- 511 Okunma
- 6 Yorum
- 1 Beğeni
Susarak Haykırıyoruz…
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Her yıl 10 – 16 Mayıs tarihleri arasında Türkiye Engelliler Haftası olarak anılmaktadır. Bu hafta boyunca ülke genelinde başta engelli dernekleri olmak üzere bazı kamu kurum kuruluşları tarafından yapılan etkinliklerde engellilerin sorunları ve çözüm önerileri dile getirilmeye çalışılır.
Birçok engelli dernekleri ile bazı kamu kurum kuruluşları tarafından bu tarihlerde engelliler için şenlikler düzenlenir, eğlenceler ve kutlamalar yapılır.
Oysa kutlama yerine toplumu aydınlatıcı, bilgilendirip bilinçlendirici, eğitici, sorunların çözümüne dikkat çekici gibi farkındalık etkinlikleri planlanarak yapılmış olsa daha sağlıklı olacaktır.
Bildiğiniz gibi kutlama dediğimiz olay bir beklentinin, bir umudun, bir amacın ve sevinçli bir olayın gerçekleşmesi halinde ardından yapılan çeşitli etkinliklere denir.
Ülkemizde ise halen en doğal ihtiyaçlarımızı dahi karşılamada yüzlerce sorun yaşarken hayatta kalmak için yaşam mücadelesi verirken neyin kutlamasını yapıyoruz anlamış değilim.
Galiba iyi ki engelli olduk diye kutlama yapıyoruz.
Oysaki bu sevinci bu kutlamayı düşüncelerimizde ve yaşamımızda bulamamaktayız.
Dört yaşında yakalandığım romatizma hastalığı nedeniyle yanlış tedaviler sonucunda bir engelli olduğum günden beri engelliliğin kutlanacak bir olay olduğunu bulamadım.
Engelliler Haftasının başladığı 10 Mayıs 2015 Pazar gününden itibaren yerel yazılı ve görsel medyayı mümkün olduğunca takip etmeye çalıştım.
İlimizin kamu kurum ve kuruluş yetkililerinin, STK yöneticilerinin, siyasi partiler ile adayların bu hafta nedeniyle herhangi bir açıklamaları var mı yok mu diye haberlere bakmaya çalıştım.
Yazıyı hazırladığım ana kadar da (14 Mayıs 2015 tarihine kadar) internet ortamında da yaptığım araştırmada hiç kimseden bir açıklama yapıldığını göremedim.
Eğer birileri tarafından yapılmışsa ve dikkatimden kaçmışsa onları tenzih ederim.
Daha geçen yıl ki Engelliler Haftasının ilk gününde başta idarecilerimiz olmak üzere siyasi partilerimiz ve milletvekillerimiz birbiri ardına açıklama yapmıştı.
Peki, bu yıl ne değişti de bir açıklama yapılmadılar merak ediyorum…
Aslında neden bir açıklama yapmadıklarını çok iyi biliyor ve anlıyorum… Bu konuda benim gibi düşünen ve benim gibi anlayan kişi sayısı da azımsanmayacak kadar çok var…
21 yıllık mücadele süresince her yıl Engelliler Haftası kapsamında yaşadığımız sorunları, sıkıntıları, yapılanları, yapılmayanları kamuoyuna duyuran biri olarak ilk defa dernek olmadan bir Engelliler Haftası içerisinde bulunuyordum.
Derneğimizin kapanması nedeniyle bir birey olarak yıllardır vermiş olduğum haklı ve onurlu yaşam mücadelesini de tamamen bırakacak değildim.
Sadece ben değil benim gibi düşünen ve benimle birlikte olan kader arkadaşlarım da aynı şekilde düşünmekte ve yanımda yer almaktadırlar.
Çünkü sonuçta verdiğim mücadeleyi başta ben kendimde engelli bir kişi olduğumdan dolayı kendim için veriyorum. Kendi yaşadığım sorunların çözüme kavuşması amacıyla mücadeleyi nasıl bırakabilirim.
İşte bu nedenle engelli aktivistler diye tanımladığımız birkaç arkadaşla birlikte Engelliler Haftası kapsamında yetkililerin ve kamuoyunun dikkatini yaşadığımız sorunlara çekebilmek amacıyla 12 Mayıs 2015 tarihinde Malatya Ziraat Bankası Merkez Şubesi ile Aksa Elektrik şirketinin önünde #SusarakHaykırıyoruz sloganıyla sessiz eylem yaptık.
Engelli aktivistler olarak önünde eylem yaptığımız bu iki kurumu seçmemizin nedeni ise merkezin tam orta yerinde olmaları dışında erişilebilirlik anlamında engellilere yönelik yaptıkları düzenlemelerle çözüm getirmek yerine sanki “dalga” geçmeleridir.
