Ya Tuz da Kokarsa
Bayağı tuz..Basbayağı..Konu tuz..İstisnasız hepimizin sofrasına gelen,günlük tükettiğimiz tuz..Niçin mi böyle bir konu? Önemli de onun için..Tuzsuz bir hayat,tuzun olmadığı bir hayat düşünün..Bir anlam ifade eder mi hiç..Farklı düşünün..Bu yaş gerçeğiyle bakmayın olaya..İlerlemiş yaşta tuzun muhasebesini yapmayın..Çocukluğunuzdaki ve gençliğinizdeki tuzu hayal edin..Düşünün bir..Geçmişe gidin ve düşünün..Tuzsuz bir hayatı düşünün..
Hani bazen yaşamdan memnuniyetsizliğini belirtir ya kişi..
Tatsız tuzsuz bir hayat der ya..
Yani bu ifadeyle renksiz bir hayat demek ister ya..
Başka şeylere de konu olur kimi zaman..
Tuz ad edilerek;kötüye giden bir şeyi ifade etmenin en iyi yolu olarak ya tuz da kokarsa deriz..Yani her şeyin bir bir kaybedildiği, elde avuçta hiç bir şeyin kalmadığı,güvenilen dağlara kar yağdığı anlamında..Sığınılacak korunulacak bir şeyin kalmadığı.. Elde tutulan,ümit bağlanan son şeyin de kaybedildiği bir anlam..
…………………………
Sağlık boyutlu düşünmeyelim olayı..Yani yaş ilerlemiş ve hekim tavsiyesiyle kısmışsanız diyeceğimiz bir şey yok..Zorunlu bir durum zaten bu..Tuz bir dönem ihtiyaç vücut için,bir başka dönemse ihtiyaç fazlası..
Yani çocukluğunuzda gençliğinizde tuzsuz hayat düşünülemez,kaçınılmaz hemen her gün alınacak bir miktar..
Başka yönlü düşünün bir de..İhtiyaç tamam sorun yok bunda olaya bir de tat lezzet boyutlu bakın..Tuzun olmadığı bir yemeği düşünün..Ondaki lezzeti düşünün..
Tuz ki vücudumuzun kaçınılmaz ihtiyacı,yemeklerin lezzeti,aynı zamanda bir antiseptik ve bunun ötesinde bir saklama aracı..Yani tuzlayarak saklarsınız bir çok ürünü..
Evdeki,turşuyu,peyniri tereyağını kurutulmuş eti hangi yolla saklarız bir düşünün..Yani tuzun olduğu yerde mikroplar üreyemez çoğalamaz, zarar veremez..
Kimileri derki yalnız şu yaştan sonra tüketilen tuz zehirdir..Yani tuza zehir muamelesi çekilir bu kez..Bir dönem başka tür muamele ettiğimiz tuza bu kez zehir deriz..Sakın tüketme deriz..Azalt ve uzak dur ondan deriz..
Tuz böyle bir şey işte..
Çok mu methediyorum yoksa. Abartılı değil bence..Olmadığında ne demek istediğimi anlarsınız..
……………………………..
İki elementin bileşimi tuz..
Na ve Cl’ün..
Yani birleştiğinde NaCl olan iki elementin..
Yalnız toplum olarak iyi tüketiciyiz..Ciddi anlamda..Hakkını veriyoruz açıkçası..Tehlike boyutunda hem de..
Tuz mevzuna girmem daha yakın zamanda açılan bir konudan dolayı oldu..
Bir ilçedeyiz görev gereği..Biz işle ilgiliyiz ama bir diğer arkadaşımızın tuz arayışı var..Telaşla hem de..Anlam vermekte zorlanıyoruz önce..Anlıyoruz ki sonradan boşa değil telaş..Önemli bir hadise.. Bizim o güne kadar üzerinde durmadığımız bir hadise..
…………………………….
Kaya tuzu..
Israrla aradığı kaya tuzu..
Beş kilo almış ve en az iki üç yıllık ihtiyaç diyor..Bir süre idare ederiz bununla diyor..
Ben ne diyorsun sen arkadaşım, biz neredeyse senede on beş yirmi kilo tuz tüketiyoruz diyorum..
Farklı dedi yalnız bu..Sizin tükettiklerinizden farklı..
Nedir özelliği dedim..
Daha sağlıklı dedi..
Neden peki..
Çünkü tuz mağaralarından elde ediliyor, doğrudan kayadan..
Atık yok, artık yok içerisinde..
Öyle gölden elde edilene benzemez..
Anlatıyor bir güzel, dinliyor ve imreniyorum..
…………………………….
Yalnız beş kilo meselesine takıyorum..
Biraz ihtisas alanım sayılır..
Konuyla ilgilenirim az çok..
Tuzla ilgili haberleri kaçırmam kolay kolay..
……………………………
Yanlışın var,bu değil iki üç yıl, bir yıl bile yetmez size diyorum..
Hem geniş ailesin sen diyorum..
Hesabı doğru yap diyorum ve bir güzel anlatıyorum mevzuyu..
……………………………
Tüketim neredeyse iki üç katı bizde diğer ülkelere göre..
Rakam günlük on sekiz buçuk gram.
Ekmekteki,peynirdeki salçadaki turşudaki hariç...
……………………………
Hesap ortada beş kişilik ailede on sekiz küsuru bırakalım,on beşten hesap edelim günde yetmiş beş, ayda iki küsur ve yılda neredeyse yirmi yirmi beş kilogram..
İngilizler hedef koymuşlar..
İlk hedef dokuz gr,sonraki hedef altı..
Git gide iyice azaltmak ve sonrasında sıfırlamak.
Doğrumudur tartışılır orası..
…………………………
Önemli bir şey aslında tuz,ölçüyü kaçırmadan kullanana..Kararınca kullanana..
İyot için..
Asit-baz dengesi için..
Bedensel ve zihinsel gelişme için..
Daha sağlam bir iskelet için..
……………………………….
Hayvanlara bile verilir, ihtiyacını gidersin diye..
Daha iyi gelişsin diye..
Kilo artışı sağlansın, et kalitesini artırsın diye..
…………………………..
Helvaya konulur mu onu bilemiyorum ama moralsiz ve bitkin bir halde birisine kimi zaman ne sorutup duruyorsun tuzsuz helva gibi deriz..
Hikayenin mahiyeti farklı gerçi biraz ama aydınlatmakta fayda var..
Her yemeğe kullanıldığı kesin onda şüphe yok da;
Tatlılarımıza da kullanılıyor mu, işiteniniz duyanınız;
Bir bileniniz var mı acaba?
Kemal GÜL
01.09.2014
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.