ÇENGELKÖY VE TURİZM
ÇENGELKÖY VE TURİZM
Sevgili Çengelköy, 26 01 1014 tarihli, ’Şimdiki Çengelköy’ isimli yazımız da, köyümüzün turizm açısından, büyük bir değişime uğrayacağı mesajını vermiştik.
Bundan 45- 46 yıl kadar önce köyümüze, büyük motorlarla iskelemize ve büyük otobüslerle iskele meydanına gelen, yaklaşık 250- 300 kişilik yabancı turist gelirdi. Çengelköy’ün yerli halkı dışın da, köyümüzde yerli turiste pek rastlanmazdı.
Efendim, o yıllar da köyümüze gelen yabancı turist kafilelerini ağırlamak ve turizm hizmeti verebilmek için, sadece ’Seval Pastanesi’ ve rahmetli Mehmet Kar abinin işlettiği, 100 - 150 kişilik ’Çınaraltı Gazinosu’nun dışın da, hizmet ve sunum yapabilecek kapasite, henüz Çengelköy’de yapılanmamıştı. Dar kapasiteli hizmet sunumu nedeniyle, gelen yabancı turistlerin bir kısmı bu iki mekanda otururken, açıkta kalan diğer turistler köyümüzün çarşısın da dolaşır ve az da olsa, hemen hepsi Çengelköy’ün yerlisi olan esnaflarımızın yüzlerini güldürürdü.
Ayrıca yabancı turistler, Çınaraltı Gazinosun da çok sevdikleri, biralarını da yudumlayabiliyorlardı.
Sevgili okur, 1999 yılında ki depremden sonra, depreme karşı zemini sağlam kayaları ve doğası sebebiyle, Çengelköy’e istanbul’un bir çok semtinden ve diğer yakın illerden, büyük bir göç dalgası başladı. 1987 Yılın da rahmetli Çengelköy Muhtarı Leyla abla dönemin de, köyümüzün nüfusu 8 bin iken, bu göç dalgası ile başlayan devasa, bloklar, siteler, havuzlu veya havuzlu villalar ve yeni işletneler, daha çok Çengelköy’ün Kuleli ve Emek mahallesi,Rasathane, Talimhane ve Bahçelievler civarlarına yerleştiler. Dolayısıyla Çengelköy’ün nüfusu % 150 artarak, 180 bin kişiye ulaştı. Bu arada Çengelköy’e merkez muhtarlığı dışın da, dört muhtarlık daha eklenmiş oldu.
Sevgili Çengelköy, böylelikle bir çoğu rahmetli olan, "iskele gazete bayii Niyazı bey ve oğlu Simon Taner, Ziya eczanesi, terzi tevfik, kuaför İrfan abla, Menan abla ve eşi Mehmet abinin iskele ve hemen karşısın da, Kel Mahmut ve oğlu Balbadem Nuri’nin gazinoları, Kasap Tanas, balıkçı ve manav Efe Mustafa, muhtar İsmail abinin kahvesi, karşısında Monkirik Aydın’nın babası kunduracı Ali usta, ciğerci Nuri ve oğlu Sedat, oyuncakçı teyze, Behazt ve hakkı’nın babaları bakkal Cevat, tahtabacak İhsan ve Altar İlhan’nın babaları kahveci Cevat, tekel Yaşar amca, Ahmet abi ve Muhsin’nin babaları helvacı Osman, Ahmet, Optik Nezih ve Recep’in babaları bakkal Hüseyin, Ömer ve Mustafa’nın babaları Ali bakkal, eczacı Emine hanım ve eşi Dr. Halim beyin Çengelköy eczanesi, Nurdan ve Nurte^’nin babaları kepekçi Muharrem, muhtar manav Niyazi ve oğulları Kadri ve Bülent abi, Yaşar ve Erol’ün babaları manifaturacı Nail, İlya usta, Dr. Eleni, balıkçı Can baba, boksör Erol ve Öner abinin babaları bakkal Remzi, Şeref’in büyük fırını, kunduracı Yılmaz, tekel Muharrem, Ali’nin kahvesi, Engin abinin babası berber Nuri, berber Dursun, kasap Muammer, manav Necip, ayakkabıcı Orhan, yorgancı Taner ve Şener, kahveci İbrahim, kasap Ramazan, manifaturacı Adnan, kırtasiyeci Nesimi, kuyumcu Ragıp, Cihan parfümeri, terzi Ali, terzi Enver, garson Meno’nun meyhanesi, mobilyacı Levent, bilgisayar Erdal, demirci Mustafa, Ayhan ve Kadir, neredeyse 4- 5 aile barındıran Abdullah Ağa yalısı, Turan abinin Yeni sineması, Nur sineması, elektrikçi Mehmet, Feride ablanın babası terzi Baki amca, tekel baba Tahir, kuoför Hulusi, sazcı Erdoğan, tenekeci Lütfü ve Nuri, Kalaycı v.s." köyümüzün eski esnaflarının çoğu giderek azalmış ve üç, beş esnaf dışında, yerlerini yeni esnaf ve işletmelere bırakmışlardır.