Engelli aktivistler olarak yapmış olduğumuz #SusarakHaykırıyoruz sessiz eylemimize bundan sonrada belirli periyotlarda kamu kurum, kuruluş özel kuruluş vb gibi yerlerde yaparak devam edeceğiz.
Buradan bir defa daha engelli bir vatandaş olarak, engelli aktivistler olarak belirteyim.
Engelliler olarak eğitim almak ve çalışmak istiyoruz!
Engelliler olarak uygun ulaşım ve kent mimarisi istiyoruz!
Engelliler olarak kapsamlı ve etkin sosyal güvenlik talep ediyoruz!
Engelliler olarak sadaka istemiyor, lütuf beklemiyoruz!
Engelliler olarak sorunlarımızın çözümünde katılımcı ve demokratik yasalar istiyoruz!
Engelliler olarak sadece ve sadece Anayasal ve yasal haklarımızı istiyoruz!
Engelliler olarak sevginizi değil hizmet yapmanızı istiyoruz!
Kısacası engellide olsak insanca, insan onuruna yaraşır bir şekilde yaşamak istiyoruz!
Çok mu şey istiyoruz! İnsanca yaşamak istiyoruz…
Bu nedenle #SUSARAKHAYKIRIYORUZ…
Ali Haydar KOYUN
Engelli Aktivist/Disabled Activists
Kaynak:
Malatya Söz Gazetesi
www.solbakis.com/yazar-193-susarak_haykiriyoruz%E2%80%A6.html
www.malatyahabermerkezi.com/yazar-143-susarak-haykiriyoruz%E2%80%A6.html
www.halamer.com/yazarlar/ali-haydar-koyun/susarak-haykiriyoruz/31/
YORUMLAR
Sn. Yazarım, Saynur Hanımın dediklerinin bir çoğuna katılıyorum.
Eğer neden derseniz, Bugün bir çok iş yerine (aslında engelli demek istemiyorum, çünkü bu çok saçma bir benzetme hepimizin bir yerinde rahatsızlığı olabilir,) belli sayıda engelli çalıştırma zorunluluğu vardır.
Yeter ki, aileler o kişileri küçük yaşlarda çocuklarımızın vücutlarının şuralarında veya buraların da rahatsızlık var diye okullara göndermemezlik etmemiş olmasınlar.
Mesela: Benim de kardeşim küçükken bir rahatsızlık geçirmişti. Bebeklerine salıncak kurup, çözerken bir gözüne makas batırdı. Gözünü kaybetti. Eyvah dedik okuyamaz, ilerde araba kullanamaz.
Oysa tüm okullarını başarı ile okudu, bizler ona aile olarak hiç engelli gibi davranmadık çünkü.
Bir gün tek gözle ehliyet alabilme imkanı doğdu ülkede. Sevinçten havalara uçtuk hepimiz.
Sanki o değil de hepimiz aldık o ehliyeti, yine de hiç belli etmedik.
Asıl önemli şey ailenin rahatsızlık geçirmiş bir evladını özenle hayata hazırlamasıdır... Tıpkı bir bebeğin ilk adımları gibi.
"İnan ki kardeşimin belki diğer gözü olsa, onu yadırgayacaktır."
Saygıyla.
Sayın Ali Haydar Bey, şehrimden, anılan hafta ile ilgili etkinliklerden bir kaçını yorum olarak paylaşmak istedim. Hepimiz engelli adayıyız. Engelli insanlarımız da engelsizler gibi bu güzel ülkemizin evladı elbette. Keşke daha iyi hale getirebilsek şehirlerimiz, engellilerimiz için, engelsizlerimiz için... Yapılan, yapılmaya çalışılan güzellikleri de görürsek, daha ümitvar oluruz diye düşünüyorum.
Sel3am ve ümit ile...
Aksaray Belediye Başkanı Haluk Şahin YAZGI 10-16 Mayıs Engelliler Haftası münasebetiyle bir mesaj yayınladı.
“Aksaray Belediyesi olarak, toplumumuzun önemli bir parçasını oluşturan, engelli vatandaşlarımıza yönelik gerçekleştirdiğimiz çalışmalarda engelli kardeşlerimizin sosyal hayatta yer almalarını, toplumda söz sahibi olmalarını, iş gücüne katılmalarını hedefliyoruz. Bu kapsamda;belediye olarak engelli vatandaşlarımıza indirimli su kullanmalarını, toplu taşımada yaptığımız yeniliklerle otobüslerde engelli vatandaşlarımızın da rahat yolculuk etmelerini,elektrikli araçlarını şehir merkezimizde bulunan 2 tane engelli şarj istasyonumuzla şarj etmelerini sağladık. Kaldırım ve yolların engelli kardeşlerimize uygun hale getirilmesi çalışmalarımızda devam etmektedir. Hükümetimizin de engelli kardeşlerimize yönelik gerçekleştirdiği özverili çalışmalardan feyz alarak Aksaray’da engelli vatandaşlarımızın hayatını kolaylaştırmaya yönelik çalışmalarımıza devam edeceğiz, amacımız engelsiz bir Aksaray oluşturmak.
