- 1536 Okunma
- 13 Yorum
- 6 Beğeni
KİMSİN SEN?
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
İnsansın. Toplu yaşamak zorundasın. İhtiyaçların var senin.
FİZYOLOJİK İHTİYAÇLAR:
Yemek yemelisin. Isınmalısın. Gezmelisin. Cinsel ihtiyaçların vardır. Gidermelisin.
GÜVENLİK İHTİYACI:
Yaşarken güvenlik içerisinde olmalısın. Kanunlar, kurallar olmalı. Korunmalısın.
AİDİYET İHTİYACI:
T.C vatandaşısın. Bir ismin, soyadın var. Amasya’lısın. Çorum’lusun. Öğretmensin. Müdürsün. Memursun. Mimarsın. Bir kimlik kartın var cebinde. Sorduklarında, bankaya gittiğinde çıkarıp gösterdiğin...
SEVGİ, SAYGI İHTİYACI:
Seviyorsun, seviliyorsun. Saygı duyuluyor, saygı duyuyorsun. Tanınıyor, biliniyorsun.
KENDİNİ İSPAT İHTİYACI:
Doktorsan ihtisas yapıp, bir hastalığın tedavisini bulmalısın.
Askersen terfi etmen, yükselmen lazım.
Polissen komiser, amir, müdür olmalısın.
Simitçiysen simit fırını açmak olmalı hayalin.
İhtiyaçların sonsuz senin. Ama kaynaklar kısıtlı. Ancak Ekonomi(İktisat) diye bir bilim var onun kurallarına körü körüne uymayacaksın.
Karnın aç. İlk lokmadan aldığın zevk yedikçe azalıyor.
Yemeye devam edersen eğer. Zevkin azalacak, hatta sıkıntı duyacaksın. Bunun farkında olmalısın.
Yaşarken 1001 rolün var senin. Evde eşsin. Babasın, annesin. Markette müşteri, işin de ehil, otobüste yolcu, Edebiyat Defterinde şair, yazar, diğer yazılarda yorumcusun sen. Rollerini karıştırırsan eğer, mutlu olamaz, başkalarını da mutsuz edersin.
Para senin en büyük destekçin. O na sen hükmetmelisin. Emrine girmemelisin. Daha çok para, daha çok mal dersen eğer yaşamdan zevk almaz huzursuz olursun.
Kendine bir model seçmelisin. Bu din de olabilir, başka kurallar bütünü de. Hatta özendiğin biri de.
Sevecek, sevilecek ikram görecek, ikram edeceksin. Pay alacak, paylaşacaksın.
Hiçbir ekonomi modelinde acımak yoktur.
Sen acıyacak, acınacak duruma düşmemek için çabalayacaksın.
İnsanlar sonsuz ihtiyaçlarını tatmin için ekonomiyi icat ettiler. Her kuralına uyarsan şayet onlar seni koyun görürler.
Sağ elini sol göğsünün üstüne koy. Yüreğinin sesini dinle.
İnsan olmak böyle bir şey işte…
YORUMLAR
Sayın Bedri hocam
insan oğlu ta cenin ken doyumsuzluğu tadıyor tatmin olmama olgusu ile tanışıyor
sürekli sancılar ve dünyaya geliş mücadelesi
ve insan doymuyor
doymadığı için her şey ihtiyaç oluyor
bir araba alamazken ertesi yıl daha üst modeline ihtiyaç diyor
insanın doymak bilmeyen açlığı ekonomi denilen canavarın yumurtasının kabuğunu kırıyor
alma isteği çoğaldıkça ekonomi gelişip serpiliyor
sonrada hızla gelişen globalleşen ekonominin altında çoğu insan can veriyor
ne güzel söylemiş bir şair
azıcık aşım kaygısız başım
lafla peynir gemisinin yürümediği farkındalıklarımızın farkına varmamıza ışık tutan bu yazınızı kutluyorum
bu naif ve güzel kişiliğinizin bazı insanlara da bulaşması dileklerimle tebrik ediyorum
yolunuz ışık ola hocam
Mavii KeLeBeK tarafından 1/10/2020 11:17:18 AM zamanında düzenlenmiştir.
Bedri Tokul
İnsanların kazanımı sadece mal ve para olarak ölçüldüğü sürece
insani değerler yok olmaya devam edecektir.
Bu değerli yorumunuzla yazıya ve şahsıma yaptığınız değerlendirmeler beni
ziyadesiyle mutlu etti.
Çok çokk teşekkür ederim.
Selam ve Saygıyla...
Güzel söz nasıl dinlenirse, güzel yazıda zevkle okunur...
Yazınızda paylaşmak konusuna, Değerli Hocamın bir beyitini ve infak hakkında makalesinden notlar paylaşarak, hem infak, hem de infakın önemini vurgulamak istedim.
