- 4271 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
KIBRIS TÜRK VE RUMLARININ YEMİNLERİ
KIBRIS TÜRK VE RUMLARININ YEMİNLERİ
Osman KILIÇKIRAN
Kıbrıs çeşitli milletlerin hakimiyeti altında yaşamış bir adadır. 1571’lerden sonra da sahibi Osmanlı Devleti olmuştur. Osmanlı Devletini yıkmak için anlaşan devletlerden biri olan İngilter’ye geçici bir süre emanet olarak bırakılmış Kıbrıs’a el konulduktan sonra, bağımsızlığa kadar iki toplum da sıkıntılı günler yaşamışlardır.
1960’da bağımsızlığına kavuşan Kıbrıs iki toplumun ortak ülkesi olmuştur. Yunanlılar Kıbrıs üzerinde çeşitli hedefler belirlemiş ve planlamalar yapmıştır. Rumların içinde Yunanistan’a bağlı lider ve topluluklar Kıbrıs’ı Yunanistan toprağı yapmak için uğraşmışlardır. Buna engel olarak gördükleri Türkleri de sindirmeye çalışmışlardır. Kıbrıs’ta devlet başkanlığı yapan liderlerin enosis’e ( Kıbrıs’ı Yunanistan’a katma) olan bağlılıkları toplumlararası çatışmaların sürmesinde rol oynamıştır.
Devleti kuran ve Kıbrıs’ın sahibi olan Türkler ve Rumlar birbirleriyle cepheleşip çatışma yaşadıklarından, örgütlenme mecburiyeti hissetmişlerdir.
Rumların kurduğu örgütlerin önemlisi EOKA’dır.
EOKA örgütünün ‘Askeri Başkomutanı Georgios Grivas = Digenis’in ‘ 1955 – 1958 EOKA Mücadelesi Tarihi’ adlı kitabında şunları yazmıştır :
“3. …mücadelenin ENOSİS için yapıldığına inanmadılar….
4. …Şahsen görevimi tamamen yaptım. Verdiğim yemini tuttum ve yaşadıkça ENOSİS için mücadele etmekten vazgeçmeyeceğim.
Georgios Grivas – Digenis
( EMT önsözünden )
Atina’daki Mücadele Komitesi üyelerinin Kıbrıs’ın Yunanistan’a ilhakı için verdikleri yeminin metni şu-dur :
“Aynı ve ayrılmaz Ekanimi Selase adına Kıbrıs’ın ilhakı ( Yunanistan’a ekleme Y.N. ) davası için bildiğim ve işiteceğim her şeyi KENDİ HAYATIMI DAHİ FEDA ETMEK PAHASINA ve ağır işkenceye de dayanarak gizli tutacağıma yemin ederim.
Bana verilen bütün emirlere KÖRÜ KÖRÜNE İTAAT EDECEĞİM.”
Atina 7 Mart 1953
Kıbrıs Başpiskoposu Makarios
Nikolaos Papadopullos
Georgios Grivas
………..
(DEMİRAĞ Hasan, Kıbrıs : Onlar ve Biz – 4 - 1. 06. 1958- 31. 07. 1958, Kıbrıs TMT Derneği Yay., Ateş Matbaacılık, Lefkosa, 2004, sh. 8 )
Türklerin kurduğu önemli örgüt Türk Mukavemet Teşkilatı’nın ( TMT ) yemini ise aşağıdadır :
“Kıbrıs Türkünün yaşayış ve hürriyetine, canına, malına ve her türlü anane ve mukaddesatına, her nereden ve kimden olursa olsun vaki olacak tecavüzlerine karşı koymak için kendimi Türk Milletine ada-dım.
Ölüm dahi olsa verilen her vazifeyi yapacağım. Bildiğim, gördüğüm, işittiğim ve bana emanet edilen her şeyi canımdan aziz bilip, sonuna kadar muhafaza edeceğim. Gördüklerimi , işittiklerimi, hissettiklerimi ve bana emanet edilenleri hiç kimseye ifşa etmeyeceğim, ifşaatın bir ihanet sayılacağını ve cezasının ölüm olacağını biliyorum.
Yukarda sıralanan hususları harfiyen tatbik edeceğime, şerefim, namusum ve bütün mukaddesatım ü-zerine söz verir ant içerim. “ ( Son Sancak Mehmet-çik, Mücahit komutanları Derneği Yay., Keleş Matba- ası, Gazi Magosa, KKTC, sh. 22 )
* Bu çalışma Türkiye Kıbrıs Haber dergisinin 2015 tarihli sayısında yayınlanmıştır
www.turkiyekıbrisbirliğicemiyeti.org [email protected]
YORUMLAR
Osman Kılıçkıran
Belki önemsenmiyor ama tarihi bir hakikat.
Selamlar