Sadece Bir İyi Vardır Bilgi Sadece Bir Kötü Vardır Cehalet (Sokrates)
Sokrates sadece bir iyi vardır bilgi derken, bilgiyi öne çıkarmak, gereken değeri vermek içindir yoksa iyi sadece bilgiyle sınırlı olan şey değildir. Başka başka iyiler vardır ve bunlar mertebe mertebedir. Ancak sadece bir kötü vardır cehalet derken doğrudan vurgudur bu. Çünkü cehalet tüm kötülüklerin müsebbibi ve ana nedenidir.
…………………………………………………
Hiç şüphesiz bilgi cehaleti nötrleştirici, hatta baskılayıcı en önemli unsurdur. Cehalet bilgiyle bertaraf edilir. Bilgi öyle bir değerdir ki; karanlıkları aşan, önümüzü aydınlatan, bize yol gösteren en önemli şeydir. Burada kuru ve boş bilgiden bahsedilmiyor. Bilgi edinmişiniz bunu zihninizde istiflemişsiniz, gerektiğinde kullanmışsınız bununla alakalı değil konu. Bilgiyi nasıl edindiğinizle, nerede ve ne için kullandığınızla ilişkilidir. Yani bir bilgisayarın belleğinde olandan farklıdır insanda bilginin oluşu. Öyle ki; bilgiyle yoğrulacaksınız, aydınlanacaksınız, kendiniz ışık verir hale geleceksiniz. Çevreyi aydınlatacaksınız. Mumun ışık verdiği gibi olacaksınız. Mum dibine karanlıktır ama çevresine aydınlıktır.
…………………………………………………
Cehaletin ana nedeni bilgisizliktir. Bilgi olmayınca akıl kör ve sağır kalır, yetersiz kalır. Sadece akılla yolumuzu göremeyiz. Aklın bilgiye ihtiyacı vardır. İnsan bilgiyle yoğrulduğunda, bilginin akla kılavuzluk ettiğinde cehalet yer edinemez, zemin bulamaz, o ortamda yaşayamaz.
…………………………………………………
Bilgi nasıl edinilir denildiğinde ise ya duyusaldır, ya da sezgiseldir. Bunun ötesinde zihinseldir. Yani insan doğduğunda bilgiyle mücehhezdir. Bilgi algı yönlüyse duyusaldır, doğrudan kalbe doğmuşsa sezgiseldir, doğuştansa zihinseldir. Doğruluğu şüphesiz yani mutlak doğru olduğuna inanılanlar tümdengelimsel, sonradan keşfedilenler tümevarımsaldır. İlki bütünden parçaya, ikincisi parçadan bütüne doğru ilerler.
Kemal GÜL
29.03.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.