- 298 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
tabiat ve insan
1
Binali yıldırım ak partinin belediye baskan adayıbir çok vaadlerde bulunuyor seçmene.seçilme ihtimali yüksek.çünkü halkın yönetimden hoşnut olacağı taraflar var.türkiye dış güçlerin kuşatması altında.onun için halkın tercihini etkileyecek bu durum.özellikle şehirleşme sorunları yaşıyor ülke.Çayeline inince bağımsızlığın farkedildigi bir manzarayla karşılaşıyor insanlar.neden yaşanılır bir planlama yaşıyor şehir.örneğin çarşı şehrin kimliksizligini haykırıyor adeta.denizle bağlantısı yok gibi ilçenin.insanlar bütün zamanı çarşıda geçiriyor ama esnaf alışverişten memnun değil.bu ülke o kadar yoksul değil.ama bölge insanı kendi yurduna karşı son derece kayıtsız.ayrıca insanlar pahaliliktan şikayetçi.bunlar sorunların görünen kısmı.çözüm için bir inşaya girilmeli şehirde.
2
Dünyada doğal hayatı sona erdirecek bir felaket yaşanırmı acaba.bunun işaretlerini görüyoruz.doğal dengeyi bozan iklim değişikliği tarımı sona erdirmesi halinde insanlar açlıktan kırılabilir.ayrıca şu kaynaklarının kuruma ihtimali var.bunlar basit gözlemlere dayanan tespitler.karbon salinimi küresel ısınmaya yol açtığından sel ve taskinlar yaşanıyor.acil önlemlerin dışında yapılacak fazla bir şey yok.teknolojiye inanmakla çevre dostu olunmuyor.güneş enerjisi kullanılmaya başlanırsa belki bir çözüm olur çevre için.
3
Belki yokluğunu hissettirmez seni başka bedenlerde arayışım.bunlar hayattan kaçışın bahaneleri.aşkı özgürlükle tanıştırma yanılgıları.ölümüne sevdalı olduğumuz hayat için ne yaptık.bunu duymak istemiyordu yalnızlığın.zaman geçtikçe çirkinlesti yüzün.hayattan kaçmanın cezasını yaşıyordu bitkinligin.sonra geçmişini yokladın anlamını bulmak için insan olmanın.hayır ölüme koşmuyordu militanlar.bu infazların bir anlamı olmalı.belki seni hayata bağlayan bu yanılgıdır.her şeyden uzaklaşmış bir umutla arıyordun anlamını tutkuların.ışte bu insanlar için yaşamakta zorlamanın bahanesini hatırlatıyordu uykularına.
4
Ankaranin taşına bak,gözlerimin yaşına bak,biz düşmanı esir aldık,şu feleğin işine bak.tarihin dönüm noktası sayılabilir istiklal harbi.sonrasında yaşananlar ondan daha önemli.çünkü bağımsızlık cumhuriyetle taclandirildi.içimizdeki hainler şimdi işbirliği yaptığı batılılara bu konuya açıklık getiremez.her kuşak cepheye sürülmüş direnme gücünü yitirene kadar.savaşlar tarihi olan geçmişimiz ihanetlerle doludur.az önce ımamoğlunu dinliyordum.hak ve haklılık mağlup edilemez diyordu.bu hakikati çürüten bizim dyarsizligimiz.düşünce ve eylemlerimiz uyuşmazlık gösteriyor birbirimize olan guvensizligimizden.
5
Yıllar sonra seferberlik türküsünü dinledim yeniden.nazlı bebe turkusuyle birlikte ayrı bir anlamı var kalplerde.belki tarihten gelen bir acının yansıması yüzlerde.sezai karakoç siirlerinde yenilginin nedenleri üzerinde düşünür.yahya kemal için bozguna bir fetih düşü der.yılgınlığa düşme nedeniniz şu andan farksızdır yaşadığımız korkuların kaynağına inince.buna yozlaşma diyor bir takım yazarlar.alinyazimizi unuttuk çoktan modern kaygıları yaşarken.belki bir gün uyandırır sam yeli.bunu bekliyor bütün şairler
6
Rize için kentsel dönüşüm çalışmaları başlıyor bu sevindirici bir durum.öncelikle şehir kimliği dikkate alınarak mimarisi kendine özgü bir yapıda olması gerekiyor.şehri planlarken cadde ve sokak yapımına ayrı bir özen gösterilmeli.derelerin silahına önem vermeli göze hoş görünecek bir yapı anlayışı içinde.çevre iller ve ilçelerle bağlantı kurulması için yeni yollar yapılmalı.bölgeyi turizme açmak için bir program dahilinde çalışmalar yapılmalı.bunlar rize için gerekli hususlar.