DÜNYADA
Bunlarla hemhâl ol ki, or’da çıksın yüzün ak
Sevgi, saygı, hoşgörü; sabır, kanaat, infak…
10/06/’19
Hanifi KARA
Allah'ın vermiş olduğu nimetleri, başkalarıyla paylaşarak yararlandırmaktır infak ve çeşitlerini şu şekilde sıralayabiliriz.
Maldan yapılan infâk, sadaka, zekat, ita, ilimden yapılan infâk , mutluluktan yapılan infak, gençlikten yapılan infâk, güzel sözden yapılan infâk, sağlıktan yapılan infâk, güzel sesten yapılan infâk, güler yüzle yapılan infâk...
Hoşça, dostça, sağlıcakla ve sevgiyle kalınız...
mirim
Bedri Tokul
Ancak; sizin açıklamalarınız beni daha da aydınlattı.
Paylaşmaktan zevk almak;, insan olmanın, mutlu olmanın seçeneklerinden biridir.
Bu yazıyı paylaşmış olmam ve sizin de beğenmiş olmanız beni ziyadesiyle mutlu etmiştir.
Değerli yorumunuz için teşekkür eder saygılar sunarım.
Lütfiye_Çanacık
TOPLUM SÂLEBE’LEŞTİ
Madde dinleri olmuş, her engeli aşıyor
Hem devleti, milleti; soymaya çalışıyor…(*)
09/11/’19
Hanifi KARA
(*) Sâlebe, "Câmi kuşu" lakabıyla anılan kişi iken;
"Zekâtı kabul edilmeyen sahabe" durumuna düştü…
Lirayı kuruşa çeviriyor, 99 kuruş ne demek…?!
Kuruş kuruş halkı PİPETLİYOR…!!!
Damla damla sel olur, sel birikir göl olur…
EHLİ KÜFÜR
Onlar söz dinlemez, kulaklar sağır
İfsat etseler de, “ıslahçıyız” der.
Kalpleri mühürlü, olmuşlar nahır (*)
Hakkı hakikâtı, inkâr ederler…!!!
23/09/’19
Hanifi KARA
(*) Nahır: Hayvan sürüsü…
BU GİDİŞ NEREYE?
Her tarafı kaplamış, haram, isyan ve inkâr
Nerde emr-i bil mağruf, ve nehy-i anil münker…?(*)
08/04/’19
Hanifi KARA
(*) Hayrı emreden ve kötülüğü yasaklayanlar…
Yazar olmakta böyle bir şey
Herkes yazar ama her yazan yazdığını
Yansıtamaz okurlara
Eyvallah güzel abım
Kalemin hiç susmasın
Bedri Tokul
Bu telaşta size teşekkür edememişim.
Çok teşekkür eder saygılar sevgiler bıraktım duygulu yüreğinize
İhtiyaçlar bitmiyor, tabi bu arada insanın hırsı ve tutkuları da hep daha fazlasını istiyor da istiyor. Kırk tane fabrikası olan adam niye elli olmasın diyor. Ama bilgeler de ''Kanaat tükenmez hazinedir diyor.'' Günümüz insanı ''Homo Economicus.'' diye de anılıyor. Kapitalizmin çarkları illaki dönecek ama dönerken de birileri zengin oluyor, birileri de o çarkların arasında ezilip gidiyor. Maddi zenginlik dediğiniz şey bir çok insan içinde bir şey ifade etmiyor. Bir bilge de ''Paradan başka harcayacak hiç bir şeyi olmayanlar dünyanın en fakir insanlarıdır.'' demiş. Çok şükür ki bizim paradan başka harcayacak sevgimiz, saygımız, vatanımıza aşkımız var. Yürek sesi hep var zaten içimizde, biz sussak da o susmuyor, ''İnsanın sen insanın sen.'' diye geveze bir kuş gibi hep ötüyor içimizde... Kutlarım yürekten sorgulayıcı ve ufuk açıcı bir yazı olmuş Bedri Abim saygıyla...
Bedri Tokul
Teşekkür ederim.
Çok şahit olmuşluğum vardır.
Bir insan cimri ise mutlaka zengindir.
Allah kalp zenginliğimize halel getirmesin.
Selam ve Muhabbetle...
Sonsuz olan ihtiyaçlarımız değil isteklerimizdir aslında. İhtiyaçlar barınma, yeme-içme ve üremekle ilgilidir. Doğanın bir parçası değil de yok edicisi olmaya devam ediyor. Günlerdir yanan Avustralya ormanları ile ekolojik dengenin sağlam bir şekilde canına okumuş bulunuyoruz. Tüm insanlığı ihtiyaçları için değil de istekleri için yaşadığı için tebrik ediyorum
Sevgilerimle...
