- 466 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
____100 YIL ____
Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinin si mgesi İstiklal Marşı’nın kabulünün 100. yıl dönümü…
Kurtuluş Savaşı yıllarında, ordu tarafından bir İstiklal Marşı yazılması isteği üzerine Maarif Vekaleti (Milli Eğitim Bakanlığı) 500 lira ödüllü yarışma açar. Bakanlık, yarışmaya gönderilen 724 şiirden 6’sını seçip, bastırdıktan sonra milletvekillerine dağıtır. Ancak bu şiirleri yeterli bulmayan dönemin Milli Eğitim Bakanı Hamdullah Suphi (Tanrıöver), yarışmaya para ödülü olduğu için katılmadığını öğrendiği Burdur Milletvekili Mehmet Akif’e (Ersoy) mektup yazarak yarışmaya katılmasını ister.
Meclisin 12 Mart 1921’de Mustafa Kemal’in başkanlığını yaptığı meclis oturumunda Başkan vekili İstanbul Milletvekili Dr. Adnan (Adıvar) Bey başkanlığında yaptığı toplantıda, bu yedi şiir ele alınır.Tartışmalardan sonra İstiklal Marşı olarak kabul edilen Milli Şairimiz Mehmet Akif Ersoy’un yazdığı 17 Şubat 1921’de Sırat-ı Müstakim ile Hâkimiyet-i Milliye’ de yayımlanan ve Hamdullah Suphi Bey’in Meclis’te okuduğu şiir ayakta alkışlanır...
Mehmet Akif 500 lira para ödülünü almak istemez. Fakat yarışmanın şartnamesi uyarınca almak zorunda olduğu belirtilince; Mehmet Akif parayı ’’Darül Mesai’’ adlı yardım kurumuna bağışlar.
12 Mart 1921’de TBMM’de Milli Şairimiz Mehmet Akif Ersoy’un yazdığı Türkiye’nin ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin milli marşı olan İstiklal Marşı’nın kabulünden sonra Maarif Vekaleti bu kez beste yarışması açar. 24 müzisyenin katıldığı yarışmanın sonuçlanması savaş yüzünden gecikir. Bakanlık tarafından 1924 yılında oluşturulan özel bir komisyon Ali Rıfat Çağatay’ın bestesini ’’İstiklal Marşı’’ olarak belirlediğini duyurur. Fakat Çağatay’ın bestesi Türk müziğinin etkisi altında olduğu gerekçesiyle 1930 yılında alınan karar uyarınca orkestrasyonu Edgar Manas tarafından yapılan Osman Zeki Üngör’ün bestesi ’’İstiklal Marşı’’ olarak benimsenmesinin ve kabulunun üzerinden bu gün 100 yıl geçmiştir...
Türk bayrağı gibi, Türk milletinin önemli si mgelerinden biri olan İstiklal Marşı, milletin güçlü aidiyet duygusuyla geleceğe karşı umut ve cesaretle bakmasını sağlayan "milli mutabakat metnidir…"
“Marş okunurken vatanın her bir ucunda bin meşale yanmakta, ilahı avucunda.
O şiir bir daha yazılmaz. Onu kimse yazamaz. Onu ben de yazamam. Onu yazmak için o günleri yaşamak lazım. O şiir artık benim değildir. O, milletin malıdır. Benim millete karşı en kıymetli hediyem budur.” “Allah bir daha bu Aziz Millete İstiklal Marşı yazdırmasın.” M. Akif Ersoy
Mehmet Akif Ersoy Aralık 1873 tarihinde İstanbul Fatih’te doğmuştur. Babası Mehmet Tahir Efendi, Osmanlı’nın Arnavutluk Bölgesi İpek Kazası’na bağlı Şuşisa Köyü’nden küçük yaşta tahsil için İstanbul’a gelmiştir. Annesi Emine Şerife Hanım, Buhâra’dan göç ederek Tokat’a yerleşmiş Buhâralı Mehmet Efendi’nin kızıdır...
Mehmet Akif Ersoy’un en önemli eseri olan “Safahat”, 7 kitaptan oluşmaktadır. 1911 yılında yazdığı birinci bölümde Osmanlı toplumunun meşrutiyet dönemini; 1912 yılında yazdığı “Süleymaniye Kürsüsünde” adlı ikinci kitapta, Osmanlı aydınlarını işlemiştir. 1913’de Safahat’ın üçüncü bölümü olan “Halkın Sesleri” ni ve 1914 yılında dördüncü bölüm “Fatih Kürsüsünde” yi yazdı. Ardından 1917 tarihli “Hatıralar” ve I. Dünya Savaşı hakkında görüşlerinin yer aldığı 1924 tarihli “Asım” ı yazdı. Son ve 7. bölüm olan “Gölgeler” i 1933 yılında yazdı. Şiirlerinin toplu olarak yer aldığı 7 kitaplık eserine “İstiklal Marşı” nı koymayarak bu eserini Türk Milleti’ne armağan etmiştir.
Mehmet Akif Ersoy, yürekleri çelikleştiren İstiklal Marşı’nı yazmak suretiyle, İstiklal Harbi’nin manevi cephesinde dövüşen kahramanlardan biri olmuştur.
"...Ben ezelden beridir hür yaşadım, hür yaşarım.
Hangi çılgın bana zincir vuracakmış? Şaşarım!
Kükremiş sel gibiyim: Bendimi çiğner, aşarım;
Yırtarım dağları, enginlere sığmam taşarım..."
İstiklal Marşı, Türk Milletini ortak değerlerde buluşturan eşsiz bir eser.
Şiirde “Kurtuluş Savaşı’nın” kazanılacağına olan inancını, Türk askerinin yürekliliğine ve özverisine güvenini, Türk ulusunun bağımsızlığa, Hakk’a, yurduna ve dinine bağlılığını dile getirmiştir.
Bu şiir: İstiklali, hürriyeti, ruhu anlatır bu marşı benimse Türk gençliği, unutma! İstiklal Marşı korkma diye başlar!
"Bayrakları bayrak yapan üstündeki kandır. Toprak eğer uğrunda ölen varsa vatandır."
İstiklal Marşımızın kabulünün 100. yıl dönümünde vatan şairimiz Mehmet Akif Ersoy’u ve aziz şehitlerimizi rahmet, minnet ve şükranla yâd ediyorum... Ruhunuz şad olsun...
Vatanıma milletime hayırlı olsun bu gün. Türkiye Cumhuriyeti gençlerine güvenim sonsuz ve umarım seneye bu gün yine kutlarız bu milli günü Türk milleti olarak…
İstiklal Marşı’mızın kabulünün 100. yılı ve Mehmet Akif Ersoy’u anma günü Tüm Milletimize kutlu olsun.
(kaynaklar: Türkiye Cumhuriyeti Tarihi)
12.03.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.