7
Az önce bülent ersoyun beddua şarkısını dinliyordum.demekki aşk açısı insanları ne hallere sokuyormuş.bir zamanların müzik kültürü böyleydi.arabesk bizim yoklugumuzun müziğiydi şimdilerde lux arabaların son sesle dinlediği şarkılar.yeni şarkılar eğlence moduna uygun yapılıyor.gençler ne kadar müzik fanatiği bilmiyorum.ama o saf sevgilerde kaldı ölümüne asklar
8
Ak partinin rabiası kızıl elmanın çağdaş yorumu gibi.ışte siyasetin anlamını bulduğu kavramlar sıralanıyor sloganlarla.meydanlar coşkuyla panislamizmin yeni şeklini haykırıyor.sömürünün çılgına çevirdiği çaresizlik emperyalizmle savaşma ahdini yeniliyor.çoktan paylaşılmış tnt getiren projeler.erdoğan ailesi o mutevazi hayatı çoktan terketmiş durumda.halkı kendine muhtaç kaldığı hezeyanı bütün tv kanallarında.demokrasi çare üretemez durumda.her geçen gün artan pahalılık cep yakıyor adeta.halkı şaşkın bırakan söylemlerle seçime gidiyor türkiye.
9
Serhat boylarında akına çıkmış süvariler.şimdilerde güç getirilemeyen cihat.susturulmak nefretle karşılanmış kalplerde.ilahiler kardeşliği mujdelememişse dünya atlasinda bozgundur savaşların adı.umutla karşılanmıştı ölüm secdeye inen başlar.kalkanolmuştu vatan sevgisi namus.vatan sevgisi imandansa cihat anlamlasir kalplerde.vatan varsa cemiyet billurlasir adaletle.piyasalar anlamlasir zekat ve infakla.hak kavramı anlamını bulur emekle.burda başlıyor bilmeceler.ilmin bilgiyle uyuşmazlığı.bunu çözmeli öncelikle.gayretin boşa çıkması gibi başıboş rabıtalar.
10
Ahmet mahmut ünlü hocaefendi ilim erbabını murtetlikle suçlarken ayetlerden delil getiriyor.anlaşılan hadis ilminin peygamberin yaşantısı olduğunu kabullenmemiz.son nefeste şeytanın musallat olması nasıl bir düşünce.ilahiyatcilar mutezile mezhebine karşı bir sempatiyle yaklaşıyor.bu insanların bir kaybı varsa inançları nedeniyledir.ayetleri asli maaşından uzaklstirmanin yanlışlığı bunların fevkinde bir durumdur
11
Kuranist akımın dini yorumlaması bir yanlışlıkmıdır.ıslamın anlaşılmasından sünnetin işlevi büyük.ama ehli sünnet tanımı bütün dini ekolleri kapsar.mühim olan doğru bir anlayışla inancın ulviligini yaşamak.bilgi mefhumu kuran hadiste peygamberin örnek hayatını vurgular.problemler kuranistlerin iddia ettiği gibi ıslamın yorumundan doğan galeyana işlerin tuhaflığı mı.bunu anlamak için kuran mantığını kutsal metnin insan tabiatina uygunluğu gözetmek gerekir.
12
Yolculuk nasıl geçti anlayamadi.yanlış zamanda çıkmışlardı yola.yesiltepe bıraktıkları gibi sakindi insanı ve tabiatıyla.işte kalbi nereye aitti anlayamazdi.tam bir ay yağmur yapmamış köye.belkide insanlarin duasizligiydi bozulan denge.kış mevsiminde nasıl kar yagardi eskiden.belki insanlar yoksuldu ama hayatla doluydu herkes.bunları düşünmek acı veriyordu kalbine
13
son gecesiydi istanbulda.akşamın serinliği çökmüş tenhada kalmanın yalnızlığını yaşıyordu şehir.bir müddet sonra tamamen sessizleşecekti şehir.semtin ışıklarını dalgınlığına katan çocuklar çığlık atar gibi konuşuyordu.onların dünyasına yabancı kalmıştı dağınık hayatı.gece yarısına doğru uykuya yenik düşecekti bedeni.o zaman yalnızlığını arama şansı yoktu.ah unuttuğu masallarda yaşıyordu aradığı saflık.
