- 298 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
VİETNAM SAVAŞI.
VİETNAM SAVAŞI. SOĞUK SAVAŞ BATAKLIĞI.
Beş Amerikan cumhurbaşkanı, komünist bir Vietnam’ı ve muhtemelen komünist bir Güneydoğu Asya’yı önlemeye çalıştı. Truman ve Eisenhower çoğunlukla fon ve ekipman sağladı. Kennedy başkan olduğunda, Vietnam’da binden fazla ABD danışmanı vardı. 1963 Kasım’ında vefat ettiği sırada, Vietnam’da on altı bin Amerikan askeri vardı. Savaşın Amerikanlaşması başlamıştı.
Kennedy, Mayıs 1961’de onu Vietnam’dan ayrılmaya çağıran Fransa başkanı Charles de Gaulle’yi dinlememeyi seçerek, “Adım adım dipsiz bir askeri ve siyasi bataklığa gömüleceğini tahmin ediyorum” diyerek uyardı.
Amerika’nın rolünü genişleten ya da yavaş ama istikrarlı bir şekilde çekilmeye başlamışsa, Kennedy’nin Vietnam’da ne yapacağı konusunda tartışmalar devam ediyor. Başkanlığı boyunca, Kennedy’nin her yerde “özgürlük sınırlarını” savunması gerektiği konusunda tutkuyla konuştuğunu biliyoruz. Eylül 1963’te “Avrupa’da veya Latin Amerika’da veya Afrika’da olanların, bu şehirde yaşayan insanların güvenliğini doğrudan etkilediğini” söyledi. 22 Kasım sabahı Fort Worth, Teksas’ta konuşarak, suikast yapıldığı gün, Kennedy, “Amerika Birleşik Devletleri olmadan Güney Vietnam’ın bir gecede çökeceklerini” söyledi. Biz hala özgürlük kemerinin temel taşıyız ”dedi.
Kennedy’nin halefi Lyndon B. Johnson, hem Meclis’te hem de Senato’da Teksaslı bir Demokrat olarak görev yapan hırslı ve deneyimli bir politikacıydı ve şahsiyeti, kendi eyaleti kadar büyüktü. II. Dünya Savaşı’nı kazanmak ve Yeni Anlaşmayı başlatmak için FDR’yi putlaştırdı ve onu cumhurbaşkanı olarak taklit etmeye çalıştı. Kendisinden önce gelen üç cumhurbaşkanı gibi, savaş sırasında da harekete geçti, II. Dünya Savaşı sırasında Pasifik’te denizci yardımcısı olarak görev yaptı ve onlar gibi bir odak noktası için Mesih Kilisesi’nin Müritleri’ne katılan bir Hristiyandı. İyi işler. Johnson, siyasi tecrübesine dayanarak, Ho Chi Minh’in, Senato çoğunluk lideri olarak yaptığı gibi, havuç teklifinde bulunabileceği ya da sopa kullanabileceği başka bir politikacı olduğunu düşünüyordu. Ancak Ho Chi Minh, Chicago ya da Austin’den gelen bir arka oda polisi değil, uzun süredir devam eden bir çatışmaya karşı savaşmaya ve zafer kazanana kadar büyük kayıpları kabul etmeye hazır bir komünist devrimciydi.
1964’de yapılan kampanya, Johnson’a “Asyalı çocukların kendileri için yapmaları gereken şeyi yapmaları için Amerikalıları evden dokuz ya da on bin mil yollamak üzere değiliz” sözünü verdi. O yılın Ağustos ayında, Kuzey Vietnam devriye botlarının iki ABD avcısına saldırdığı bildirildikten sonra, cumhurbaşkanı ABD’nin Vietnam’daki Tonkin Körfezi Çözünürlük Körfezi’nde varlığını arttırmak için ihtiyaç duyduğu kongre otoritesini aldı.
Seçildikten sonra, Johnson, 1968’in başlarına kadar Vietnam’da yarım milyondan fazla Amerikan askerinin bulunmasına ve Eisenhower’in şiddetle karşı çıktığı bir eylem tarzına kadar asker seviyelerini istikrarlı bir şekilde artırdı. Johnson, Kuzey Vietnam’a düzenlenen bombalama baskınlarının sayısını dört katına çıkardı, ancak Komünist Çin’den askeri bir yanıt almayı tetiklemekten korkan ABD’yi ya da Güney Vietnam kuvvetleri tarafından Kuzey’in işgalini yasakladı. Johnson’ın korkuları yanlış yönlendirildi: Çin, Kültür Devrimi’nin kanlı kargaşasına yakalandı. On yıl boyunca, Halk Kurtuluş Ordusu, Kültür Devrimi’nin ortaya çıkardığı fanatik gençlik hareketi olan Kırmızı Muhafızları kontrol ederken Kültür Devrimi’ni ilerletmeye çalışmakla meşguldü.