Çengelköy’de henüz havlu atmayıp, ayakta durmaya ve hizmet vermeye devam eden esnaflardan sadece, 1957 yılından bu yana Seval Pastanesi, Küçük Fırın, kardeşimiz Ferforje Kadir’in Atlas Elektrik, sevgili Zeki Erhal’in beyaz eşya tamir atölyesi, aynı mekan da kardeşimiz Veysel Güzelses’in Onaran Elektrik, Murat Nalburiye, Can Nalburiye, Cafer abimizin kızı Pınar ve Oğlunun Hook Cafe ve İnternet Cafeleri, sevgili Erol ve eşinin çalıştırdığı Çay ve Kahve Ocağı, terzi İsmail abi, Diş Hekimi Nefise hanım, kunduracı Zeki ve Ramazan ustalar, berber Ahmet’in oğlu berber Halil, sevgili Ecz.Füsun ile birlikte, Hülya, Dilek ve eski muhtarımız Tuncay Acundatek’in eşi Serap’ın çalıştığı Füsun eczanesi, Foto Birol, Diş Hekimi ve Çene Cerrahı Gürel abi, kardeşimiz Kenan’nın hizmet verdiği Altın Yıldız Çay Ocağı ve Altın Piliç Çevirme’nin sahibi sevgili Uğur kalmıştır.
Çengelköy’ün özellikle merkezin de son 5- 6 yılda artan turizm kapasitesi, daha çok ’Yerli Turist’e yönelmiş ve köyümüz de yeni açılan mekanlar, her gün sabahlara kadar binlerce yerli turiste hizmet etmektedirler. Tabii ki çoğalarak artan turizm kapasitesine hizmet sunmak için, yeni mekanların açılmasına sebep olmuş ve artan turizm kapasitesiyle doğru orantılı, büyüklü küçüklü yeni mekanlar açılmıştır.
Sevgili Çengelköy, köyümüz de yeni açılan yeni işletmelerin bazılarının isimlerini sıralamadan önce, özellikle köyümüzde ki ’Cafe- Kafe’ dünyasına (deniz kıyıları dışında) öncülük ederek, bu akımı başlatan Hurma Cafe’nin sahipleri Tuğba ve Fatih Tavas çiftidir. Beş yıl önce Çengelköy de henüz kafecilik başlamamıştı. Ancak bu sempatik ve genç karı kocanın basireti, cesareti ve girişimciliği olmasaydı, belki de köyümüz de bu sektör yapılanmayacaktı. Güzel Sanatlar Üniversitesi mezunu bu iki genç, zor ve meşakkatli de olsa, Hurma Cafeyi açarak, kısa zaman da başarılı olmuş ve diğer girişimci gençler, bu doğrultuda ve hızla, yeni ürünlerle, yeni mekanlarla işletmelerini köyümüz de açmışlardır. Açılan yeni mekanlar, internet ortamında da tanınarak, Çengelköy’de yerli turist akımının önünü açmışlardır.
Köyümüz de Son Beş Yıl da Açılan Mekanlar...
Sevgili Tuğba ve eşi Fatih Tavas’ın Hurma Cafesi, Samet kardeşimizin çabalarıyla açılan, Maia Chocolates Cafe, sevgili Erdem ve eşi Neslihan’nın akıllı kızlarının ismini verdikleri, Nilda Cafe, Babilmekan Kitap Cafe, Hook Cafe, Nar Bahçesi Mekik Mantı, Müzelik, Çaycı İzzet Efendi, Boon Cafe, Çikolata Cafe, Hatr-ı Cafe, Abdullahağa yalısı restore edilerek yapılanan, Çengelköy Sütiş , Nargile Cafe, Kahverengi Cafe, Kahve Limanı, Blue Cafe Bistro, Cadde Cafe, Çengelköy Köşk Cafe, Alize Cafe & restoran, Aris Cafe, Aliye Cafe ve Restoran, Elmira Cafe, Allegria Cafe & Restoran, Erbap Patissene & Cafe,LaGasha Çiğ Köfte, Tadım Büfe &Döner, La Noix Cafe & Restoran açılmış ve yeni mekanlar açmak için, yer arayan birçok girişimci hemen her gün sokak sokak dolaşarak mekan aramaktadırlar.
Köyümüz de açılani Restoran ve gazino tipi işletmeler...