14
aydınlanmanın başlangıcında düşünce gücü vardı.bir çeşit anlama kılavuzuydu başlangıçta bilim.enerji kaynağı gelişmenin itici gücü olmuştu.feodalizmi sabitleyerek üretimde makinelerin kullanımı emeğe yeni bir tanım getirmiştir.şehirleşme burjuvayı sanata yönlendirmiş böylece işçi hakları gündeme gelmiştir.fabrikaların ihtiyaç listesinde başlangıçta kölelerden oluşuyordu.sosyal devlet bu eşitsizliğin farkına varmasına kadar kötü koşullar işçilerin kaderi olmuştur.sanat toplumsal çürümenin insan onurunu yoketmek anlamına geldiğini anlayıncaya kadar zengin sınıfı eğlendirme lüksüydü hayat.uyanış faşizmin bencil görüşünü yalanlıyordu.çünkü güce tapanların iki yüzlü hali iğrendirmişti toplumu.ne varki devrime karşı kalkan olmanın ötesine geçecekti faşizan baskılar.20.yüzyıla bu hastalıklı şartlarla girildi.dünyada yaşanan devrimler umut oluyordu halklara.türkiyede kemalist devrim batıcılığı savunanların zaferiydi bir bakıma.svyet devrimi sosyalist düşünceyi bütün dünyada tartışmaya açmıştı.o yüzden sanatı tartışmaya açtı naziler.çünkü insancıllığı savunmanın erdemini yaşıyordu dünya.savaştan yılmış insanları hedef almanın bir zafer yaşatması olası değildi.naziler için inançsızlık büyük bir sorundu avrupada.sanat ahlaksızlığı teşvik ediyordu.milli duyguları uyandıran müzikallerle kahramanlık gündemde tutuldu.savaşın pislikleri yok edeceğine inanıldı.ama savaş bir trajedi yaşattı insanlığa.sonrasında soğuk savaşın yaşandığı dünyada devrimsel mücadeleye karşı kullanıldı bu proje idealler
15
rachid tahanın ya rayah şarkısı yeterince bilinmiyor ülkemizde.hint ezgisinden arap formuna bir çok müzikalite var bu rock tarzı müzikte.müzikte bir durgunluk yaşıyor dünya.bunun nedeni sanatçıların müzikteki kaliteyi düşük tutması.irem derici gibi sanatçılar var türkiyede adından söz ettiren.bunlar lüx hayatı özendiren kliplerle sahne alıyor müzik kanallarında.hande yener halen müzik dünyasında kendinden söz ettiren sanatçılardan.şimdilerde beni sev şarkısı dillerden düşmüyor.murat bozun geç olmadan şarkısı listelerde yer alan parçalardan.demet akalın ve yalın unutulmayan sanatçılardan.bunlar popun yıllarca listelerde kalmış şarkılarını seslendiren sanatçılar.bengü bu kafileye katılan sanatçılardan.hadise ve nilkaraibrahimgil müziğiyle gündem olmayı başarmış müzisyenler.simge üzülmedinmi şarkısıyla yakın zamanda unutulmayanlar arasında.sezen aksu ustalığını konuşturuyor ihanetten geri kalan albümüyle.sina akçıl tabi tabi şarkısıyla güneş ve denizle buluşturan kumsalların ateşini müziğe taşıyor.sıla afitab şarkısıyla unutulmazlar arasında.deniz seki atiye gibi sanatçılar halen müziğiyle insanları eğlendiriyor.tabi bizim uzak durmamıza bağlı müziğe yabancılaşmamız.müzik yaşama sevincini taşıyor yorgun hayatlara.kimisi için kötü alışkanlıkların nedeni sayılıyor müzikholler.her şeyin bir saati olduğu gibi müzik için söylenenler olumsuza çekiyor hayatları.şu anda ziynet salinin bugün adım leyla şarkısını dinliyorum.yıllar sonra dinlediğim bu şarkı ikna etmek için yazılmış hayatın güzelliğine.