Bedri Tokul
İktisat Fakültelerinde öğretilen bir çok tanımdan en fazla kabul gören bir tanımdır bu:
"Ekonomi: İnsanların sonsuz ihtiyaçlarını kıt kaynaklarla karşılama bilimidir."
Peki ihtiyaç mı istek mi?
İsteklerin ihtiyaç gibi algılanmasını sağlayan çeşitli argümanlar kullanılır. (Reklamlar, özendirme, yokluğunda huzursuzluk duygusu vb. gibi)
Ekonominin genel felsefesi; MAL VE HİZMETLERİ SAT VE KAZAN üzerinedir. Hiç bir zaman ahlaklı ol demez.
İnsan ve ihtiyaçları:
Amerikalı sosyolog Abraham Maslow un bütün Dünyada genel kabul gören İHTİYAÇLAR HİYERARŞİSİ dir anlattıklarım.
Katılırım yada katılmam öğreti bu...
Benim Lisans düzeyindeki eğitimim ancak bu kadarını anlatmaya yetiyor.
Daha uzun fikir teatisi burayı iktisat dershanesine çevirir ki. Gerek yoktur.
Değerli yorumun ve katkıların için teşekkür ediyor selam, sevgi ve Saygılarımı gönderiyorum.
Den(iz)
Demek istedğim şey; çok basit bir şekilde yaşabilirdik ve o zaman dünyanın sonunu bu şekilde getimezdik. Ekonomi dediğimiz aslında sadece bir illüzyon oyunu. Olmayan milyarlarca paranın esiri olmuşuz. Bankaların esasen olmayan paraları borçlardan doğurduklarını düşünecek olursak içinde yaşadığımız durum tam bir çıldırmışlık halidir. Bilgisayar ekranları dışında hiç bir yerde göremeyeceğimiz trilyonlar var ve onların var olma sebebi borçlanıyor olmamız.
Bir bankaya kredi çekmek için gittiğimizde ( iktisada göre ihtiyaç, bana göre istek kredisi) o ana dek olmayan bir parayı bankanın doğurmasını sağlıyoruz. Hem alacağımız parayı hem de faiziyle ödeyecek olduğumuz parayı yoktan var ediyoruz.Bir de üstüne o parayı ödemek için çırpınıp duruyoruz.
Bu denge nedeni ile ne borcumuz ne de ihtiyaçlarımız (istek) biter komutanım.
Her zaman ve daima saygımla ve sevgimle...
Bedri Tokul
Ve... Hep böyle tatlı tatlı tartışsak gerçekleri.
İkimiz de aynı şeyleri söylüyoruz aslında.
Tekrar teşekkür ediyor sevgilerimi gönderiyorum.
Sevgili Deniz Selamlarımla.
Ekonomist değilim. O nedele Ahmet ne demişse doğru demiştir. Kalıbımı basarım.
Yazı çok güzel. Adam yazıyor.
Yaz Ağabeyim. Hep birlikte yazalım.
Selamlar saygılar Ağabeyim.
Bedri Tokul
Ben şiiri beceremesem de böyle bir yazı yazmak geldi içimden.
GARDAŞIM BENİM...
Öperim gözlerinden.
Suat Zobu
İlham kaynağı olabilmişsem ne mutlu Ağabeyim. Ama adam yazıyor kardeşim.
Baldan damlaları döküyor kağıda.
Eyvallah Ağabeyim. Selam ve saygı bıraktım buraya..
"İhtiyaçların sonsuz senin. Ama kaynaklar kısıtlı. Ancak Ekonomi(İktisat) diye bir bilim var onun kurallarına uyacaksın. Karnın aç. İlk lokmadan aldığın zevk yedikçe azalıyor.
Yemeye devam edersen eğer. Zevkin azalacak, hatta sıkıntı duyacaksın. Bunun farkında olmalısın."
Abi sen müthişsin ya :)
Senin bu açıkladığın modelde, doyum noktasının zirvesine ekonomide marjinal fayda deniyor.
Ondan sonraki her adım eksiye dönüşür. Bunu biliyor olman senin ufkun hakkında bana çok pozitif fikirler verdi.
Ama bazı insanlar var ki onların marjinal fayda sınırı yoktur. Sınırsız elde etme arzusu sınırsız yalakalık dürtüsünü tetikler. Örnek vermeme gerek yok; hepimiz biliyoruz...
Değişik ama çok çok yerinde bir yazı.
Anlayana !
Kalemin önünde saygıyla eğildim.
Seni seviyorum abi...
Bedri Tokul
Bir insan cimri ise genelde zengindir.
Yüreği zengin kardeşim benim.
Yaşananlarla,okuldan aklımda kalanların bir harmanıydı bu yazı.
Herkes uyurken ben bu yazıyı yazıyorum.
Sen de uyumuyor bu anlamlı yorumu yazıyorsun.
Şu güzelliğe bak...
Öperim gözlerinden.