- 849 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
KÜLTÜR-MEDENİYET KAVRAMLARI ÜZERİNE BİRKAÇ SÖZ
HER TOPLUM, KENDİ KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURUR VE BUNLARIN HER BİRİ, TOPLUMSAL YAŞANTININ ÖZGÜN MODELİ OLARAK, O TOPLUMUN YAŞAMA TARZINI VE ANLAYIŞINI VERİR. BU DEMEKTİR Kİ, KÜLTÜRSÜZ TOPLUM YOKTUR. ANCAK KÜLTÜRLER ARASINDAKİ ALIŞVERİŞ; YANİ TOPLUMLARIN BİRBİRLERİNDEN ETKİLENMESİ KAÇINILMAZDIR. BU ALIŞVERİŞ, AYNI COĞRAFYAYI PAYLAŞAN KOMŞU TOPLUMLARDA DAHA ÇOK VE AÇIKÇA GÖRÜLÜR. KÜLTÜR ALIŞVERİŞİNİN KARŞILIKLILIK ESASI, “ETKİLEŞİM” DÜZEYİNDEDİR. FAKAT BAZI KÜLTÜR YAPICI TOPLUMLAR, DİĞER KÜLTÜRLERE GÖRE DAHA ETKİN VEYA ÖNEMSENİR KÜLTÜRE SAHİP OLDUKLARINDA, ALIŞVERİŞİN NİTELİĞİ DEĞİŞİR. DONANIMLI KÜLTÜR, “ALMAKTAN” ZİYADE “VERMEYE”, “ÖRNEK OLMAYA” BAŞLAR. “ÖNCÜ” VE “KAPSAYICI” BİR KÜLTÜRÜN MİMARINA DÖNÜŞÜR. KÜLTÜR YAPICISI NE KADAR DEĞER VARSA; DİL, DİN, HUKUK, EKONOMİ, SİYASET, SANAT... GERİDEN GELEN KÜLTÜRLER, BU “BAŞAT KÜLTÜR”ÜN İMRENDİREN ZENGİNLİĞİNDEN BESLENMEYE BAŞLAR. ÖNCÜ VE KAPSAYICI KÜLTÜR, “MEDENİYETİ KURAN” KÜLTÜRDÜR. DİĞERLERİ İSE, BU MEDENİYETE KATILIMLARI ORANINDA, UYGARLIK HALKASINI GENİŞLETİRLER. BÖYLECE, ARALARINDAKİ BENZERLİK ARTAR; ORTAK BİR HAVUZU DOLDURAN ÇEŞMELER GİBİ, KÜLTÜR DEĞERLERİNİ BİRİKTİRİR VE BİRBİRLERİYLE PAYLAŞIRLAR. DÜNYA, ORTAYA ÇIKAN MEDENİYET DAİRELERİNİN BİRBİRLERİNİ ETKİLEYEN FARK VE BENZERLİKLERİ İLE “UYGARLIK” KUTUPLARINI OLUŞTURURLAR. ŞU HALDE YEREL VE ÖZGÜN OLAN DEĞERLER TOPLAMINA “KÜLTÜR”, MEDENİYET KURAN KÜLTÜRÜN ÖNCÜLÜĞÜNDE OLUŞAN VE KÜLTÜRLER ARASI ALIŞVERİŞE AÇIK DEĞERLER ÜRETEN TOPLUMLARÜSTÜ EVRENSEL DEĞERLER TOPLAMINA İSE “MEDENİYET” ADI VERİLİR.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.