16
rize meydanı boş bırakılmış.kendi çapında bir düzenlemeye gidilebilir.denize dolgu yapılarak bir sosyal alan planlaması var.rizenin kıyı şeridi kayalıklardan oluşuyor.şehrin denizle bir ilgisi yok gibi.plajlar şehrin dışına taşınmış.bu durumda sosyalleşmenin yaşandığı söylenemez.bu küçük şehir nufüsü kadar canlılık yaşamıyor.rizede üniversite var öğrenciöler şehirde yalnızlık yaşıyor kanaatimce.şehri insansız bırakan okullaşma ne işe yarar.rizede belediye park ve bahçe yapımıyla meşgül.insanlara soluk aldıracak çalışmalarla şehre kimlik kazandırmanın çareleri aranmalı.şehri boydan boya katedecek cadde üzerinde bir tramvay hattı açılmalı rizede.şehrin sorunları kültür açısından bakıldığında endüstrileşmenin sınırlı olduğu görülüyor.çaydan geçimini sağlayanlar ekonomik sıkıntı yaşıyor.rize halen göç veren bir bölgenin şehri.yeşil doğası ve denizi buluşmamış nedense.öğrenciler aldığı eğitimle bir meslek kazanmak için çalışıyor.eğitim mesleki eğitimin yanı sıra kültüre gereksinme duyar.bu konular ders seçiminde öğrenciye beden eğitimi resim ve müzik şeklinden milli eğitim tedrisatı tarafından öneriliyor.okulla doğanın buluşması sosyalleşmenin olanak bulmasıyla mümkün.öğrenciler hayatın anlamı konusunda soru sorma yeteneğinden uzak.bu konuda yazılan kitaplar raflarda kalıyor malesef.okul aile işbirliğiyle bu sorunlar kısmen çözülür.hayasttan ders çıkarmanın yolu aramaktan geçiyor.burda insanları suçlamak değil meramım.en azından düşünce dünyamızı kitapla zenginleştirerek dünyayı anlamak erişkinliğini yaşatabiliriz kendimize.
17
yeni asya yazarı faruk çakır her gün farklı bir konuyla köşesinden sesleniyor okuyucuya.yeni asya bağımsız bir hareketimi örgütlüyor.ilhamını risalelerden almış olması kimliğini deşifre ediyor.yeni asya yayınları zengin bir katalogla çıkıyor.çağdaş islamın bilimi anlamakla idrak edileceği görüşünde.zaten sait nursi sık sık bilimsel referansları kullanmış.kainatın yaratıcısı bir çekirdekte bir meyvenin fihristesini hazırlamış.işte kainat kitabını okumakla allahın sanatına muttali oluruz.varlık aynasında görünen hakkın esmasına tuttuğu aynadır hakikatta görülen bilgeliğin sırrı.sait nursi medresetüzzehranın kuruluşu için planlar yapıyordu 1.dünya savaşı sürerken.dinin çıkmazda olduğu cumhuriyet devrimlerine karşı hakikatı haykırmaktan çekinmemiş.ömrünü hapishane ve sürgünlerde geçiren sait nursinin tek tesellisi demokrat partinin iktidarında gösterilen müsamaha olmuştur.o günlerde kominizmin bir felaket olduğunu savunmuştur.islamın inkılabı için ruhlarda yaşayacak devrimle saadet-i ebediyeye kapı açacaktır asrın fitnesinden halas olmakla.islamın ekonomiye bakışını ahiler yaşatmıştır en çok.islami gelenek vakıf medeniyetine giden yolda serbest ticareti ekonomi için uygun görmüş.devlet vergilerle halka hizmet götürür geçmişte olduğu gibi.zekat zenginliğin paylaşılması için bir araçtır.bu görüşlerle cemaatlerin parayla ilişkisi tespit edildi.bir lokma bir hırka diyen zevat milyarlarca doları onca yoksulluğa rağmen himmet adı altında inancı bir sömürü olarak kullanmayla topladı.halka silah doğrultanların safında yer aldı.belki bir alamet bulunmadığı sürece dini düşünceler için bi yaşam tarzı hazırlamanın zorluğunu yaşadı toplum.
18
’rahatsızsın galiba’ diye sordu sokakta mısır satan kadın.başını sallayıp durumu onayladıktan sonra ’durumundan anlaşılıyor’ diyerek sözünü tamamladı.polis kayıtlarına adı geçtiğinden şüpheyle karşıladı bu nezaketi.hiç dostu kalmamıştı çevresinde.yalnızlığı anlaşılıyordu uyandırdığı intibadan.insanların davranışına bir anlam veremiyordu.belki ölümüne neden olacaktı taşıdığı bu ağır sorumluluk.yoktuki parasıyla rezil olsun.bir kent yoksulu gibi ıssızlığın soğuk soluğunu duymuştu ensesinde.yarınlara umutla bakmak ve direnmek için sabrı yoktu.belki ölümle yaşanacak bir kaybın toprağa emanet bırakacağı hükümle uyanacak insanlar.
