GUGUK KUŞU
GUGUK KUŞU
Bilmem siz hiç guguk kuşu diye bir kuş adı duydunuz mu? Köyde yaşamıyorsanız biraz zor duymuşsunuzdur. Guguk kuşunun resmini internette veya kitaplarda görmüşsünüzdür. Sesini bazı duvar saatlerinden duymuş olabilirsiniz. Hani kıvrakça yuvasından başını çıkarıp birkaç kez ‘’guguk guguk’ diye ötüp yine aynı kıvraklıkla yuvasına döndüğü zamanlarda olduğu gibi…
Guguk kuşu göçmen bir kuş olup ülkemize ilkbahar sonlarına doğru gelir. Genellikle köylerin içindeki ağaçlarda veya çok yakınlarında yaşarlar. Sabah erken kalkarlar. Yumurtla-ma dönemlerinde dallarda ‘’guguk guguk’’ diye öterek yumurtasın bırakabileceği başka kuş-lara ait bir yuva ararlar. Sonunda gözüne kestirdiği bir yuvaya yumurtasını bırakır. Çok akıllı hayvandır. Anne kuş şüphelenmesin diye yuvadan bir yumurtayı da yere atar.
‘’Ne acımasız bir kuş’’ dediğinizi duyar gibi oluyorum. Aslında; hem kurnaz, hem de tembeldirler. Kuşlar yuvalarını; çöpten, ottan, çalıdan yaparlar. Ama genellikle yuvayı yapan dişi kuştur. Erkek kuşlar sadece onlara yardım ederler. Belki de halk arasında; ‘’yuvayı dişi kuş yapar’’ denilmesinin asıl sebebi bu olabilir.
Guguk kuşları çok tembel hayvanlardır. Kendi özel işlerini başkalarına yaptırmaları sebebiyle de aynı zamanda asalaktırlar. Bu özellikleri anadan yavrusuna da geçer.
Bu kadar kötü niyetli guguk kuşunun hiç de işe yaramaz olduğunu zannetmeyin. Ana-dolu’nun birçok yerinde halen insanların çoğu çocuklarını, guguk kuşu ötmeden önce yatak-tan kaldırır. Guguk kuşunun bir insanın üzerine ötmesi uğursuzluk sayılır. Bu çağda; insan uyurken guguk kuşu üzerine öterse, o yıl işlerinin rast gitmeyeceği gibi bir hurafeye de inanı-lır…
Salih KOÇ
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.