- 743 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Dik yazı,eğik yazı ve bitişik el yazısı...
Ülkemizde,2004 yılında pilot illerde uygulamaya konulan ve ertesi yılda da ülke çapında hayata geçirilen "bitişik el yazısı" uygulaması gelecek ders yılından itibaren kaldırılıyor.
Yani 12 yıllık ömrü oldu bu uygulamanın.
Koyarken de kaldırırken de çok etkili "araştırma" ve "denemeler" yapıldığı kanısında değilim.
Bir tür "deneme-yanılma" metodu hayata geçirilmiş oldu.Ancak" tecrübe" etmenin,insanlık tarihi için çok önemli olduğuna inanırım.
Şimdi yapılacak "şey",bundan ders alarak benzer hataları yapmamak olmalı.
Ayrıca Bakanlıkça 3.sınıftan itibaren "Güzel yazı "dersinde "bitişik el yazısına" yer verilebileceği de duyuruldu.
Artık şu "Güzel yazı" dersinin adı değişmeli,sadece "yazı dersi" olmalıdır.Sanki diğer dersteki yazılar "çirkinmiş" gibi bir çağrışım yapmakta bu niteleme.
Yapılan iş "yazı"dır ve dersin adının "yazı dersi" olması yeterlidir.
Buraya kadar sorun yok,ancak "dik temel harflere "vurgu yapılması problemlidir.
2001-2002 yıllarıydı.
Yani 15 yıl önce.
Basında,insan doğasına en uygun yazı stilinin /tarzının "eğik yazı"olduğuna dair bir haber okumuştum.Çok da aklıma yatmıştı.
Sağa eğik ve 70 derecelik açı yaparcasına yazılan yazıların daha "dikkat" çektiği ve "etkileyici" olduğu anlatılıyordu...
Tam bu sırada,ünlü bir beyaz eşya üreticisi firma da 40 yıllık logosunu değiştirmiş;sağa 70 derecelik eğik ve küçük harf formatına geçmişti.
Bunun bilimsel bir farkındalık olduğunu düşünmüştüm o zaman.
Peki gerçekte öyle bir sonuç verdi mi ki?
Denilen şu:Dik temel harflerde tanınmışlık oranı yüzde 25 iken,eğik yazıda yüzde 33 oluvermiş durum!
Demek ki eğik yazı etkili denebilir.İtalik denilen yazı türü kısaca.
Mesele yazı tarzının dik,eğik veya bitişik el yazısı olması değildir bence.Esas olan öğrencilere,kendilerini en uygun ifade edebileceği "seçenekleri" de sunmaktır/sunabilmektir.
İlkokula tam 60 yıl önce,1957 ’de başladım.
Kısaca bir ömürdür yazıyorum ve genelde dik temel harfleri kullanıyorum.Ancak eğik yazmalara da yer verdiğim olmaktadır.
Ve eğik yazıyı kullanmış olsaydım,çok daha güzel yazacağım kanısındayım.Ki dik temel harflerle olsa da "yazı karakterim" iyidir demek isterim.
Bütün PISA sonuçlarında iyi bir yerde olan Finlandiya’nın bu konudaki çabaları da önemli geldi bana.
2015 yılı Ocak ayındaki haberi sizinle paylaşırsam,konu daha net anlaşılacaktır.
Finlandiya 2016 yılında itibaren ilköğretimde el yazısı dersini kaldırmak için çalışmalara başladı. İlköğretim ders programında "El yazısı" dersi yer almayacak.
"Helsinki Times" gazetesine konuşan Finlandiya Eğitim Bakanı Minna Harmanen, ilköğretimde "okuma-yazma" şeklini değiştirme zamanının geldiğini söyledi.
Klavyede hızlı yazmanın önemli bir yeteneğe dönüştüğünü savunan Finlandiya Eğitim Bakanı Minna Harmanen, günlük yaşamda da, hızlı klavye kullanmanın artık bir ihtiyaç olduğunu belirtti.
Eğitim Bakanı Minna Harmanen, ilköğretimde öğrencilere yazmayı klavye üzerinden öğretmeyi zorunlu hale getireceklerini ancak öğrencilerine el yazısı öğretmek isteyen öğretmeleri de serbest bırakacaklarını ifade etti.
İlköğretimde el yazısını kaldırmak için çalışma başlatan diğer iki ülke ise, İsviçre ve ABD olarak öne çıkıyor.
Ve Obama’nın yazı konusundaki feryadı !
Amerika Devlet Başkanı Obama’nın 2013’ten beri videolarda, hemen her konuşmasında bas bas bağırıyor “Hepimiz ve özellikle çocuklarımız bilgisayar programcılığı ve kod yazmayı öğrenmeliyiz!” diye.
YORUMLAR
Değerli Hocam.
Öncelikle yıllardır feryat ettiğimiz bir işkenceden çocuklarımızı kurtaran Milli Eğitim Bakanlığına, çok geç kalmış olsalar da teşekkür etmek isterim.
6 Yaşındaki minicik çocukların o yazı ile okuma yazmalarının ne kadar zor bir şey olduğunu gördüğüm gibi öğretmeye çalışan öğretmenlerin yaşadıkları sıkıntıyı görmek de hüzün vericiydi benim için.
Hele hele de ilk okul 4. sınıftan itibaren ders kitapları dik yazı, ama öğrendikleri yazı el yazısı olan çocukların çektikleri sıkıntıları düşünün...
İtalik yazı konusuna gelince: Bir araştırmam filan yok ama ben yine de dik yazı taraftarıyım. Eğitim sisteminin bildim bileli deneme tahtası olarak kullanılmasından da son derece rahatsızım.. Ülkenin boşa harcanan yılları bunlar. Yazık oluyor. Hem de çok yazık.
Selam ve sevgilerimle.
sabri ayçiçek
Büyüklerin "hatalarının" bedelini niye çocuklar ödüyor ki diye düşünmek gerek!