ADEM'LE DARVİN'İN BULUŞMASI
Darvin’le yeniden buluşma. Yıllarca en büyük merakımdı Darvin. Bir süredir de beynimdeki rafların en arkalarında yer almaktaydı. Diğer taraftan Adem ile Havva’nın komiksediğimiz öyküsü var. Birçokları hala, Adem ile Darvin’i zıt kutuplarda görmekte devam ediyor. Darvin ateist, Adem dindar. Bence bambaşka bir bakış açısına ihtiyacımız var. Kutsal kitaplar Adem’i nasıl anlattılar bakalım. Modern insan Adem’i çok yanlış tanıdı. Kim modern insan? Ilk özel mükiyeti olan insan derim ben. Ilk toprak sahibi olup ilk mal mülk edinen insan. Peki bu insan ne yaptı? Kendine sınırlar çizdi. Bu sınırları korumak için silahlar yaptı. Aynı zamanda sınırların içindeki insanları bir arada tutmak için kurallar koydu. Ve ilk ahlak kuralı da böyle çıktı. Kadınların itaat etmesi gerektiği de böyle oluştu. Çocuklar da böylece bu sınırların malı oldu. Babadan oğula geçen bir hakimiyet sistemi oluştu. Ve böylece ataerkil dediğimiz sistemin temeller atıldı. Bilgi hani hep peşinden koştuğumuz bilim de doğdu bu tarihlerde. Yazı bulunduktan sonra bilgi akışı sağlandı. Daha sonrası hepimizin malumu.
Adem...modern insanı temsil ediyor. Kutsal kitapta elmayı yedikten sonra cennetten kovulan Adem ve Havva. Elma bilgiyi, Adem ilk modern insanı temsil ediyor. Ademden önce ne vardı. Jack London’un bu isimde çok güzel bir romanı var. Ademden önce cennet mi vardı. Bence evet. Bir düşünün, hiçbir bilginin, hiçbir kuralın olmadığı bir dünya. Insan en doğal olanı yaşıyor. Doğayla bir bütün. Bu cennetin kendisi.
Darvin de kutsal kitaplar da haklıydı. Demek ki bir kamplaşma söz konusu değil. Çok anlamlı bir buluşma var burada. Eğer anlamak isterseniz insanı çok mutlu edecek bir örtüşme.
Darvin ve Adem’i barıştırmaya karar verdim. Belki de birçok zihinde çoktan barıştılar. Ancak hala bu konudaki hummalı tartışmaları duyar gibiyim. Havva’nın adını çok ön planda tutmayacağım çünkü Havva bir kadın olarak ikinci planda kalmayı çok iyi başaran ilk kadını temsil ediyor. Onun Darvin’le çok derdi yok aslında, henüz Adem’le başa çıkmış değil. Ancak vakti geldi, tüm kadınlar Adem’le barışmalı. Adem Darvin’le bir ortak noktada buluşacaklar ve devir daha olumlu bir mecradan akmaya devam edecek.
Adem ilk modern insanı temsil ediyor. Yani Darvin’in atası. Üstelik ilk peygamber olma onuru da ona verilmiştir. Darvin Adem’in çocuğu hepimiz gibi. Neden ona ihanet etsin ki. Adem kelimesinin, ’adam’ demek olduğunu biliyoruz. Ilk adam, ilk insan, ilk peygamber ...modern insanın atası Adem...Modern insan, bu vasfını nasıl kazandı? Bu konuda binlerce eser yazıldı. Bu yazı bilimsel değil sezgisel bir yazı olduğundan hiçbir iddiası yoktur. Ilk modern insan sahip olmayı ilk keşfeden insandı. Bu toprak benim, bu kadın benim, bu çocuklar benim diyerek başlayan ilk sahiplenmeler. Sahip olduklarını yönetmek için kurallar koydu ilk modern insan. Ahlak yasaları da peşinden geldi. Bu kadın benimse onu nasıl yönetebilirim?
Homo sapiens’in ilk temsilcisi Adem, kendinden önceki devri bilmiyordu. Insanın çok uzun bir biyolojik geçmişinin olduğunu bilmesi o şartlarda imkansızdı. Darvin doğayla başbaşa böcekleri, çiçekleri incelerken bir de baktı ki kazın ayağı böyle değil. Insan Adem’den önce de vardı. Farklı biyolojik özellikler taşıyarak tabii. Herkes cephe aldı Darvin’e. Karısı bile
bağırdı çağırdı, sen dine karşı geliyorsun diye. Darvin öyle heyecanlıydı ki. Bir bilim adamının heyecanı ürkütücüdür.
Adem’den önce cennet vardı. Ilk günahı Adem işledi ve cennetten kovuldu. Derler ki Havva ayartmış Adem’i. Bu da işin fantezisi. Kadınlar şeytandır, tezinin başlama noktası.
Ve kuantumcuların son başlangıçtan öncedir dediği gibi, insanlık o cenneti arıyor şimdi. Mistiklerin de dediği gibi, günah işlemeyen insan olgunlaşamaz. Yeni bir cenneti hak etmek için günah şehrini geçmek gerekiyor.