LBJ neden Güney Vietnam’ı savunmak için bu kadar kararlıydı? Başkan, tarihteki yerini bilerek, Vietnam’ın komünist olma riskini 1949’da Çin’in “kaybı” ile karşılaştı: “Vietnam’ı kaybetmeyeceğim” dedi. “Güneydoğu Asya’nın Çin’in gidişatına girdiğini gören cumhurbaşkanı olmayacağım.” 1965’de ulusal olarak yayınlanan bir konuşmada, “Zamanımızın temel dersi, saldırganlığın iştahının asla tatmin edilemeyeceği yönünde. Bir savaş alanından çekilmek, yalnızca bir sonrakine hazırlanmak demektir. ”
Peki ya düşman pes etme belirtisi göstermezse? 1968’de, üç buçuk yıl boyunca titizlikle kalibre edilmiş bir yükselişin ardından Pentagon, Kuzey Vietnamlıların, yılda en az iki yüz bin erkek süresiz olarak Güney Vietnam’a göndermeye devam edebileceği sonucuna vardı. Bir analistin yazdığı gibi, “VC-NVA Vietnam-Kong ve Kuzey Vietnam Ordusunu ülkeden sürerek ya da kabul edilemez bir zayiat oranı uygulayarak bu savaşı ’kazanabileceğimiz’ fikri yanlıştır.”
Ocak 1968’deki Tet saldırısı, böyle bir analizi doğruladı. Yaklaşık seksen beş bin Viet Cong güneydeki Saigon ve diğer büyük şehirlere saldırdı. Çoğu durumda, askeri tarihçi Norman Friedman yazıyor, saldırganlar tam bir taktiksel sürpriz başardılar. Saygon’daki ABD Büyükelçiliği’nin nüfuz etmesi ve eski imparatorluk başkenti Hue’nun ele geçirilmesi gibi çarpıcı başarılar yaşandı. Bununla birlikte, hem ABD ordusu hem de Güney Vietnam ordusu iyi mücadele etti. Güney’deki sivil nüfus, Saygon hükümetine karşı yükselmedi, ancak komünist işgalcileri reddetti. Komünist kadroların yüzde 40’ının öldüğü veya immobilize edildiği tahmin ediliyor. Viet Cong asla toparlanmadı.
Ancak Amerikan haber medyası Tet ’nin bir Amerikan yenilgisi, hatta bir hain bile saldırı olduğunu bildirdi. Sinirli ve cesareti kırılmış bir Başkan Johnson, generallerinin olumlu raporlarına veya medyanın olumsuz raporlamasına neye inanacağını bilmiyordu. Halk ikincisini seçti.
Savaşa verilen iç muhalefet, artan zayiatla körüklendi (elli sekiz binden fazla Amerikalı Vietnam’da öldü). CBS News haber spikeri Walter Cronkite - Amerika’nın geniş çapta izlenen bir yayında geri çekilmesiyle ilgili bir Gallup anketine göre “Amerika’nın en güvenilir adamı”. Cumhurbaşkanı, bir yardımcısına Cronkite’yi “kaybettiyse” ortalama vatandaşını kaybettiklerini söyledi. Onlarca ve yüzlerce savaş karşıtı protestocu Washington’un sokaklarını doldurdular, “Hey, hey, LBJ, bugün kaç çocuğu öldürdün?”
ABD’nin Kuzey Vietnam’a karşı “nihai” bir askeri zafer kazanamaması, Mao’nun köylü ordularının sabırlı olup, Kuzey Vietnam’ın bol miktarda sahip olması için gerekli vasiyetlere sahip olması durumunda modern ordulara karşı zafer kazanabileceğini savunuyordu.
Ayrıca, Vietnam’daki savaş ABD’nin stratejik planlamasını etkiledi. 1968’de uzmanlar, Vietnam’ın taahhütleri nedeniyle ABD’nin dünyanın başka bir yerine yanıt vermesinin zor olacağını savundu.
Bu yazı Vietnam savaşı konusundaki daha geniş eğitim kaynağımızın bir parçası. Vietnam Savaşı’nın tam tarihçesi ve genel görünümü için burayı tıklayın.