19
kapsamlı ışıma metrix olarak tarif edilebilir mi.devrelerin çalışması için bütün olanaklar kullanılır.araştırma sahasına giriyor bu çeşit bir uygulama.bilindiği üzre bakır kablolar iletken bir cevher.bu çeşit yoğunluk bir gücü açığa çıkaracak.bu şekilde devreler arasında bir etkileşime yol açacak.sunuçta maddeyi esnek hale getirecek bu ışıma.uzam açısından bir erişime ulaştıracak cihazı uygulanan direnç.
20
bilgisayar nasıl çalışır sorusu metrixe uzanan gizemli bilginin detayları.celal şengör meselenin ilmi yönüne vakıf değil.bildiğin gibi freudda aynı sapıklıkla itham edilmiş.ünvanı profesör olan bir üniversite hocası için özgürlüğün sınırı olmalı.evrimle kemalizm arasındaki korelasyonu çok iyi biliyor.ahlak yönü zayıf diyeceğim ama her inançtan insanın maruz kaldığı bir istismar sözkonusu dünyada.rezalet diye tanımladığınız sınıfa dahil edilebilir bu cinsel saldırı.her hayat görüşü için çirkin bir davranış.bilginin aydınlığına inanmak için yeterlidir bu tür basitlikler.iç huzurun bu tür ajtasyona açık olmadığı aşikar.bu nedenle insanın komleks yapısına ters düşüyor olgunluktan uzak durmanın sorumsuzluğu.önyargıları yıkmak insanları küçük düşürmekle başarılamaz.evrenin bir anlamı olduğuna inanmak anlaşılır kılar haksızlıkları.bunun öğretici olmadığı anlaşılır kimliksizliğin acıtıcı umutsuzluğuna aldanmak olsada cehaletimiz.
21
yüzde on barajını getiren bahçeliden türk solunu bitirme hamlesi.anlaşılan demokrasi halen nefret söylemi üzerinden ilerliyor.artık muhalif olmanın aykırılığını fetö üstlenmişse tarikat ehli olmak ehli sünnete tabi olmak anlamına geliyor.yeni çeri ocağı ne zaman lağvedildi ya da şeriatı istemek anlamına mı geliyor emir ve yasakların aykırılık yaşamaması insan özüyle.adil düzenden faiz devletine giden yol neden kötü niyetlerle döşendi.bunları anlamak için hangi kitaba başvurmalı.ömer adaleti mülkün temeli olarak görüyorsa tabiki harcamaları denetleyebilirdi reaya.islamda sosyal adalet günümüzde nasıl sağlanır sorusuna yanıt aramak için bireysel özgürlüklere ayrı bir önem vermeli devlet.işçi haklarını yeterli görüyormu iktidar.rejimin islamcılığa evrildiği faşizan ortamda ihanetin bir sakıncası yok ne yazık ki.irtica kavramını yanlış bulanlar için toplumun yaşadığı güven krizini özgürlük taleplerinde görenler halkın yaşadığı gerçek anlamdaki ahlaksızlığa baksınlar.bunu çözümlemek için hiç bir ideoloji bu kadar uzak tutulamazdı yönetimden.
22
tabiat ve insan islam felsefesinde nasıl ele alındı.islamın yetiştirdiği büyük filozoflar bu alanda inançla felsefeyi uzlaştırmak ister.felsefenin hakikatı arama biçiminde zındıklıkla suçlanır maddiyun filozofları.ibni rüşdle gazalinin tartışması herkesçe bilinir.düşünmek nasıl bir eylem olmalı tartışmaları aklın dindeki yeri nedir sorusuna bırakmıştır sonraları felsefeyi.sonraki dönemlerde maddiyun filozoflarına saldırılarla geçmiştir tarih.materyalizmin kökenleri bilim felsefesindeki hakikat arayışına bir atıftır belkide.gazali din ilimlerini ihya ederken kullandığı metotla filozofları küfürle tenkit etmiş.felsefeyi din yorumunda kullanma meşruluğunu savunmuş insan aklını çaresiz bırakan meselelerde.dini düşüncenin edebiyata yansıması tasavvufla mümkün olmuş sonraki dönemde.islam felsefesi tabiatın anlamını insanı tamamlayan olguların bağlayıcılığında aramış.tabiattaki ilahi kudrete hayran kalan arabinin görüşlerinde kozmostaki harika düzeni açıklamanın aracına dönüşmüş hikmet.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.