- 519 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
2018-17....... exodus... kafkasya exodus'u... ard.öyk.
yazının senelere dayali bir ahdin... gerçekleşmesi ve olgunlaşan fikirlerin onu desteklemesiyle bir tasarım ortaya çıkartma çabasıdır.
kafkasya’dan muhacir bir topluluktan oluşum. olguyu ruhen hep hissettim.
kafkasya’dan çıkarılmış çok insan toplulukları olmuştur.
karapapakların çıkarılmaları... bu exoduslardan biridir.
karapapakların üzerine açık saptamalar... kimse bilmiyor.
tevatür seviyesinde sembolik anlatımlar dinledim. kapsamlı bir araştırma-inceleme ise okumadım.
ailemizin ardahan’a geliş tarihi ise açık- seçik değildir... kimden ne dinledimse objektif bir delil elde edilemiyordu.
kafkasya exodus’una mısır exodus’unu model olarak kurgulamak olur mu?
mısır’da bir tane çıkartılan- exodus: yahudilerdir.
kafkasyadan çıkartılanlar ise: ahıskalılar, çerkezlerin birden fazla kolları, türkler- karapapaklar, osmanlılar, acaralılar... müslüman gürcüler ve diğerleri.
exodus’a muhatapların kafkasya’da meskun-asli topluluklar bilinmeyecek şey midir?
osmanlı kafkasyasından önce böyle bir exodus hadisesi olmuş mudur?
bu, osmanlı düzeni/ osmanlı pax’ına karşı bir işlem midir?
türklerin; özellikle timur’a ve kafkasya’da ilhanlıların fethine stratejik verilen cevap mıdır?
rusların... kafkasya’yı işgal ettikten sonra daim ve kaim ettikleri tesirli bir tasarruf mudur?
rusların bir " mısır exodus"u yarattıklarını rahatlıkla söyleyebiliriz mi?
rusların, burada paylarının olduğu oran, vurulan ziyanın gerçekliğini değiştirmez.
özne kimdir? ruslar değilse?
rus öznesi firavun modeline oturtulabilir mi?
exodus’un kaimiyetini düşünebilir miyiz? devam ediyor mu?
kafkasya’dan çıkartılış: exodus mudur?
çıkartılan nesneler: "çok topluluk" olmuştur.
bu çıkartılan nesneler bağlam/ context adı nasıl kavramsallaştırılacaktır?
olgunun ismi: exodus ise buna mısır exodus’una mukabilen kafkasya exodus’u denebilir mi?
kafkasya exodus’u rusların 1800’lerde işgaliyle kafkasya’nın modernizm’e muhatap olması gözlenir.
modernizm firavunları: rus çarları... ile doğurdan- doğrudan inşaası exodus’u yaratmış olabilir mi?
alt alta sıralanınca kavramları: rus çarlığı, modernizm, exodus’un bizatihi kendi, kafkasyanın coğrafi güzelliği gibi...
ahıskalılar,
karapapaklar,
tüm çerkezler.
bütün exodus’un dışında sorunlarını irdeleyebilirler mi?
"kafkasya exodus"u teorisi katkı verebilir mi kafkasya sorunsalına?
yalçıner yılmaz
çanakkale
28-10-2018
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.