştu.grup olarak davetli oldukları gece klubünün yolunu tuttular.
13
tarihte din olgusuyla birlikte günah kavramının ortaya çıkışı ve hayatı yorumlama farklılıklarında inancın değişik görünümü.bilim neden hurafeye savaş açmıştır rasyonalizm batıdaki dini düşünceyi sınırlar getirir.inancın içinde var olmakla birlikte farklı düşünceler belirir toplumlarda bunun nedenleri nelerdir
14
eskden ne güzel film izlerdik.türk sineması altın çağını yaşadı otuz yıl önce.sonra hollywood konusunu dövüş sanatından olan filmler yaptı.ailece her akşam bir film izlerdik.şimdi bilgisayar oyunları savaş filmlerinin yerini aldı.ama sinema seyircisini kaybetmemiştir.şimdi konusuz filmlerin gösterişli sahneleri ninja filmlerinden aldığımız zevkin yerini tutarmı.uzay filmleri yapılıyor konusunu izafiyet teorisinden quantum fiziğinden.imkanların sınırlarını zorluyor hayal gücü.daha çok çocukların dikkat kesildiği filmler.oyunun bir parçası haline getiriliyor hayat.yeni filmlere internetten ulaşmak mümkün.merak edenler vardır elbet.kitap okuma alışkanlığı yerini bilgisayarın renkli dünyasına bırakıyor.gazeteler baskıya girmeden internet sitelerine düşüyor.ben şiirleri internet üzerinden okuyorum.dergilerin yerini tutmasa da yinede şiirin tadını veriyor okumalar.yakında kitaplar sembolik değerden öte bir anlam taşımayacak internetin olanaklarıyla her türlü bilgi kaynağına ulaşmak mümkün.geniş kitlelere gösteri sanatıyla ulaşmak mümkün müzikaller gibi klasik yada modern oyunlarda bunu bulmak mümkün.artık sanatçılar burjuva sanatı itirazında bulunmuyor konu seçiminde.insanların konforu parada aradıkları bir çağda sanatçılıkta bir nevi meslek seçimine dönüşmüş durumda.
15
okullarda okutulan din kültürü ve ahlak kitabında islamın aileye verdiği önem üzerinde durur.ve insanların tanışması da bu kurumla gerçekleşir.türkiyede partileşme çıkar odaklı bir yapıya bürünmüştür.örgütlenmenin sosyal ve kültürel yönü eksiktir.modern mantalite bu yapıyı öngörür aslında.kemalist solun temel haklara bakışı devletçilikle sınırlı tutulmuştur irtica gibi nedenlerle.ismet özel irtica elden gidiyor kitabında bu konu üzerinde durur.aynı şekilde dini inanışın yaşattığı korkular totemle açıklanır freudun din psikoloji tezlerinde.turan dursun öldürülmeseydi daha çok yapıt koyacaktı ortaya.karanlık odaklar aydın görüşlü yazarları katletmekle türk modernleşmesini engellemek istediler.halkı yoksul bırakan gereksinme duyduğumuz ilericilik için çalışmalar yapılması yasaklı olmuştur daima.özgürlükler neden bir tehdit olarak görülür bunun siyasi terminolojideki yeri nedir sorusu darbelerle kesintiye uğrayan türk demokrasisini yönetenlerin kim olduğu sorusuna yanıt bulmakla başlanabilir.
16
istanbulun işgal yılları.payitahtta ingilizlerin denetiminde hanedan.imparatorluğun bittiğini düşünüyor osmanlı paşaları.gizli görüşmeler gerçekleşiyor.özgürlük mitingleri düzenleniyor.karamsar olanlar için vatanı savunmakla mandacılık aynı şey olarak görülüyor.anadoluda direnişler umut vadediyor kurtuluş için.kuvayi milliyeye bağlı milisler direniş için savasşma kararı alıyor.mustafa kemal bu şartlarda samsuna çıkıyor.anadoluda kongreler düzenlenip istiklal için savaşma kararı alınıyor.ilk meclisi mebusan ankarada açılıyor.mustafa kemal batılılaşma taraftarıdır.cumhuriyetin ilanı bu şartlarda gerçekleşiyor.eşitlik ve özgürlükler bir hal olarak tanınıyor halka.bu şartlar laikliğin uygulandığı yıllar olduğundan katı önlemler alınıyor.bu aynı zamanda cemaatlerin doğuş yılları olacaktır.sait nursi risaleleri yayımlıyor.islam coğrafyası sefil insanların karacahil bırakıldığı ictimai şartlarda bir umutsuzluk vadediyor ancak.geleneksel miras yeniden yorumlanıyor kuranın aydınlığında.halkın teveccühü egemenleri korkutuyor.iktidarı güçlendirmek en sağlıklı yol olarak görülüyor.sait nursi ve talebeleri hapse mahküm ediliyor.ama bu çerağ hala söndürülebilmiş değil.mustafa kemal üstat olarak tevfik fikret gibi materyalistleri görüyor ve çekinmeden devrimleri hayata geçiriyor.bu iki akımı oluşturan damar hala varlığını sürdürüyor
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.