Ancak; engelli vatandaşlarımızın sorunlarının çözümü noktasındaki en önemli husus, bu konunun mümkün olduğunca gündemde tutulması, bu konudaki toplumsal hassasiyetin güçlendirilmesidir. Engelliler Haftası etkinliklerinin öncelikli amacı da, insanlarda bu bilinci ve duyarlılığı oluşturmaktır. Unutmayalım ki engellilerin azımsanmayacak kısmı doğuştan engelli değil sonradan geçirdikleri talihsiz kaza, afet ya da bir nedenden dolayı engelli olmuştur. Hepimiz bir engelli adayıyız, bu duyarlılıkla engelli vatandaşlarımızın önündeki tüm engellerin kalkmasını ve daha sağlıklı bir yaşam standardına kavuşmalarını temenni ediyorum.”
Engellilik, sadece kişinin ya da mensubu olduğu toplumun değil, tüm insanlığın ortak sorunudur. Bundan dolayıdır ki, Engelliler Haftası yalnız ülkemizde değil, Birleşmiş Milletlere üye bütün ülkelerde değerlendirilmekte ve engellilerin sorunlarına çözüm aranmaktadır.
Engelli olmak kişinin tercihi değildir ve herkes engelli adayıdır. Bunun bilincinde olarak, öncelikle kişiyi engelli konumuna düşürecek nedenlerin önlenmesi için gereken tedbirlerin alınması biz idarecilere düşen en önemli görevlerden biridir. Diğer önemli görevimiz ise, engelli vatandaşlarımızın hayatlarını kolaylaştıracak, onları üretime dâhil ederek toplumda aktif rol üstlendirecek çalışmalar yapmaktır.
Devletimiz, engellilerin sosyal hayata katılımlarını sağlamak için hızlı ve yoğun çalışmalar yürütmektedir. Devletimiz bu kapsamda engelli çocukların eğitimleri, tedavileri için resmi ve özel eğitim kurumlarının açılmasına destek olmakta, ağır engelli vatandaşlarımızın yaşadıkları ortamlarda yakınları tarafından bakılmaları için bakım ücreti ödemekte, sosyal güvencesi olmayan engelli vatandaşlarımıza da aylık bağlamaktadır. Ayrıca engelli vatandaşlarımıza özel sektörde ve kamu kurumlarında iş imkânı veren düzenlemeler gerçekleştirilmiştir.
Ülkemizin en önemli duyarlılıklarından biri olan engelli vatandaşlarımızla ilgili farkındalığın 10-16 Mayıs tarihleri arasında kutlanan Engelliler Haftasında daha artması dileğiyle, Engelliler Haftası'nı kutluyor, tüm engelli vatandaşlarımızı, ailelerini sevgiyle ve saygıyla selamlıyorum.
Şeref ATAKLI
Vali
L
Aksaray’da 12 Mayıs Engeliler Haftası çeşitli etkinliklerle kutlandı.
Engelliler Haftası kutlama programı çerçevesinde Aksaray Özel eğitim Uygulama Merkezi ile Özel Mesleki Eğitim Merkezinin ortaklaşa etkinlik gerçekleştirdi. Programa Vali Şeref Ataklı’nın eşi Adile Ataklı ile Milli Eğitim Müdür Vekili Muhittin Öztürk, şube müdürleri ve daire müdürleri katıldı. Milli Eğitim Müdür Vekili Muhittin Öztürk, engelli bireylere verilen eğitimin önemini anlatarak, her insanın engelli adayı olduğunu hatırlattı. Engelli öğrenciler tarafından hazırlanan skeçler, müzikli parodiler, gösteriler ve halk oyunları ile devam eden program sonrasında, Özel Mesleki Eğitim Merkezi’nden mezun olan öğrencilere Vali eşi Adile Ataklı tarafından diplomaları verildi.
Engelli öğrenciler ve özel eğitim öğretmenleri tarafından hazırlanan gösterilerin sunumu sırasında katılımcılar ve engelli aileleri duygusal anlar yaşarken, engelli öğrencilerin heyecanları ve ortaya koydukları gösterideki performansları da ayakta alkışlandı.
Milliyet Gazetesi'nin haberinden...
Saynur Öztürk tarafından 5/29/2015 11:32:20 AM zamanında düzenlenmiştir.