İskele Restoran (eski), Deniz Yıldızı Restoran, Del - Mare Ristorente, Hayde Gel Restoran, Toro Steak Hause, La Noix, Water Front Cafe - Sumahan, Melita Şark Sofrası, Rizel Restoran, Yakamoz Kuleli, Boğaz Steak House, Mango Gurme, Best Chicken, Willa Bosphorus, Tapasuma İpek Cello Kuleli.
Ev yemekleri tarzında açılan mekanlar...
Ulviye Börek, Komşu Fırın, Osman arkadaşımızın Aşhana İspir kurufasulyesi ve Ev Yemekleri, Davut ustanın, Bolu Lezzet Ev Yemekleri Lokantası, El Ele Mantı, Aşhane Ev Yemekleri, Bolu’lu Hasan Usta Ev Yemekleri, Çengelköy Ciğercisi Edirne Yaprak Ciğercisi, Çengelköy Saklıbahçe Ev Yemekleri, Nuh’un Gemisi Balık Evi, Menemenci Aydın Usta.
Unlu ürünler sunan mekanlar...
Seval unlu ürünler, Erbap unlu ürünler, Çengelköy Börekçisi, Çengelköy Simitçisi, Kemal Usta Vaffles Gözleme, Çengelköy Gözlemecisi, Ekizler Görele Pide, Aslı Börek, Özen Börek, Pizza Lazza, Rasathane Pide & Kebap, Burger King Pizza, Uğrak Büfe, Durak Büfe & Restoran, Dominos Pizza, By Crepe, Pizza Hit’s, Papa Jhons Pizza...
Pastane tarzında hizmet veren işletmeler...
Seval (butik) Pastanesi , Seval organik dondurma, Şeker Kardeşler Pastanesi, Erbap Pastanesi, Dilim Pastaneleri, Titiz Pastanesi, Veysel Pasta & Kafeterya, Lokman Tatlıcısı, Tarihi Osmanlı Tatlıcısı, Seval (butik) Dondurma, Şanlıurfa Baklava Evi, Bu Bu Dondurma, Yaşar Usta Sorbe & Dondurma.
Sevgili Çengelköy, köyümüz de hizmet veren mekanları sizlere sıralarken, unuttuğumuz, ismini yanlış yazdığımız ve atladığımız mekanlar olabilir, bu tamamen yazarın hatasıdır, gerekirse tekzip edilebilir.
Efendim, sevgili kardeşimiz nam-ı değer Ferforje Kadir’in Atlas Elektrik dükkanının aslında bu mekanlardan pek farkı yoktur. Bu eski ahşap ve otantik mekanın içerisin de adeta bir Çengelköy yaşar. İşte bu yüzden burası eski Çengelköylülerin nefes aldığı, buluştuğu, eski günleri yad ettiği bir noktadır, sanki. Bu dükkana, eski köylülerin yanı sıra, bir çok sanatçı, yazar, akademisyen, bilgilisi, cahili, akıllısı, delisi, kısaca insan olan herkes gelir.
Bu sokağın ismi Çengeloğlu sokaktır ve eski Çengelköylülerin hemen hepsi, çarşıya indiklerin de yürümek için, bu sokağı tercih eder, neden mi? Çünkü ne yazıktır ki, ana cadde de onları hiç kimseler tanımaz da ondan. Onlar kalabalık ana cadde de artık, sadece bir yabancıdır...
Geçenlerde yine Ferforje Kadir’in dükkanın da, eskilerden birkaç arkadaş ile, oturup sohbet ederken, bu mekanların sahiplerinden bir kişi, ’açtığımız bu yeni mekanlarla bizler, Çengelköy’ü gerçekten bir Ortaköy yaptık’ dedi, kısa bir sessizlik oldu, bizler şööylee birbirimize baktık ve sanki hep beraber anlaşmıştık. Soruyu beraberce soracaktık. İçimizden biri; "Dostum acaba Ortaköy’leştireceğiz diye, sakın bir Eminönü veya Ümraniye yapmış olmayasınız, tabii ki tespit köyümüzün ritüellerine uymayan, bazı mekanlar için geçerli"dedi. Hep beraber sorduğumuz bu indirici darbenin peşinden, anlamayana hiç, ama anlayana büyük dersler veren, direk vuruşun ardından, eski Çengelköy anıları kroşesi gelince, adamcağız havluyu attı ve ’tamam nakavt oldum, siz haklısınız’ dedi ve daha sonra Çengelköy’ün geleceği hakkın da öylesine güzel bir sohbet başladı ki, sormayın gitsin...
Sevgili Çengelköy, bu güzel sohbetimizin detaylarını ve önemini, gelecek yazımız da sizlere aktaracağız, İnşallah. Sağlıkla kalınız efendim...
Hüseyin A. Tuna
T u n a c a n
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.