Simetrik ve Asimetrik Mevzusuna Genel Bir Bakış
Simetri herhangi bir somut varlığın veya soyut fikrin, düşüncenin veya kavramın ahenkli, uyumlu ve birbiriyle bütünlük arz eder durumda olmasıdır. Göze hitap etmesi, zihinde çarpışmamasıdır. Dört başı mamur olmasıdır. Simetrinin tam tersi olan şeyse asimetridir. Asimetri gözü okşayan değil, duyum ve duygularla örtüşen değil tırmalayan bir durumdur.
...
Asimetriyi bir dağınıklık ve düzensizlik olarak görmemek, bütünüyle bu anlamları çıkarmamak gerekir. Asimetrinin de kendine özgü bir duruşu ve tarzı vardır. Kimilerince tercih nedeni vardır. Simetri belki biraz tekdüzedir, genel tercihtir. Ancak asimetri biraz özeldir, özneldir, ender kişilerin kabulüdür.
...j
Bir masanın üzerindeki veya bir odadaki eşyaların bu kavramların gerektirdiği şekilde dizilişlerini düşünün. Simetrik denildiğinde her eşya yerli yerincedir. Göze batan hiç bir şey yoktur. Ancak ortada farklılık oluşturacak bir şey de yoktur. Farklılık asimetrik olanda vardır. Bu hem şekilsel hem düşünseldir.
Simetrik biraz kolaycılıktır, asimetrik zor olanın seçimdir. Uyum ve bütünlük biraz ezberci yaklaşımın, güvensizliğin, birikimsizliğin ürünüdür, asimetrik olansa analitik olanın, kendisine mutlak inananın mamulüdür.
...
Asimetrik ve simetrik, simetri ve asimetrinin ifade ediliş biçimidir. Simetrik seçim biraz takıntının, yetersizliğin ve az gelişmişliğin eseridir, asimetrik tercih ise düşünselliğin ve ileri görüşlülüğün eseridir, sınırları zorlayanların işidir.
Kemal GÜL
05.09.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.